Dla Marynarki Wojennej RP śmigłowce pokładowe były nowością, choć w latach 1970. i 1980. podejmowano próby z lądowaniem śmigłowców SM-2 i Mi-2 na różnych jednostkach. W 1994 odbyło się pierwsze lądowanie na pokładzie okrętu zgodnie z procedurami NATO, kiedy na pokładzie holenderskiego okrętu zaopatrzeniowego HNLMS Zuiderkruis (A832) wylądowała W-3RM Anakonda. Prawdziwym przełomem okazało się pojawienie SH-2G.
Zdjęcie: Krzysztof Mądry, Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
Używane Super Seasprite trafiły do Polski ze Stanów Zjednoczonych wraz z przekazanymi fregatami rakietowymi typu Oliver Hazard Perry. Dwa śmigłowce przypłynęły do Gdyni na pokładzie ORP Gen. T. Kościuszko (273) we wrześniu 2002.
Dwa kolejne dotarły rok później nieco bardziej skomplikowaną drogą. Najpierw na pokładzie frachtowca do Niemiec, a potem lotem z Nordholz do Gdyni. Cała czwórka utworzyła samodzielny klucz śmigłowców pokładowych ZOP w ramach 28. Puckiej Eskadry Lotniczej, bazującej na lotnisku w Babich Dołach.
Śmigłowce zostały wyprodukowane na początku lat 90. XX wieku. Dziś mają już ponad 30. lat. Nie przechodziły większej modernizacji. Jedynie w latach 2007-2011 przystosowano je do przenoszenia i odpalania 324-mm lekkich torped zwalczania okrętów podwodnych EuroTorp MU90 Impact. Pojawiły się także odbiorniki GPS i nowy radiokompas oraz uchwyty do montażu polskich karabinów maszynowych.
Zdjęcia: Michał Adamowski, MILMAG
Już wówczas traktowano to jako rozwiązanie tymczasowe przed zakupem nowych wiropłatów. Jak zwykle w przypadku Marynarki Wojennej RP, rozwiązania tymczasowe przeradzają się w permanentne, ponieważ politycy traktują modernizację morskiego rodzaju Sił Zbrojnych bardzo po macoszemu (Dlaczego Marynarka Wojenna RP potrzebuje korwet rakietowych?).
W końcu tymczasowym rozwiązaniem Miały być także fregaty OHP w oczekiwaniu na Gawrony oraz Kobbeny nim pojawią się nowe okręty podwodne. OHP służą już niemal wyłącznie do utrzymywania etatów, a Kobbenów nie ma już w linii. Ich następców też nie. Podobnie, jak następców Super Seasprite’ów (Co z tą Orką, czyli smutne Święto Marynarki Wojennej).
Program Kondor, w ramach którego MON planuje kupić od czterech do ośmiu wielozadaniowych śmigłowców pokładowych rozpoczęto ostatniego dnia grudnia 2019. Patrząc na to, że planowana jest budowa trzech fregat rakietowych w programie Miecznik, optymalnym byłby zakup ośmiu śmigłowców. Tak, aby na każdym z okrętów stacjonowały dwie maszyny i dwie kolejne były w rezerwie. Mieczniki mają mieć bowiem hangar, który będzie w stanie pomieścić dwa średnie śmigłowce lub jeden ciężki, jak AW101, które już weszły do służby (Dziewięciu chętnych w programie Kondor).
Zaprzepaszczona okazja
Wymiana Mi-14PŁ/R, SH-2G, Mi-8 i W-3 Sokoł była szansą na ujednolicenie parku maszynowego, ujednolicenie systemu szkolenia i usprawnienie logistyki. Decyzja Antoniego Macierewicza całkowicie zaprzepaściła tę szansę, a tworzone mikrofloty powodują ból głowy logistyków i uśmiech zażenowania u ekspertów.
Nawet abstrahując od typu, który wówczas został odrzucony. Dziś przez tę jedną decyzję sprzed ośmiu lat nadal Siły Zbrojne nie posiadają śmigłowców, a do armii trafiają maszyny, które są jedynie ersatzem, udającym śmigłowce wojskowe, lub maszyny, które nie do końca spełniają potrzeby żołnierzy.
