Przejdź do serwisu tematycznego

Saab i KAI zaoferują Korei Płd. samoloty GlobalEye

Szwedzka spółka Saab Defence and Security podpisała protokół ustaleń z Korea Aerospace Industries w sprawie zaoferowania samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye w koreańskim programie AEW&C II.

W środę, 2 października 2024, pierwszego dnia wystawy KADEX (Korea Army International Defense Industry Exhibition), która odbywa się w dowództwie sił zbrojnych Gyeryongdae, szwedzka spółka Saab Defence and Security podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understanding, MoU) z Korea Aerospace Industries (KAI) w sprawie zaoferowania samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye w koreańskim programie AEW&C (Airborne Early Warning & Control) II.

Zdjęcia: Saab Defence and Security

Porozumienie o współpracy zostało Chongho Yoona, starszego wiceprezesa wykonawczego i dyrektora generalnego działu programów lotniczych KAI oraz Markusa Borgljunga, wiceprezesa i zastępcę szefa działu Area Surveillance w Saab Defence and Security.

Porozumienie o współpracy oznacza zobowiązanie Saab i KAI do współpracy przemysłowej, jeśli Saab zostanie wybrany do realizacji programu AEW&C II.

Uzgodnienia o współpracy zawarte w porozumieniu MoU dotyczą przebudowy samolotu biznesowego Global 6500 w samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye. Obejmuje to modyfikacje płatowca, instalację, testowanie i integrację systemu radarowego, a także obejmuje pakiet szkoleń i pomocy technicznej w celu budowania kompetencji w tych obszarach. KAI będzie zatem samowystarczalna w przeprowadzaniu przyszłych modyfikacji, wsparcia eksploatacji i napraw GlobalEye.

To porozumienie między Saab i KAI zwiększy kluczowe kompetencje w zakresie technologii radarowej i stworzy krajowe zdolności i samowystarczalność w celu zapewnienia strategicznej niezależności Republiki Korei w segmencie wczesnego ostrzegania i dowodzenia . W rzeczywistości GlobalEye jest jedynym systemem, który oferuje prawdziwy transfer technologii — powiedział Markus Borgljung.

Ten program będzie kamieniem milowym w rozszerzaniu współpracy między Saab i KAI, nie tylko w ramach programu AEW&C II, ale także w przypadku każdego późniejszego krajowego programu AEW&C i przyszłych programów samolotów specjalnych w Korei. Dzięki transferowi technologii wzmocnimy nasze możliwości przyszłych niezależnych krajowych badań i rozwoju dla przyszłych programów samolotów do specjalnych misji, dodał Chongho Yoon.

Umowa obejmie transfer technologii w celu budowania wiedzy i możliwości nie tylko w zakresie modyfikacji GlobalEye, ale także potencjalnych dalszych potrzeb AEW&C w Korei i przyszłych programów krajowych. W szczególności KAI będzie w stanie wykorzystać przeniesioną technologię w innych koreańskich programach samolotów do misji specjalnych, ponieważ ten program offsetowy obejmie szeroki zakres projektowania samolotów specjalnego przeznaczenia, modyfikacji oraz integracji i testowania systemów misji.

Saab wybrał KAI jako kluczowego partnera, ponieważ jest kompleksowym dostawcą rozwiązań w lotnictwie i kosmonautyce, odgrywającym wiodącą rolę w koreańskim przemyśle lotnictwa obronnego, z doskonałymi możliwościami i odpowiednimi obiektami w zakresie modyfikacji samolotów specjalnego przeznacznia poprzez program AEW&C I, program modernizacji samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-3CK Orioni trwający program Baekdu Capability enhancement II. Jeśli Saab zostanie wybrany, możliwości KAI pomogą Saabowi w terminowym dostarczeniu samolotów w programie AEW&C II Siłom Powietrznym Republiki Korei.

Obecnie, Korea Południowa dysponuje czterema samolotami E-7A Wedgetail znanymi jako E-737 Peace Eye, pozyskanymi w programie AEW&C I, a w planach jest dokupienie dwóch kolejnych w programie AEW&C II. W planach jest też zakup nieokreślonej liczby samolotów rozpoznania elektromagnetycznego (SIGnals INTelligence, SIGINT) jako następców RC-800, opartych na płatowcach brytyjskich samolotów dyspozycyjnych Hawker 800 oraz uzupełnienie dwóch Dassault Falcon 2000 MRA (Więcej AEW&C dla Korei).

GlobalEye

Jak dotąd samoloty GlobalEye zostały wybrane przez Zjednoczone Emiraty Arabskie (dostarczono 5 zamówionych egzemplarzy) oraz Szwecję (zamówiono trzy egzemplarze z opcją na czwarty). Samolotami są zainteresowane FrancjaPolska, a bezskutecznie były oferowane w Finlandii (jako uzupełnienie dla JAS 39E Gripen) w programie HX oraz dla Sojuszu Północnoatlantyckiego w programie Alliance Future Surveillance and Control (AFSC).

GlobalEye został zabudowany na płatowcu odrzutowego cywilnego samolotu biznesowego Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range), pracujący w paśmie X o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania.

Pozostałe wyposażenie (w przypadku wersji bazowej skonfigurowanej dla ZEA) to radar Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowica optoelektroniczna FLIR Systems Star Safire 380HD, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X