21 kwietnia br. służba prasowa amerykańskiego 7. Skrzydła Bombowego USAF z bazy lotniczej Dyess w Teksasie poinformowała, że dzień wcześniej ok. godz. 22.00 czasu lokalnego, podczas prac konserwacyjnych doszło do pożaru jednego z czterech silników turbowentylatorowych General Electric F101-GE-102, napędzających bombowiec strategiczny Rockwell B-1B Lancer.
W amerykańskiej bazie lotniczej Dyess w Teksasie doszło do pożaru silnika jednego z bombowców strategicznych Rockwell B-1B Lancer / Zdjęcie: USAF
Zgodnie z opublikowaną informacją, wojskowa straż pożarna zareagowała natychmiast na zdarzenie, ale dwie osoby zostały ranne i zostały przewiezione do szpitala Hendrick Medical Center South z obrażeniami niezagrażającymi ich życiu.
W mediach społecznościowych pojawiło się nagranie wideo z pożaru, w tytule którego autor wskazał, że silnik eksplodował podczas rutynowych prac związanych z rozruchem technicznym. Na nagraniu widać dosyć silny pożar obejmujący płatowiec samolotu. Nie jest jasne, czy wyrządzone szkody spowodują podjęcie decyzji o spisaniu samolotu ze stanu, czy też może zostanie naprawiony.
Jeśli chodzi o najnowsze wypadki i inne zdarzenia z udziałem B-1B Lancer, to należy odnotować incydent 8 kwietnia 2021, gdy jeden z samolotów doznał awarii filtra pompy paliwowej jednego z czterech silników po lądowaniu w bazie lotniczej Ellsworth w Dakocie Południowej, w związku z czym czasowo uziemiono całą flotę. Wcześniej, 2 lipca 2020, inny egzemplarz doznał awarii instalacji elektrycznej, przez co załoga zdecydowała się przerwać lot i wrócić do bazy Dyess. Z kolei 1 maja 2018 na lotnisku Midland w Teksasie awaryjnie lądował Lancer, który również doznał pożaru silnika. Wcześniej, przed 2013 rokiem odnotowano 11 innych wypadków i katastrof, z tym że z ofiarami śmiertelnymi przed 1997 rokiem (łącznie 12 lotników).
Najnowsze zdarzenie miało miejsce w siedem miesięcy po wycofaniu i zmagazynowaniu 17 egzemplarzy B-1B (z floty liczącej 62 samoloty). Pozostałe 45 ma przejść modernizację w ramach której zostaną zintegrowane z pociskami hipersonicznymi Lockheed Martin AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon), aby pozostać w służbie operacyjnej do 2036 roku, zgodnie z ujawnionym w lutym 2018 planem Bomber Vector (Flota bombowców B-1B Lancer zredukowana, USA: trzeci nieudany test próba hipersonicznego ARRW, Broń hipersoniczna dla B-1B Lancer).
Później, wraz z B-2A Spirit, zostaną całkowicie zastąpione przez 100-149 bombowców nowej generacji B-21A Raider, których sześć prototypów jest obecnie w budowie (Sześć prototypów B-21A Raider w budowie).