Zapowiadało się, że zakup będzie przeprowadzony dość szybko, ponieważ Agencja Uzbrojenia prowadziła prace nad zakwalifikowaniem zamówienia pod kątem występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Wówczas istniałaby możliwość, żeby kupić śmigłowce w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, co ograniczyłoby wybór.
Za czasów PiS byłby to zapewne AW159 Wildcat, ponieważ PZL Mielec nie produkuje morskiej wersji S-70i. Teraz pula może nieco się powiększyć o wiropłaty z rodziny AS565 Panther, H160M lub MH/SH-60 Seahawk.
Czego szuka Agencja Uzbrojenia?
Kluczowym parametrem jest masa całkowita do 6,5 tony, aby nowy śmigłowiec mógł współpracować również z innymi okrętami MW RP prócz Mieczników – z OORP Kontradmirałem Xawerym Czernickim i Ślązakiem. Jako, że mają być przeznaczone do zadań ZOP, mają posiadać wszelkie zdolności do zdolności poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych.
AU oczekuje także także radiolokacyjnego wskazywania celów dla innych systemów. Pozwoli to wykrywać i wskazywać cele dla innych systemów uzbrojenia Marynarki Wojennej RP, jak np. Morska Jednostka Rakietowa, i sił sojuszniczych.
Wszystkie powyższe śmigłowce spełniają wymagania resortu obrony. Można mieć jedynie nadzieję, że wyboru dokonają żołnierze, a nie politycy. W końcu to oni będą na tych maszynach ryzykować własne życie. Już wystarczająco długo opinia samych zainteresowanych była pomijana.
Komentarze (1)
Jeśli nowe śmigło ZOP ma mieć max masę startową nie przekraczającą 6,5t to SH-60 odpada. Maszyny tej rodziny mają masę startówą w okolicach 10t niestety. One nawet a pusto przekraczają 6,5t.
Powiązane wiadomości
Dwie akcje poszukiwawczo-ratownicze W-3WARM Anakonda
Remonty Kościuszki i Arctowskiego
Remont ORP X. Czernicki
Analiza: NATO pomiędzy Waszyngtonem a Brukselą
Okręty hydrograficzne dla MW
Nowe okręty dla Marynarki Wojennej
Rolnik i Metalowiec na sprzedaż
Miecznik: Umowa na wyrzutnie torped Eurotorp MU90
Miecznik: Testy przekładni Renk przyszłej fregaty ORP Wicher
Kolejne testy silników Miecznika w Niemczech
Stępka Wichra położona
Czwarty aneks do programu Miecznik
PGZ Stocznia Wojenna podpisała kontrakt na system obrony bezpośredniej Mieczników
Pociski CAMM Sea Ceptor dla fregat Miecznik
Lockheed Martin dostarczy wyrzutnie Mk 41 VLS dla fregat Miecznik
Miecznik: Umowa na systemy łączności zewnętrznej i walki radioelektronicznej
Miecznik: Silnik napędu głównego fregaty Wicher przetestowany
Zespoły napędowe Rolls-Royce do Mieczników
Miecznik: Silnik napędu głównego fregaty Wicher przetestowany
Zespoły napędowe Rolls-Royce do Mieczników
Postępy budowy Hali Kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej
Początek budowy pierwszej fregaty typu Miecznik
Kolejny krok w programie Miecznik
Konsorcjum PGZ-Miecznik zawarło strategiczne porozumienia o współpracy przemysłowej
Fregaty Miecznik z systemem zarządzania walką Thales Tacticos
Uzbrojenie Miecznika ujawnione
Zespoły napędowe Rolls-Royce do Mieczników
Postępy budowy Hali Kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej
Fregaty Miecznik z systemem zarządzania walką Thales Tacticos
Początek budowy pierwszej fregaty typu Miecznik
Trwają prace na budowie najwyższej w Polsce hali w PGZ Stoczni Wojennej
Sea Ceptor na niszczyciele typu 45 Daring
Sea Ceptor dla brazylijskich fregat Tamandaré
Sea Ceptor na kanadyjskie fregaty GCS
Pierwszy odbiorca MBDA Albatros NG ujawniony
Strzelania systemu MAADS z użyciem CAMM-ER
Zespoły napędowe Rolls-Royce do Mieczników
Postępy budowy Hali Kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej
Fregaty Miecznik z systemem zarządzania walką Thales Tacticos
Początek budowy pierwszej fregaty typu Miecznik
Integracja PAC-3 MSE z okrętowym Systemem Walki Aegis
MSPO 2023: Porozumienie PGZ z MBDA UK ws. opracowania i produkcji CAMM-MR
Instalacja Aegis Ashore Poland w Redzikowie gotowa do odbioru
Miecznik: Silnik napędu głównego fregaty Wicher przetestowany
Dlaczego Marynarka Wojenna RP potrzebuje korwet rakietowych?
COVID-19: Programy modernizacyjne MW zagrożone
Europejskie korwety rakietowe MMPC/EPC na start
Niemcy: Trzecia korweta drugiej serii K130 nazwana
Saab zbuduje korwety Visby nowej generacji
Stępka pierwszej fińskiej korwety typu Pohjanmaa
Budowa pierwszej niemieckiej fregaty F126
Rosjanie zwodowali dwa nowe okręty dla Floty Czarnomorskiej
Plan Modernizacji Technicznej 2021-2035
Oferta w programie europejskich korwet rakietowych MMPC/EPC
Hiszpania w programie budowy korwet EPC
NAVIRIS i Navantia dla programu korwet EPC
EDA wesprze program korwet EPC
Orizzonte Sistemi Navali zbuduje trzy patrolowce dla Włoch
Niemcy: Czwarta fregata F125 przekazana
Niemcy: Obrona przeciwrakietowa fregat F124
Pełna gotowość systemu C-Dome na korwetach Sa’ar 6
Szwecja zwiększy zdolności swoich radarów
Farnborough 2018: Premiera RBS15 Gungnir
Saab Sensor Centre w ofercie dla Kanady
Cięcie blach pierwszej fińskiej korwety typu Pohjanmaa
Fińskie korwety Pohjanmaa w końcu na start
Pierwszy maszt zintegrowany do fińskich korwet Pohjanmaa
Saab dla fińskich korwet
ESSM Block 2 na fińskie korwety Pohjanmaa
Finlandia zamawia pokpr Gabriel V
Pierwszy zmodernizowany Hamina
MKS 180 już oficjalnie fregatą typu 126
Cztery MKS 180 zamówione
Kanadyjski dostawca mostku dla niemieckich fregat typu 126
Pierwszy niemiecki NH90 MRFH aka. Sea Tiger oblatany
Defilada Zwycięstwa czasów wojny: Równia pochyła
Defilada Zwycięstwa 2024. Putin: Siły Strategiczne są w gotowości
Rosyjski mały okręt rakietowy trafiony w ukraińskim ataku
Ukraińcy zatopili rosyjski duży okręt patrolowy Siergiej Kotow
Ukraińcy zaatakowali rosyjski krążownik rakietowy RFS Moskwa
Interrogator ISZ-50 do korwety ORP Ślązak
PGZ SW przygotuje Ślązaka do modernizacji
Przygotowania do modernizacji Ślązaka
Koniec epoki: Sęp i Bielik wycofane ze służby
Kobbeny do wycofania w 2021
Ostatni rejs ORP Bielik
Usuwanie akumulatorów z Kobbenów
ORP Orzeł w PGZ Stoczni Wojennej
Szwedzkie okręty dla Polski?
Przyszłość Orki i Miecznika
Naprawa ORP Bielik
ORP Sokół w Muzeum Marynarki Wojennej
Naprawa torped dla Kobbenów
10-lecie Inspektoratu Uzbrojenia
JT Ship Service naprawi sonar Orła
PGZ Stocznia Wojenna naprawi SD-11
ORP Ślązak w służbie
Ćwiczenia Baltops 2018
Brazylijskie U209 dla Polski?
Naprawa torped dla Kobbenów
MW wycofa śmigłowce SH-2G
Stanowisko Francji ws. programu Orka
Chile bliżej australijskich fregat
Polski Plan Modernizacji Technicznej 2017-2026
Naprawa torped dla Kobbenów
Pomostowa Orka w rękach szwedzkich parlamentarzystów
Co z tą Orką, czyli smutne Święto Marynarki Wojennej
ORP Orzeł powrócił do służby operacyjnej
Orka: Jedenastu chętnych w konsultacjach rynkowych
Okręt podwodny Sokół już w muzeum
Budowa pierwszego szwedzkiego okrętu podwodnego A26 Blekinge
KSS-III od Hanwha Ocean propozycją w programie Orka
Konsultacje rynkowe w programie Orka
Nowe informacje o Mieczniku i Orce
Darchem Engineering poddostawcą w programie Miecznik
Czwarty AW101 w Polsce
Dostawa pierwszego AW101 do Polski
Drugi AW101 w Polsce
Trzeci AW101 w Polsce
Kolejne 22 śmigłowce AW101 dla Wojska Polskiego
AW101 weszły do służby w Marynarce Wojennej RP
Umowa na zakup AW101 podpisana
Naprawy AW101 w Polsce
Nowy hangar WZL-1
Polskie AW101 serwisowane w WZL-1
Pierwsze elementy polskich AW101
Pierwszy AW101 dla Polski oblatany
Trzeci AW149 w Wojsku Polskim
Dostawa pierwszych śmigłowców AW149 do Wojska Polskiego
Szkolenie polskich załóg śmigłowców AW101 na półmetku
Pierwszy polski AW149 oblatany
S-70i Black Hawk dla Wojsk Aeromobilnych
Pomostowe Apache dla Polski
Polska planuje zakup 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian
Air Show 2023 w Radomiu pod patronatem medialnym MILMAG
Szkolenie polskich załóg śmigłowców AW101 na półmetku
S-70i Black Hawk dla Wojsk Aeromobilnych
Pierwszy polski AW149 oblatany
Brytyjskie AW101 Merlin w służbie do lat 2040
Pomostowe Apache dla Polski
Polska planuje zakup 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian
WSJ: Polska przekazała Ukrainie 12 śmigłowców Mi-24
Kawasaki wyprodukuje kolejne AW101 na licencji Leonardo
Dyżury norweskich AW101 SAR
Śmigłowce AW101 przekroczyły nalot pół miliona godzin
Airbus wycofał się z przetargu dla MW
Pierwszy Merlin Mk4 dla Royal Navy
AW101 w Gdyni
Airbus wycofał się z przetargu dla MW
MSPO2019: PGZ chce modernizować Mi-24
Brytyjskie AW101 Merlin w służbie do lat 2040
Śmigłowce AW101 przekroczyły nalot pół miliona godzin
Sonary Thalesa dla polskich AW101
Umowa na dostawę 32 śmigłowców AW149
Umowa na przeciwpancerne pociski kierowane Hellfire dla Polski
Pierwszy polski AW149 oblatany
Końcowy montaż pierwszych dwóch polskich AW149
Silniki GE CT7-2E1 dla polskich AW149
Umowa na dostawę 32 śmigłowców AW149
Umowa na przeciwpancerne pociski kierowane Hellfire dla Polski
Pierwszy polski AW149 oblatany
Końcowy montaż pierwszych dwóch polskich AW149
Silniki GE CT7-2E1 dla polskich AW149
Błaszczak: Negocjujemy zakup 32 Black Hawków
Pierwsza umowa offsetowa dla śmigłowców uderzeniowych Apache
Prezydent Andrzej Duda: Ponad 30 Apache trafi do Inowrocławia
Dziewięciu chętnych w programie Kondor
MON poszukuje śmigłowca pokładowego
AW149 dla Egiptu?
MSPO2019: Leonardo prezentuje W-3 Nowej Generacji
Powstanie zmodernizowany W-3WA WPW
Ugoda między Polską a Airbusem ws. Caracali
Umowa na kolejne Black Hawki dla Wojsk Specjalnych
Czekając na Kruka: Mi-24 odzyskają szpony?
