14 lutego br. Bruno Even, dyrektor generalny europejskiej spółki Airbus Helicopters, poinformował w mediach społecznościowych o oblocie pierwszego z sześciu śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych H160 (Search And Rescue, SAR) dla francuskiej marynarki wojennej (Marine Nationale).
Europejska spółka Airbus Helicopters oblatała pierwszy z sześciu śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych H160 dla francuskiej marynarki wojennej
Rozpoczęte właśnie testy w locie wiropłatu o nr seryjnym 009 i rejestracyjnym F-WWOA są realizowane z lotniska przyzakładowego Marignane k. Marsylii, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu.
Pochodzi on z pierwszej partii czterech śmigłowców, na mocy umowy z 31 stycznia 2020 (o czym informowano 10 lutego 2020) pomiędzy spółkami Airbus Helicopters, Babcock i Safran Helicopter Engines a francuską Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement). Dodatkowe dwa wiropłaty zamówiono 20 maja 2021 (Dodatkowe H160 dla francuskiej marynarki wojennej, Francja zamawia H160 SAR).
Zgodnie z umową, początek dostaw zaplanowano na maj 2022. Wiropłaty mają stacjonować w bazie lotnictwa morskiego Lanvéoc-Poulmic (Bretania), na lotnisku Cherbourg (Normandia) i bazie lotnictwa morskiego Hyères (Prowansja). Są wyposażane w głowice elektrooptyczne EuroFLIR 410, które są dostarczane przez spółkę Safran Electronics & Defense (Zmodyfikowane NH90 TTH dla francuskich specjalsów).
Planuje się, że będą eksploatowane przez około 10 lat, zastępując w misjach SAR przestarzałe śmigłowce Aérospatiale Alouette III, które są uzupełniane przez NH90 Caïman i Eurocopter AS365 Dauphin zanim do służby wejdą docelowe, zmilitaryzowane lekkie śmigłowce wielozadaniowe H160M Guépard, pozyskiwane w ramach programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) – łącznie Marine Nationale ma otrzymać 49 śmigłowców z puli 169 (także dla wojsk lądowych i lotniczych) (Francja zamówiła 30 pierwszych śmigłowców H160M Guépard).
Śmigłowce H160 będą pełnić zadania SAR w miejsce Aérospatiale Alouette III, zanim do służby wejdą docelowe, zmilitaryzowane H160M Guépard / Zdjęcia: Bruno Even, Airbus Helicopters
Warto dodać, że 10 śmigłowców wielozadaniowych H160 w konfiguracji policyjnej zamówiła niedawno DGA dla Żandarmerii Narodowej (Gendarmerie Nationale). Poza tym cywilny H160 został zamówiony przez odbiorców komercyjnych: spółki Derazona Helicopters, All Nippon Helicopter, Héli-Union czy Milestone Aviation Group (Zamówienie na H160 dla francuskiej żandarmerii, H160 dla Derazona Helicopters, H160 dla All Nippon Helicopter, Airbus H160 dla Héli-Union, Pierwszy cywilny odbiorca H160).
Makietę H160 o nazwie X4 zaprezentowano w 2011. Prototyp śmigłowca ujawniono podczas Heli-Expo w Orlando na Florydzie 3 marca 2015. Jego oblot nastąpił w czerwcu tego samego roku. Wiropłat był projektowany jako potencjalny następca modeli AS365 Dauphin i H155. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano, które zapewniają mu prędkość maksymalną do 296 km/h oraz zasięg do 833 km.
H160 został certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) 1 lipca 2020, natomiast w sierpniu tego samego roku certyfikat otrzymał symulator misji poziomu D. Do końca roku śmigłowiec został też certyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) (Certyfikacja H160).
The first #H160 out of six 🚁 for the @MarineNationale has started its flight tests ahead of entry into service for demanding #SAR missions later this year.
An important step for the interim fleet & for the partnership between @AirbusHeli, Babcock, & @SafranHCEngines. pic.twitter.com/0upcxIgP2o— Bruno Even (@BrunoEven) February 14, 2022