W poniedziałek, 17 listopada 2025, służba prasowa Sił Zbrojnych Belgii poinformowała w mediach społecznościowych, że w Niemczech został oblatany pierwszy egzemplarz z 17 zamówionych śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H145M.
Oblot miał miejsce z lotniska przyzakładowego w niemieckim oddziale europejskiej spółki Airbus Helicopters w Donauwörth, w Bawarii. Teraz rozpocznie się faza testów ewaluacyjnych przed planowanym przekazaniem nowemu użytkownikowi.
Przypomnijmy, że 17 czerwca 2024 Airbus Helicopters zawarła umowę z Agencją Wsparcia i Zamówień NATO NSPA (NATO Support and Procurement Agency) na zakup dla Belgii rzeczonych śmigłowców wielozadaniowych, który Ministerstwo Obrony Belgii zatwierdziło 31 maja tego samego roku.
Nowe śmigłowce wejdą formalnie na wyposażenie Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych (Luchtcomponent), gdzie 15 będzie służyć do wsparcia sił operacji specjalnych i ewakuacji medycznej, ale 2 zostaną wydzielone do zadań dla Policji Federalnej (Federale Politie). Ponadto, zachowano opcję na zakup 3 dodatkowych śmigłowców policyjnych.
Nowe wiropłaty planowo zastąpią 7 NHI NH90 TTH/NFH i 13 Leonardo AW109, w wersji A109BAi. Pierwsze dostawy przewiduje się już w 2027 (zamiast 2026). Termin zakończenia dostaw to 2028. Budżet zamówienia to 250,82 mln EUR (wówczas 1,077 mld zł). Pakiet ma obejmować śmigłowce, części zamienne i niezbędny sprzęt naziemny, szkolenie personelu latającego i naziemnego oraz 5-letnie wsparcie logistyczne. W odrębnym postępowaniu zostaną zamówione dwa symulatory lotu klasy FMS (Flying Model Simulator).
Wybór oferty Airbus Helicopters został dokonany na podstawie analiz Komisji Zamówień Wojskowych (Commission des achats militaires) prowadzonych w drugiej połowie 2022 na rynku europejskim i północnoamerykańskim. 27 stycznia 2023 pojawiły się doniesienia prasowe o możliwości zakupu 15 H145M. 8 marca 2023 Komisja Zamówień Wojskowych dokonała ostatecznego wyboru.
Wśród argumentów “za” wyborem europejskich śmigłowców była również komplementarność z H145M wybranymi przez sąsiednie Luksemburg i Niemcy, których siły zbrojne są bliskimi partnerami belgijskich. Belgijskie i niemieckie siły zbrojne podpisały list intencyjny w sprawie ewentualnego rozwoju współpracy dwustronnej w dziedzinie operacji specjalnych. Około 20 H145M służy w Bundeswehrze, większość z nich na rzecz sił specjalnych. Ostatnio zatwierdzono też zakup 82 dodatkowych egzemplarzy (wcześniej planowano 64). Podobne porozumienie zawarto z Wielkim Księstwem Luksemburg, które zamówiło dwa H145M za pośrednictwem Agencji Wsparcia i Zamówień NATO NSPA.
H145M to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zapewniający możliwość realizacji szerokiej gamy misji. Na całym świecie wiropłaty z rodziny H145 dostarczone w liczbie ponad 2000 egzemplarzy wylatały dotychczas 8 miliona godzin. Śmigłowce te są używany przez wojska lądowe, siły powietrzne i organy ścigania na całym świecie w najbardziej wymagających misjach. Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC). Posiada cyfrową awionikę Helionix, która w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami zarządzania danymi lotu oraz wydajnym czteroosiowym autopilotem, znacząco redukują obciążenie pilota podczas realizacji misji. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.
Poza wyżej wymienionymi, wariant zmilitaryzowany H145M zamówiły Ekwador, Serbia, Węgry, Brunei, Irlandia i Cypr, a obecnie jest on oferowany Polsce we współpracy z lokalnym przemysłem, w programie 24 szkolnych wiropłatów w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych.
The #H145M 🚁 completed its first test flight in Donauwörth 🇩🇪, beginning the evaluation phase ahead of delivery to #Belgium 🇧🇪. This new capability will provide a major boost to our Transport, Medevac, Firefighting and Special Operations Capabilities pic.twitter.com/NHDUl2MepP
— Belgian Defence (@BelgiumDefence) November 17, 2025
Czytaj także:




