Przejdź do serwisu tematycznego

MSPO 2023: Czołgowy power-pack od SNT Dynamics i HD Hyundai Infracore

Południowokoreańska spółka SNT Dynamics zaprezentowała na MSPO 2023 czołgowy power-pack złożony z jej przekładni EST15K wraz z silnikiem wysokoprężnym Hyundai Doosan Infracore DV27K.

Podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, w ramach Wystawy Narodowej Korei Południowej, spółka SNT Dynamics zaprezentowała czołgowy power-pack złożony z jej skrzyni przekładniowej EST15K wraz z silnikiem wysokoprężnym HD Hyundai Doosan Infracore DV27K.

Automatyczna skrzynia przekładniowa EST15K charakteryzuje się sześcioma biegami do jazdy do przodu i trzema do tyłu, przystosowana do współpracy z silnikiem wysokoprężnym o mocy 1500-1700 KM (prezentowany w Kielcach DV27K lub niemiecki MTU MT 883 Ka-500), pracujących przy maksymalnie 1800-3200 obrotach dla pojazdów o maksymalnej masie do 65 t. Otrzymała hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego z automatycznym sprzęgłem, z bezstopniowym hydrostatycznym/hydrodynamicznym układem kierowniczym i hybrydowym układem hamulcowym, złożonym ze zwalniacza i mechanicznych hamulców tarczowych. Masa przekładni (bez oleju) wynosi 2500 kg. Do pracy wykorzystuje 140 litrów oleju: letniego MIL-PRF-2104 15W40 i zimowego MIL-L-46167 Arctic Oil.

DV27K jest to 4-cyklowy, 12-cylindrowy, chłodzony wodą silnik wysokoprężny o mocy 1500 KM (1104 kW) przy 2700 obr./min z podwójnym turbodoładowaniem. Masa silnika (bez oleju silnikowego) wynosi 2578 kg. Charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 450 kg-m na 1400/1800 obr./min. Objętość skokowa wynosi 26,9 litra. Wymiary silnika to: 1828 mm długości, 1060 mm szerokości i 1126 mm wysokości. Wtrysk paliwa jest całkowicie elektroniczny.

Power-packi w tej konfiguracji prawdopodobnie zostaną zamówione w ramach czwartej partii produkcyjnej czołgów K2 Heuk-Pyo (Black Panther) dla wojsk lądowych Republiki Korei. 25 maja 2023 zakup 150 wozów został zatwierdzony przez urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) podczas 154. posiedzenia komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee). Z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że trafią także do przyszłych spolonizowanych czołgów K2PL (Korea Płd. zamówiła czwartą partię czołgów K2).

Power-packi w tym samym układzie, z silnikiem DV27K i przekładnią EST15K trafiają na wyposażenie seryjnych tureckich czołgów Altay T.2 (ulepszonych) – pierwsze dwa egzemplarze wozów dostarczono 23 kwietnia 2023. Porozumienie w sprawie pozyskania power-packów z Koreą Południową zostało zawarte 22 października 2021, podczas 13. targów lotniczych i obronnych ADEX (International Aerospace & Defense Exhibition) w Seulu.

Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Wraz z rozwojem czołgu K2, Korea zdecydowała się w 2005 roku opracować własny zespół napędowy w układzie power-packa, więc zdecydowano aby silnik został opracowany przez Doosan Infracore, a skrzynia biegów przez SNT Dynamics. Nowy silnik miał zapewnić przyspieszenie od 0 do 32 km/h w 8 s. Postawione pierwotnie wymagania odnośnie okresów międzyremontowych założono na 400 h pracy dla silnika oraz 320 h lub przebieg 9600 km dla skrzyni biegów, jednak zostały później nieco złagodzone.

W 2009 roku wykryto usterkę w koreańskim zespole napędowym, w 2010 roku wykryto dalsze usterki w skrzyni biegów, więc w 2012 roku Korea zdecydowała się na wykorzystanie niemieckich podzespołów do produkcji pierwszej serii czołgów K2 (silnik MTU MT 883 Ka-500 i skrzynię biegów RENK HSWL 295 TM).

Od tego czasu, w 2015 roku silnik Doosan Infracore został zatwierdzony – uznano, że został dopracowany, ale problem ze skrzynią biegów pozostał. Od 2021 roku spółka SNT Dynamics ponownie ogłosiła, że rozwiązała problem ze skrzynią biegów EST15K z zachowaniem koreańskich podzespołów. Skrzynia biegów z Korei Południowej może więc zostać wykorzystana w czwartej serii produkcyjnej czołgu K2.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X