Przejdź do serwisu tematycznego

Południowokoreański napęd do tureckich czołgów Altay

Turcja i Korea Południowa porozumiały się w sprawie wspólnego opracowania zespołu napędowego i układu przeniesienia mocy do tureckich czołgów Altay.

Podczas 13. targów lotniczych i obronnych ADEX (International Aerospace & Defense Exhibition) w Seulu, 22 października ministerstwo spraw zagranicznych Turcji zawarło porozumienie z południowokoreańską agencją ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) w sprawie wspólnego opracowania zespołu napędowego i układu przeniesienia mocy do tureckich czołgów 3. generacji Altay.

Turcja i Korea Południowa porozumiały się w sprawie wspólnego opracowania zespołu napędowego i układu przeniesienia mocy do tureckich czołgów Altay.

Jak wynika z informacji przekazanej za pośrednictwem mediów społecznościowych przez ministra spraw zagranicznych Turcji, Mevlüta Çavuşoğlu, południowokoreańskie spółki Doosan i S&T Dynamics dostarczą silnik wysokoprężny i układ przeniesienia mocy. Jest to jednak informacja nieco zaskakująca z kilku powodów, choć pierwsze informacje o negocjacjach obu stron pojawiły się 19 listopada 2020 (Seryjna modernizacja tureckich Leopardów 2A4).

Doosan może dostarczyć kompletne silniki DV27K o mocy 1500 KM (1103 kW) samodzielnie, jak i z całym power packiem, ale z kolei rozwijana przez S&T Dynamics nowa automatyczna skrzynia biegów EST15K (projektowana do czołgów K2 Heuk-Pyo/Black Panther) notuje opóźnienia.

Warto dodać, że rodzima spółka BMC Savunma Sanayi (we współpracy z włoską Iveco Defence Vehicles) opracowała prototyp 12-cylindrowego, widlastego, turbodoładowanego silnika o wymaganej dla czołgu mocy, o nazwie Batu, którego próbny rozruch odbył się 28 kwietnia – wydawało się wówczas, że problem napędu przyszłych, seryjnych czołgów Altay T.1 miał zostać rozwiązany. Porozumienie z koreańskim przemysłem zdaje się temu przeczyć. Mało tego, przedstawiciele BMC przekazali, że koreański napęd zostanie zintegrowany z czołgiem Altay w ciągu 18 miesięcy od daty zawarcia porozumienia.

Porozumienie zawarli w Seulu przedstawiciele ministerstwa spraw zagranicznych Turcji i południowokoreańskiej agencji ds. zakupów wojskowych DAPA / Zdjęcie: MSZ Turcji

Pierwsze cztery prototypy czołgu Altay, zbudowane przez Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi (zaprezentowane w 2012), były napędzane niemieckimi silnikami MTU Friedrichshafen MT 883 Ka 501 o mocy 1500 KM wraz ze automatycznymi skrzyniami biegów RENK. Wszystko zmieniło embargo rządu federalnego z Berlina związane z udziałem Turcji w wojnie domowej w Syrii. Dlatego też Ankara rozważała inne rozwiązania, takie jak ukraińskie silniki 6TD-4, ale nie spełniły one najwyraźniej oczekiwań – a później rozważano opracowanie jednostki wspólnie z Katarem, który zamówił 100 czołgów (IDEF2019: seryjny Altay T.1, Produkcja seryjna czołgu Altay).

Turcja zamówiła 250 czołgów Altay w wersjach T.1 (podstawowa) i T.2 (ulepszona), a zapotrzebowanie prognozowano nawet na 750 wozów, w tym na bezzałogowe T.3, różniące się wyposażeniem i możliwościami – program notuje jednak opóźnienia, począwszy od oskarżeń o korupcję i inne nieprawidłowości po najnowsze doniesienia o bankructwie producenta (Katar zamawia czołgi Altay, Turcja zamawia czołgi Altay).

Południowokoreański udział w opracowaniu napędu dla czołgów Altay to niejako powrót do korzeni, gdyż sam projekt wozu powstał w oparciu wspomniany czołg K2.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X