Kolejne cztery S-70i dla Wojsk Specjalnych
Black Hawki przekazane Wojskom Specjalnym
Pierwsze sześć S-70M dla MSW Rumunii
Kolejne 32 Black Hawki z Polski do Filipin
Wildcat HMA2 z pociskami Martlet
Koniec pierwszych prób Sea Venom
Royal Marines testują LMM
Kolejne próby Marte ER
Francja zamawia H160 SAR
Zbiornikowiec z irańską ropą zatrzymany
Desantowce Royal Navy
Wypełnienie luki pomiędzy Harpoon a FC/ASW?
Pierwsza partia nowych S-70i Black Hawk już na Filipinach
Koniec dostaw T129 ATAK do Filipin
Filipińskie S-70i dostarczone w komplecie
Umowa na 32 Black Hawki dla Filipin sygnowana
Filipiny zamówiły 32 S-70i Black Hawk
Chile szuka środków na zakup kolejnych mieleckich Black Hawków
Dostawy mieleckich S-70i dla Chile
Wojska Specjalne otrzymały kolejne dwa S-70i Black Hawk International
Pierwszy S-70M Black Hawk w Rumunii
Indonezja zamówiła 24 śmigłowce S-70M Black Hawk
Śmigłowce szturmowe T129B dla Filipin zaprezentowane
Dostawy BrahMos do Filipin
Filipiny zainteresowane T129
Zmodernizowany T129 oblatany
Pierwszy T129B ATAK w tureckiej policji
AH-64E i AH-1Z oferowane Filipinom
T129 ATAK dla Pakistanu?
Z-10ME dla Pakistanu potwierdzone
Nigeryjskie T129 ATAK ujawnione
Umowa na Super Herculesy dla Filipin
Japonia szuka następcy AH-1S
F-16 i uzbrojenie lotnicze dla Filipin
Mieleckie Black Hawki dla Rumunii
United Rotorcraft zamówiła w Mielcu pięć S-70i
Trzecia partia mieleckich S-70i na Filipinach
Filipińskie T129B jeszcze w tym roku
Insitu dostarczy ponad 170 bsl
Mieleckie S-70i dla Filipin
Więcej mieleckich Black Hawków dla Filipin
Trzeci wypadek filipińskiego Sokoła
Filipiny zamówiły w Indiach pociski BrahMos
Więcej mieleckich Black Hawków dla Filipin
Śmigłowce szturmowe T129B dla Filipin zaprezentowane
Więcej mieleckich Black Hawków dla Filipin
Filipiny chcą C-130J Super Hercules
Wraca temat ciężkich śmigłowców dla Filipin
Modernizacja chilijskich F-16 na start
Umowa na norweskie P-3C Orion dla Argentyny
Basler BT-67 dla Argentyny
Chile kupi 14 nowych śmigłowców wielozadaniowych
Mniej Black Hawków dla Brazylii
Oblot pierwszego rumuńskiego S-70M Black Hawk
Umowa na mieleckie Black Hawki dla Rumunii
PZL Mielec oferuje Black Hawki dla MSW Rumunii
Pierwszy Black Hawk w Państwowej Straży Pożarnej
Porozumienie PZL Mielec z Romaero
Cywilna certyfikacja S-70M
Indonezja kupi 24 śmigłowce S-70M Black Hawk
Pierwszy Black Hawk w Państwowej Straży Pożarnej
Chile kupi 14 nowych śmigłowców wielozadaniowych
5000. dostarczonych śmigłowców H-60/S-70 Black Hawk
Grecja kupi 49 śmigłowców UH-60M Black Hawk
Katastrofa izraelskiego AS565 MA Atalef
Izrael tworzy 7. Skrzydło Operacji Specjalnych
Niemcy przekazali Izraelowi dwie ostatnie korwety Sa’ar 6
Izraelskie Black Hawk uziemione
Hero-30 w izraelskiej służbie
Shaldag Mk V dla Izraela
Przekazanie drugiej korwety Sa’ar 6
Izrael oferuje Wielkiej Brytanii pociski przeciwokrętowe
