W czwartek, 6 listopada 2025, rosyjska Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK (część państwowej korporacji Rostiech) poinformowała, że przekazała Siłom Powietrzno-Kosmicznym Federacji Rosyjskiej (WKS) szóstą w tym roku partię zmodernizowanych bombowców frontowych Su-34M/NWO (w kodzie NATO: Fullback). Pierwsze pięć zrealizowano kolejno: 19 kwietnia, 10 lipca, 12 sierpnia, 15 września i 6 października. Jeśli przyjmiemy, że każda liczyła przypuszczalnie po dwa egzemplarze, w bieżącym roku odebrano już 12 samolotów.
Obiediniennaja Awiastroitielnaja Korporacija (OAK) w ramach realizacji Państwowego Programu Zbrojeniowego wyprodukowała i przekazała Ministerstwu Obrony Rosji nową partię Su-34.
W ramach realizacji zadań celowych, postawionych przez Ministra Obrony Federacji Rosyjskiej w zakresie dostaw szczególnie poszukiwanych wzorów uzbrojenia i techniki do wojsk, załogami Sił Powietrzno-Kosmicznych Rosji przeprowadziły odbiór samolotów Su-34. Samolot Su-34 sprawdził się w strefie prowadzenia specjalnej operacji wojskowej z najlepszej strony. Doskonały kompleks lotniczy z dużym zapasem na przyszłość, posiada szeroki zakres rodzajów uzbrojenia z możliwością stosowania perspektywicznych środków rażenia do osiągnięcia postawionych zadań – podkreślił pilot Su-34 z WKS.
Bombowiec frontowy Su-34 stał się jednym z symboli uderzeniowej potęgi rosyjskiego lotnictwa frontowego. Ten samolot wyróżnia się niezawodnością, imponującym zasięgiem lotu i uniwersalnym spektrum uzbrojenia – od bomb lotniczych po precyzyjne rakiety. W warunkach bojowych Su-34 niezmiennie potwierdza status prawdziwego „konia roboczego”, zdolnego jednocześnie niszczyć cele powietrzne i przeprowadzać precyzyjne uderzenia na dobrze chronione obiekty infrastruktury na znacznej odległości od lotniska bazowania. Przedsiębiorstwa lotnicze korporacji Rostiech dobrze rozumieją, jak bardzo ta maszyna jest poszukiwana w wojsku, i robią wszystko, aby zapewnić regularne dostawy techniki w ramach Państwowego Programu Zbrojeniowego – czytamy w komunikacie prasowym Rostiechu.
Samoloty przeszły szereg niezbędnych testów naziemnych w Nowosybirskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im W. Czkałowa (NAPO) w Nowosybirsku i fabrycznych w locie, po zakończeniu których zostały przekazane zamawiającemu.
Zespół OAK efektywnie rozwiązuje zadania związane z zapewnieniem armii rosyjskiej samolotów bojowych. Pracownicy naszych zakładów utrzymują wysoki tempo produkcji, terminowo zapewniając wypuszczenie zaplanowanych dostaw w ramach programu Państwowego Programu Zbrojeniowego. A inżynierowie OKB Suchoja kontynuują pracę nad ulepszaniem będących na uzbrojeniu samolotów, w tym na podstawie wyników ich bojowego wykorzystania w trakcie specjalnej operacji wojskowej. To pozwala czynić nasze samoloty jeszcze bardziej efektywnymi do rozwiązywania bieżących i perspektywicznych zadań – oświadczył powiedział Wadim Badiecha, dyrektor generalny Zjednoczonej Korporacji Lotniczej OAK.
W ubiegłym roku OAK zrealizowała trzy dostawy zmodernizowanych Su-34M/NWO: 23 grudnia (wraz z kolejnymi Su-57), 25 listopada i 5 kwietnia. W 2023 WKS odebrały dwie partie samolotów Su-34M/NWO (1 czerwca i 9 października).
W ramach pierwszego, 3-letniego aneksu, dostawy miały obejmować 24 egzemplarze. Pierwsze 6 samolotów trafiło do odbiorcy już w listopadzie i grudniu 2021. Po wybuchu pełnoskalowej wojny z Ukrainą, 24 lutego 2022, przestano informować o wielkości odbieranych partii, ale według rosyjskich mediów było to 10 egzemplarzy w trzech transzach. Kolejny aneks na następne samoloty podpisano w sierpniu 2022.
Co ciekawe, obecnie Rosjanie deklarują, że produkcja Su-34 wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu dwóch lat. Szacuje się, że przed rozpoczęciem pełnoskalowej wojny wynosiła ona 14-18 egzemplarzy rocznie, w 2022 spadła do wspomnianych 10, a w 2023 do zaledwie 6, choć dokładne dane nie są znane z powodu nowej polityki informacyjnej. Oznaczałoby to, że Rosjanie wrócili do poziomu produkcji przedwojennej.
W ramach wieloletniej umowy ramowej z czerwca 2020, Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zleciło dostawy co najmniej 76 zmodernizowanych bombowców taktycznych Su-34M/NWO, opracowanych w ramach pracy badawczo-rozwojowej o kryptonimie Sycz. Umowa przewidywała dostawy 8-14 samolotów rocznie z terminem realizacji od 2022 do 2027.
Wideo: OAK
Tylko w ostatnim czasie Siły Powietrzno-Kosmiczne (WKS) straciły nawet 7 egzemplarzy w działaniach zbrojnych i wypadku (dwa z nich zostały uszkodzone):
- 27 czerwca Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) wspólnie z Siłami Operacji Specjalnych Sił Zbrojnych Ukrainy (SOS SZU) przeprowadziła atak dronowy na bazę lotniczą Marinowka w obwodzie wołgogradzkim, w wyniku którego zniszczono dwa i uszkodzono dwa bombowce.
- 9 czerwca Ukraińcy zaatakowali bazę lotniczą Sawaslejka w obwodzie niżnonowogrodzkim, w wyniku którego trafiono dwa samoloty bojowe: MiG-31K oraz Su-30 lub Su-34.
- 1 lipca Ministerstwo Obrony FR informowało o wypadku w rejonie miejscowości Kulebaki, w obwodzie niżnonowogrodzkim w zachodniej części kraju.
- 25 września Sztab Generalny Sił Zbrojnych Ukrainy informował o zestrzeleniu Su-34, gdy ten atakował miasto Zaporoże.
Dotychczasowe straty tych samolotów od wybuchu pełnoskalowej wojny mogą sięgać 51 egzemplarzy z łącznie 61 razem z wypadkami oraz uszkodzonymi. Dokładna liczba pozostających w służbie samolotów jest trudna do oszacowania z powodu zaostrzonej polityki informacyjnej Ministerstwa Obrony FR, które już nie informuje o wielkości bieżących dostaw samolotów z zakładów lotniczych. Przypuszcza się, że Rosjanie mogą dysponować mniej niż 100 Su-34 i ponad 30 zmodernizowanymi Su-34M/NWO.
Czytaj także:



