W czwartek, 26 października, amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) z Patuxent River w stanie Maryland, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 364 312 098 USD (1,54 mld zł) ze spółką Lockheed Martin na produkcję sześciu morskich śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky MH-60R Seahawk dla królewskiej marynarki wojennej Norwegii (Sjøforsvaret).
Prace będą wykonywane w Owego w stanie Nowy Jork (52%), Stratford w Connecticut (40%) i Troy w Alabamie (8%), a zakończenie ma nastąpić w lipcu 2027 (według deklaracji władz norweskich, dostawy rozpoczną się w 2025; nieoficjalnie pierwsze trzy mają pochodzić z zamówienia dla amerykańskiej marynarki wojennej – przyp. red.). Środki finansowe w całości pochodzą z programu FMS (Foreign Military Sales).
Departament Stanu USA zgodził się na sprzedaż sześciu MH-60R Seahawk w dniu 26 kwietnia 2023, co z pakietem wyposażenia i wsparcia wyceniono na maksymalnie 1 mld USD (4,23 mld zł). Rząd norweski zatwierdził zakup 14 marca 2023 (Norwegia: Amerykańska zgoda na MH-60R i wsparcie dla C-130J, Norwegia: MH-60R Seahawk zastąpią NH90 NFH).
Jak czytamy w komunikacie prasowym Lockheed Martin, śmigłowce będą wykorzystywane do misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), patroli obszarów przybrzeżnych i offshore Norwegii. Trafią bowiem do wchodzącej w skład Sjøforsvaret, straży wybrzeża (Kystvakten) z bazy lotniczej Bardufoss w okręgu Troms og Finnmark na północy kraju. Ale zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami władz w Oslo, w dalszej kolejności także do roli zwalczania okrętów podwodnych (kolejne śmigłowce? – potrzeby są bowiem szacowane na łącznie ok. 14 egzemplarzy – przyp. red.).
Amerykańskie producent podkreśla, że to druga w tym miesiącu umowa na śmigłowce Seahawk. 12 października NAVAIR zleciło bowiem wyprodukowanie ośmiu egzemplarzy dla Hiszpanii (Produkcja MH-60R Seahawk dla Hiszpanii).
Wchodząca w skład Lockheed Martin, spółki Sikorsky Aircraft Corporation wyprodukowała 330 MH-60R do sześciu państw, przede wszystkim USA, ale także do Australii (23 egzemplarze; jeden utracony + 12 zamówionych), Danii (9 egz.), Arabii Saudyjskiej (1 egzemplarz + 9 zamówionych) i Indii (5 egz. + 19 zamówionych). Dostawy śmigłowców do Grecji (7 zamówionych) i Korei Południowej (12 zamówionych) rozpoczną się w 2024. W maju br. US Navy ogłosiła, że globalna flota MH-60R przekroczyła 1 milion godzin nalotu. Do grona użytkowników ma dołączyć także Tajwan (12 zamówionych). Śmigłowce te są promowane na innych rynkach: skandynawskim i w Rumunii, a także w Polsce w ramach programu Kondor (Dziewięciu chętnych w programie Kondor, Pierwszy grecki MH-60R Seahawk, Indie odebrały pierwsze dwa MH-60R, Produkcja Seahawków dla Korei, Tajwan bliżej MH-60R).
Platforma ta ma długą i udokumentowaną historię niezawodności i elastyczności w środowiskach operacyjnych podobnych do tych, z którymi borykają się norweskie wojska lotnicze i straż wybrzeża. Właśnie dlatego wierzymy, że MH-60R jest rozwiązaniem, które najlepiej spełnia obecne wymagania Norwegii i dlatego bardzo się cieszymy, że ten kontrakt będzie kontynuowany – powiedział generał brygady Jarle Nergård, szef departamentu systemów powietrznych norweskiej agencji zakupów obronnych (Forsvarsmateriell), znanej także pod angielską nazwą NDMA (Norwegian Defence Materiel Agency).
MH-60R został zaprojektowany do realizacji wszystkich domen operacji lądowych i morskich prowadzonych przez zdecydowaną większość statków powietrznych – powiedział kpt. William Hargreaves, kierownik programu śmigłowców wielozadaniowych H-60 w amerykańskiej marynarce wojennej (US Navy). Jesteśmy pewni, że Norwegia wybierze ten niezrównany, wielozadaniowy helikopter do wsparcia straży przybrzeżnej.
MH-60R Seahawk zastąpią w Norwegii śmigłowce NHI Industries NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter). Decyzję o wycofaniu europejskich wiropłatów podjęto 10 czerwca 2022 z powodu niezadowalającej gotowości operacyjnej i wieloletnich opóźnień w dostawach (Norwegia wycofa wszystkie śmigłowce NH90 NFH).
Zgodnie z informacją z marca br., siedemnastu norweskich pilotów i członków przyszłych załóg z Morskiego Skrzydła Śmigłowców (Maritim helikopterving; MHV) miało udać się do Danii na szkolenia – według dostępnych informacji proces ten już się rozpoczął.
Six new multi-mission MH-60R SEAHAWK helicopters will enable Norway to perform multiple maritime missions, including search and rescue and coastal and offshore patrol.
— Sikorsky (@Sikorsky) October 26, 2023