Korwety Sa’ar 6 z pociskami Barak
Radary ELTA dla korwet Sa’ar 6
Modernizacja izraelskiego lotnictwa
Francja zamówiła 30 pierwszych śmigłowców H160M Guépard
H160M przyśpiesza
H160 dla Derazona Helicopters
H160 dla All Nippon Helicopter
Airbus H160 dla Héli-Union
Pierwszy cywilny odbiorca H160
Dodatkowe H160 dla francuskiej marynarki wojennej
H160 dla francuskiej żandarmerii
H160M dla wojsk lotniczych Francji
Nowe uzbrojenie dla francuskich Caracali
Więcej H225 i H135 dla japońskiej policji
Certyfikacja H160
Certyfikacja H160
Francja zamawia kolejne H225M Caracal i VSR700
Samoloty i śmigłowce Airbusa dla Hiszpanii
Ekwador odbiera H145M
Airbus wesprze H135 agencji NASA
Certyfikacja H160
Media: Indie rozważają zwiększenie floty Seahawków o połowę
Indie kupiły kolejne amerykańskie śmigłowce
Indie odebrały pierwsze dwa MH-60R
Pierwszy indyjski MH-60R
Indie testują pocisk przeciwokrętowy NASM-SR
NSM dla indyjskich MH-60R
Wsparcie dla koreańskich MH-60R Seahawk
Pierwsze trzy greckie MH-60R zakończyły testy w locie
Produkcja MH-60R Seahawk dla Norwegii
Produkcja MH-60R Seahawk dla Hiszpanii
Safran i HAL zbudują silnik do 13-tonowego śmigłowca IMRH
MH-60R dla Indii
MH-60R dla Korei Południowej?
Przeciwokrętowy NASM-SR z Indii
Pierwszy AH-64E dla Indii
Szkolenie indyjskich lotników MH-60R
Produkcja Seahawków dla Korei
MH-60R dla Grecji
MH-60R Seahawk dla Meksyku
Śmigłowce morskie dla Indii
Indie: Test nowej rakietotorpedy SMART
MH-60R dla Indii
MH-60R Seahawk dla Indii?
Przeciwokrętowy NASM-SR z Indii
Śmigłowce morskie dla Indii
MH-60R dla Grecji
Przeciwokrętowy NASM-SR z Indii
NSM dla USMC
MH-60R dla Indii
MH-60R dla Grecji
Pierwszy grecki MH-60R Seahawk
Testy systemu walki radioelektronicznej AOEW na MH-60R Seahawk
Produkcja Seahawków dla Korei
Tajwan bliżej MH-60R
Grecja ze zgodą na zakup Black Hawków
Norwegia: Amerykańska zgoda na MH-60R i wsparcie dla C-130J
Norwegia: MH-60R Seahawk zastąpią NH90 NFH
Pierwszy grecki MH-60R Seahawk
Produkcja Seahawków dla Korei
Tajwan bliżej MH-60R
Norwegia wycofa wszystkie śmigłowce NH90 NFH
Pierwszy grecki MH-60R Seahawk
Norwegia: Amerykańska zgoda na MH-60R i wsparcie dla C-130J
Produkcja Seahawków dla Korei
Tajwan bliżej MH-60R
Wstępna gotowość lekkiego śmigłowca HAL LUH
Centrum serwisowe Super Herculesów w Indiach
Śmigłowce morskie dla Indii
PKW Czernicki 2023 kończy półroczną misję w ramach NATO
Pożegnanie PKW Czernicki 2023
Polska na czele sił obrony przeciwminowej NATO
Remont ORP Kontradmirał Xawery Czernicki zakończony
Gotowość drugiego brytyjskiego lotniskowca
Początek prób morskich niszczyciela min Albatros
Wycofanie ORP Flaming
Mewa wycofana ze służby
OBR CTM dla belgijskich i niderlandzkich niszczycieli min
Okręty zaopatrzeniowe dla Deutsche Marine
Morska Jednostka Rakietowa na ćwiczeniu Sea Shield 24
Privacy Overview