W czwartek, 10 lipca 2025, rosyjska Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK (część państwowej korporacji Rostiech) poinformowała, że przekazała Siłom Powietrzno-Kosmicznym Federacji Rosyjskiej (WKS) drugą w tym roku partię zmodernizowanych bombowców frontowych Su-34M/NWO (w kodzie NATO: Fullback). Pierwsza dostawa miała miejsce 19 kwietnia br.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, samoloty dołączyły do floty lotnictwa operacyjno-taktycznego WKS Rosji. Samoloty zostały wyprodukowane w ramach tegorocznego zamówienia państwowego na uzbrojenie i sprzęt dla sił zbrojnych FR (Rosja: Trzecia tegoroczna dostawa Su-35S).
W ramach realizacji celów wyznaczonych przez Ministra Obrony Rosji w zakresie dostaw uzbrojenia i sprzętu dla wojsk, załogi Sił Powietrzno-Kosmicznych odebrały kolejną partię samolotów Su-34. Główną zaletą tych samolotów jest ich wielofunkcyjność, zwłaszcza pod względem zasięgu uzbrojenia, które mogą przenosić i wykonywać misje bojowe – zauważył pilot wojskowy.
Samoloty przeszły pełny cykl prób fabrycznych w Nowosybirskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im W. Czkałowa (NAPO) w Nowosybirsku, zostały przetestowane w różnych trybach pracy i oblatane na nieujawnionym, macierzystym lotnisku.
Jednym z najważniejszych zadań OAK jest dostarczanie produktów wojskowych na potrzeby Ministerstwa Obrony Rosji. Utrzymujemy wysokie tempo produkcji samolotów. W tym roku planujemy dalsze zwiększenie produkcji samolotów bojowych – powiedział dyrektor generalny OAK, Wadim Badiecha.
W ubiegłym roku OAK zrealizowała trzy dostawy zmodernizowanych Su-34M/NWO: 23 grudnia (wraz z kolejnymi Su-57), 25 listopada i 5 kwietnia. W 2023 WKS odebrały dwie partie samolotów Su-34M/NWO (1 czerwca i 9 października).
W ramach pierwszego, 3-letniego aneksu, dostawy miały obejmować 24 egzemplarze. Pierwsze 6 samolotów trafiło do odbiorcy już w listopadzie i grudniu 2021. Po wybuchu pełnoskalowej wojny z Ukrainą, 24 lutego 2022, przestano informować o wielkości odbieranych partii, ale według rosyjskich mediów było to 10 egzemplarzy w trzech transzach. Kolejny aneks na następne samoloty podpisano w sierpniu 2022.
Co ciekawe, obecnie Rosjanie deklarują, że produkcja Su-34 wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu dwóch lat. Szacuje się, że przed rozpoczęciem pełnoskalowej wojny wynosiła ona 14-18 egzemplarzy rocznie, w 2022 spadła do wspomnianych 10, a w 2023 do zaledwie 6, choć dokładne dane nie są znane z powodu nowej polityki informacyjnej. Oznaczałoby to, że Rosjanie wracają do poziomu produkcji przedwojennej.
W ramach wieloletniej umowy ramowej z czerwca 2020, Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zleciło dostawy co najmniej 76 zmodernizowanych bombowców taktycznych Su-34M/NWO, opracowanych w ramach pracy badawczo-rozwojowej o kryptonimie Sycz. Umowa przewidywała dostawy 8-14 samolotów rocznie z terminem realizacji od 2022 do 2027.
Jeśli chodzi o Su-34 to w ostatnim czasie Rosja straciła nawet 6 egzemplarzy w działaniach zbrojnych i wypadku (dwa z nich uszkodzone):
- 27 czerwca Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) wspólnie z Siłami Operacji Specjalnych Sił Zbrojnych Ukrainy (SOS SZU) przeprowadziła atak dronowy na bazę lotniczą Marinowka w obwodzie wołgogradzkim, w wyniku którego zniszczono dwa i uszkodzono dwa bombowce.
- 9 czerwca Ukraińcy zaatakowali bazę lotniczą Sawaslejka w obwodzie niżnonowogrodzkim, w wyniku którego trafiono dwa samoloty bojowe: MiG-31K oraz Su-30 lub Su-34.
- 1 lipca Ministerstwo Obrony FR informowało o wypadku w rejonie miejscowości Kulebaki, w obwodzie niżnonowogrodzkim w zachodniej części kraju.
Jeśli te potwierdzą się w 100%, to dotychczasowe straty tych samolotów będą sięgać 50 egzemplarzy z łącznie 60 razem z wypadkami oraz uszkodzonymi. Dokładna liczba pozostających w służbie samolotów jest trudna do oszacowania z powodu zaostrzonej polityki informacyjnej Ministerstwa Obrony FR, które już nie informuje o wielkości bieżących dostaw samolotów z zakładów lotniczych. Przypuszcza się, że Rosjanie mogą dysponować mniej niż 100 Su-34 i przynajmniej 22 zmodernizowanymi Su-34M/NWO.