W piątek, 20 czerwca 2025, podczas 55. Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego w Paryżu (Paris Air Show 2025), szwedzka spółka Saab Defence and Security zamówiła w kanadyjskiej Bombardier Defense dwa odrzutowe samoloty dyspozycyjne Global Express 6500 dla nieujawnionego użytkownika do celów wojskowych.
Zdjęcie i grafika: Bombardier Defense
Dzięki Bombardier Defense samolot Global 6500 jest strategicznym zasobem dla rządów na całym świecie, które chcą zmodernizować i wzmocnić swoje zdolności obronne — powiedział Eric Martel, prezes i dyrektor generalny Bombardier. Samoloty Bombardier Global są idealnie przystosowane do najbardziej wymagających misji, ze sprawdzoną elastycznością, niezawodnością, zapasem mocy, zasięgiem i możliwością działania na dużych wysokościach.
Jak podkreśla producent, samoloty takie jak Global 6500, który lata szybciej, dłużej i wyżej niż starsze platformy przenoszące różne czujniki, oferują znaczną przewagę siłom zbrojnym, dzięki maksymalnej prędkości Ma0,9 i maksymalnemu zasięgowi do 12 223 km (6600 mil morskich (12 223 km).
Wykorzystując doświadczenie zdobyte dzięki flocie ponad 500 samolotów do misji specjalnych i łącznemu nalotowi ponad 3 mln godzin, Bombardier Defense stał się dostawcą rozwiązań lotniczych dla najbardziej kluczowych misji. Rodziny samolotów Challenger i Global firmy stanowią idealne rozwiązanie dla misji, w tym pilnej pomocy humanitarnej, transportu VIP, patrolu morskiego, poszukiwań i ratownictwa i innych (Bombardier Global 6500 nowym samolotem VIP w Szwecji).
Analiza
Komunikat prasowy Bombardier Defense nie precyzuje, kto będzie odbiorcą samolotów Saaba, ani do jakich zadań zostaną zabudowane i skonfigurowane. Przykładowo dotychczas dostarczane samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia S 106 GlobalEye klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control) do Zjednoczonych Emiratów Arabskich były zabudowywane na starszej platformie Global 6000 (i prawdopodobnie Szwecję, choć nie było powiedziane jaki płatowiec zostanie wykorzystany).
Model Global Express 6500 w wersji CAEW jest oferowany przez Saaba i południowokoreańską Korea Aerospace Industries (KAI) jako platforma do zabudowy GlobalEye dla Republiki Korei (kontrofertą jest zakup kolejnych Boeing E-737 Peace Eye). Wcześniej Global 6500 CAEW był też bezskutecznie oferowany NATO w programie AFSC (Alliance Future Surveillance and Control) przez L3Harris Technologies, ale przegrał z E-7A Wedgetail od Boeinga. Na bazie Global 6500, amerykańskie Wojska Lądowe (US Army) zamówiły nowe samoloty rozpoznawcze ME-11B ATHENA-R i ATHENA-S, jak i wcześniejszy ARES, w ramach programu HADES.
Różnice między Global 6000 a 6500 dotyczą głównie silników (odpowiednio: Rolls-Royce BR710A2-20 i Rolls-Royce Pearl 15), zasięgu (11 112 km/6000 mil morskich i 12 223 km/6600 mil morskich), wydajności paliwowej (spalanie na poziomie 470 galonów na godzinę i 430 galonów na godzinę), technologii (inne skrzydła: w Global 6500 Smooth Flĕx Wing od Mitsubishi Heavy Industries) oraz drobnych ulepszeń w kabinie i zastosowaniu innej awioniki.
Na koniec warto dodać, że podczas trwającego Paris Air Show, Francja zadeklarowała zakup samolotów GlobalEye, a spółka Sabena Technics ma odpowiadać za usługę przebudowy płatowców Global 6000/6500 do tej konfiguracji, jak i przyszłych umów eksportowych. Zwłaszcza, że konstrukcja jest promowana w wielu miejscach na świecie, a wśród publicznie wskazywanych (potencjalnych) kierunkach można wymienić także Danię, Finlandię, Kanadę oraz Polskę.
Jeśli dywagować dla kogo są przeznaczone zamówione Global 6500 to może być właśnie Francja – mało prawdopodobne bowiem, że Szwecja, która zamówiła dwa używane (nie nowe) Global 6500 do zabudowy VIP, zwłaszcza, że komunikat Bombardier Defense mówi o platformie specjalistycznej. Choć z drugiej strony zamieszczone grafiki nie wskazują na GlobalEye, ale być może są tylko ilustracjami poglądowymi.
#BombardierDefense is proud to announce that longtime partner @saab has placed a firm order for two Bombardier #Global6500 aircraft. https://t.co/2j4Pg9JYkl#SalonDuBourget #PAS25 #ExperimentedFlexibleProven pic.twitter.com/oiUWSy4DEf
— Bombardier (@Bombardier) June 20, 2025