W piątek, 31 stycznia 2025, Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 84 166 532 USD (346,49 mln zł) z korporacją RTX na rozszerzenie dostaw w ramach kolejnej, 11. partii produkcyjnej kierowanych bomb GBU-53/B StormBreaker (wcześniej znanych jako Small Diameter Bomb II, SDB II).
Jest to aneks do umowy bazowej z 19 grudnia ub. r., która miała wartość 282 343 991 USD (wówczas 1,152 mld zł), w związku z czym łączne skumulowane zamówienie wzrasta do 366 510 523 USD (1,512 mld zł). Przewiduje zwiększenie dostaw bomb w raz kontenerami transportowymi, bomb ćwiczebnych oraz zestawów szkolnych dla zespołów załadunku amunicji (ang. weapons load crew).
Prace zostaną wykonane w Tucson w Arizonie i oczekuje się, że zostaną ukończone do 31 lipca 2028. Finansowanie pochodzi z budżetu obronnego NDAA ze środków na zakup pocisków w roku fiskalnym 2025 przez USAF w wysokości 78 174 734 USD (322,464 mln zł), środków na zakup uzbrojenia w roku fiskalnym 2025 przez US Navy w wysokości 2 316 876 USD (9,556 mln zł), środków na operacje i eksploatację w roku fiskalnym 2025 przez USAF w wysokości 189 034 USD (779,75 tys. USD) oraz środków na badania, rozwój, testy i ocenę w roku fiskalnym 2025 przez USAF w wysokości 3 485 888 USD (14,379 mln zł). Wszystkie te środki zostały przyznane w momencie zawarcia umowy.
Poprzednia umowa produkcyjna na 10. partię bomb tego typu została zawarta 29 grudnia 2023 i miała wartość 344 619 301 USD (wówczas 1,359 mld zł). Później, bo 25 lipca br. Departament Stanu USA wydał zgodę na ewentualną sprzedaż partii bomb dla Belgii za maksymalnie 115 mln USD (wówczas 453,18 mln zł). Następnie 26 lipca br. umowa została zwiększona o 325 000 000 USD (1,328 mld zł).
Jak informowała 23 lipca ub. r., podczas międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow 2024 w Wielkiej Brytanii, spółka Raytheon, w 2023 StormBreaker zostały przetestowane na czterech samolotach (F/A-18E/F Super Hornet, F-15E Strike Eagle, F-35B i F-35C Lightning II) przez trzy rodzaje sił zbrojnych USA (USAF, US Navy i USMC), podczas 28 lotów.
Do tej pory dostarczono ponad 3000 bomb. Wkrótce zakup ogłoszą Włochy, gdzie bomby zostaną zintegrowane z F-35B. Wcześniej zakup zadeklarowały Niemcy, Czechy i Finlandia oraz w ubiegłym roku dotychczasowy użytkownik, czyli Norwegia. W pierwszej kolejności trafiły jednak do Australii.
Warto dodać, w pakiecie modernizacji Mid-Life Upgrade (MLU) do standardu Viper polskich F-16 Jastrząb, na który Departament Stanu USA wydał zgodę 23 października 2024, znalazła się partia 3 bomb StormBreaker do testów w locie i 8 makiet gabarytowo-masowych tychże, co oznacza plany ich integracji, a w przyszłości zakup większej partii.
GBU-53/B StormBreaker została wyposażona w innowacyjny trójzakresowy układ naprowadzania, który wykorzystuje obrazowanie w podczerwieni i radar milimetrowy. Broń może również wykorzystywać pół-aktywną głowicę laserową lub wskazania nawigacji satelitarnej GPS i inercyjnej poprzez łącze danych Link 16, aby precyzyjnej razić cele. Bomba jest w stanie precyzyjnie trafić ruchomy cel w trudnych warunkach pogodowych, przy słabej widoczności i zakłóceniach.
StormBreaker ma masę całkowitą 93 kg (z czego 48 kg to masa głowicy bojowej) i niewielkie rozmiary (176 cm długości i 15-18 cm średnicy). Zasięg rażenia wynosi od 72 km (cele ruchome) do 110 km (cele stacjonarne). Dzięki zastosowaniu wielozamkowych węzłów uzbrojenia BRU-61/A, pojedynczy samolot jest w stanie przenieść jednocześnie znaczną liczbę bomb. W przypadku F-15E jest to 28 bomb, a F-35 – 24 bomby, w tym 8 w wewnętrznych komorach uzbrojenia i 16 na węzłach podskrzydłowych.

