12 marca turecki dziennik Daily Sabah poinformował, że władze Kataru podpisały umowę w sprawie dostawy do tego państwa do stu 68-tonowych czołgów podstawowych Altay. Pierwsze 40 pojazdów ma trafić do odbiorcy do 2021. O kontrakcie poinformował Ali İhsan Yavuz wiceprzewodniczący rządzącej w Turcji Partii Sprawiedliwości i Rozwoju.

Turcja planuje produkcję czołgów Altay w trzech wersjach T.1, T.2 i T.3 różniących się opancerzeniem, amunicją i konstrukcją wieży (docelowo ma być bezzałogowa) / Zdjęcie: SSM

Turcja planuje produkcję czołgów Altay w trzech wersjach T.1, T.2 i T.3 różniących się opancerzeniem, amunicją i konstrukcją wieży (docelowo ma być bezzałogowa) / Zdjęcie: SSM

Katar będzie zatem pierwszym odbiorcą eksportowym nowych tureckich czołgów. Zainteresowanie wozami Altay wyraziły wcześniej także Arabia Saudyjska, Azerbejdżan i Pakistan. Początkowo planował je kupić także Oman, ale władze tego państwa zdecydowały się wybrać południowokoreańskie czołgi K2 Heuk-Pyo zaoferowane w listopadzie 2018 (K2 oferowany Omanowi, 2018-11-13).

Pojazd ma powstawać w trzech wersjach: T.1, T.2 i T.3. Podstawowy model T.1 będzie wyposażony w opancerzenie stworzone przez Roketsan i system aktywnej ochrony pojazdów Akkor Pulat (Testy Akkor Pulat zakończone, 2018-03-06). Wariant T.2 ma otrzymać lepszą ochronę pasywną i aktywną, nową amunicję w tym wystrzeliwane z lufy przeciwpancerne pociski kierowane, kamuflaż i wbudowany tryb szkolenia załogi. T.3 natomiast ma charakteryzować znacznym skokiem technicznym, dzięki zastosowaniu bezzałogowej wieży.

Wybór czołgów Altay przez Katar nie jest zaskoczeniem, gdyż rząd tego państwa finansowo wspierał prace rozwojowe wozu. Miało to miejsce po nieudanym puczu z 2016 i zmianach politycznych w Turcji, kiedy dostawcy niemieccy zawiesili współpracę w zakresie układu napędowego. 

Analiza
W 2009 w ramach umowy o wartości 500 mln USD (1,72 mld zł) powstały cztery prototypy czołgów Altay zbudowane przez Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi. Zastosowano w nich niemieckie silniki MTU Friedrichshafen MT 883 Ka 501 o mocy 1500 KM (Produkcja seryjna czołgu Altay, 2018-04-27).

Pierwszy prototyp czołgu Altay zaprezentowano 15 listopada 2012. Ówczesny Podsekretariat Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Müsteşarlığı, SSM) zakładał rozpoczęcie produkcji wozu do 2018. Później z uwagi na wzrost kosztów zdecydowano o rozpoczęciu postępowania na dostawcę pojazdów.

9 listopada 2018 rząd turecki podpisał umowę z przedsiębiorstwem BMC na dostawę 250 czołgów Altay w trzech wersjach (Produkcja seryjna czołgu Altay, 2018-04-27). Pierwsze mają trafić do sił zbrojnych w 2021. Pojazdy z drugiej transzy mają zostać wyposażone w nowe tureckie silniki wysokoprężne o mocy 1500-1800 KM.

Altay został uzbrojony w 120-mm armatę gładkolufową o długości 55 kalibrów. Dzięki transferowi technologii z południowokoreańskiej spółki Hyundai Rotem armaty będą produkowane lokalnie przez turecki MKE.