W czwartek, 17 kwietnia 2025, spółki KNDS i Thales opublikowały komunikaty prasowe, zgodnie z którymi, 10 kwietnia br. w niemieckiej Kolonii założono spółkę joint venture MGCS Project Company GmbH, w ramach programu budowy niemiecko-francuskiego systemu z czołgiem nowej generacji oraz wyznaczono dyrektora zarządzającego nią. Jest to pokłosie zgody niemieckiego Federalnego Urzędu ds. Karteli (Bundeskartellamt; czyli urzędu antymonopolowego) z 8 kwietnia.
Grafika: KNDS
Dyrektorem zarządzającym został płk w st. spocz. inż. dypl. Stefan Gramolla. Udziałowcami spółki są KNDS Deutschland, KNDS France (obie tworzą KNDS), Rheinmetall Landsysteme i Thales SIX GTS France. Spółka jest w równych częściach własnością stron przemysłowych, po 25% każda, z krajowym podziałem pracy wynoszącym 50% dla Niemiec i 50% dla Francji.
Głównym celem wspólnego przedsięwzięcia jest przemysłowy rozwój modułowego czołgu MGCS we współpracy niemiecko-francuskiej. Jedynymi klientami spółki joint venture będą rządy Niemiec i Francji. Umowa w tej sprawie pomiędzy stronami została zawarta 25 stycznia br. w Paryżu z udziałem ministra ds. sił zbrojnych i weteranów Francji Sébastien Lecornu i federalnego ministra obrony Niemiec Borisa Pistoriusa.
Po wynegocjowaniu umowy z niemieckim Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr), działającym w imieniu obu państw za pośrednictwem Niemiecko-Francuskiego Połączonego Zespołu Projektowego (CPT), spółka projektowa będzie odpowiedzialna jako główny wykonawca przemysłowy za wdrożenie kolejnej fazy programu MGCS. W szczególności skonsoliduje koncepcję i główne filary technologiczne systemu.
Przypomnijmy, że 26 kwietnia 2024, także w Paryżu, ministrowie Lecornu i Pistorius podpisali protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) w programie MGCS, ogłaszając szczegółowy podział prac przemysłowych, który osiągnięto 22 marca 2024 w Berlinie.
Ustalono, że program ma objąć cztery zasadnicze elementy: platformę czołgową, platformę rakietową, platformę wsparcia bojowego (pojazdy załogowe i bezzałogowe) i system operacyjny (oparty na sztucznej inteligencji, ale z człowiekiem w pętli decyzyjnej).
Ich rozwój został podzielony na 8 filarów technologicznych:
- Filar 1 – platforma czołgowa z podwoziem i zautomatyzowaną nawigacją (Lider: Niemcy);
- Filar 2 – armata, wieża i amunicja (Lider: Niemcy i Francja). W pierwszym etapie na szczeblu krajowym mają zostać opracowane różne systemy armat, po czym jeden ma zostać wybrany po testach porównawczych (wiadomo, że zostaną zaoferowane 130-mm Rh-130/L52 od Rheinmetall Landsysteme i 140-mm ASCALON (Autoloaded and SCALable Outperforming guN) od KNDS France);
- Filar 3 – uzbrojenie dodatkowe, np. kierowane pociski przeciwpancerne, broń wysokoenergetyczna (laserowa) (Lider: Francja);
- Filar 4 – systemy łączności, dowodzenia i zarządzania polem walki jako cyfrowy układ nerwowy (Lider: Niemcy i Francja);
- Filar 5 – środowisko symulacyjne (Lider: Niemcy i Francja);
- Filar 6 – technologia czujników (Lider: Francja);
- Filar 7 – ochrona i obrona przed bezzałogowcami/amunicją krążącą (Lider: Niemcy);
- Filar 8 – wsparcie, logistyka i infrastruktura (Lider: Niemcy i Francja).
Czujniki platform bojowych pozwolą na prowadzenie bezpośrednio rozpoznania przeciwnika na dystansie do 10 km oraz prowadzenia walki na dystansie do 8 km, a nowe systemy łączności pozwolą na komunikowanie się i wymianę danych z sojusznikami w czasie rzeczywistym. Przewiduje się zastosowanie aktywnego kamuflażu, ulepszonego ekranowania elektromagnetycznego, środków zaradczych i systemów neutralizacji zagrożeń. Platformy mają też szeroko współpracować z lotnictwem.
Docelowo, czołg nowej generacji wraz z platformami wsparcia zastąpią w niemieckich wojskach lądowych (Heer) rodzinę czołgów Leopard 2, a we francuskich wojskach lądowych (Armée de terre) – Leclerc XLR/rénové. Jednak niewykluczone, że międzyczasie wdrożone zostaną rozwiązania pośrednie: w Niemczech będą to na pewno czołgi Leopard 2A8, a we Franci trwała dyskusja o francusko-niemieckich EMBT (Euro Main Battle Tank). Zwłaszcza, że ramy czasowe wprowadzenia MGCS to 2040-2045.
Udział w programie wyrażały też Włochy, jednak ich przemysł nie został uwzględniony w podziale prac. Ostatecznie Rzym zdecydował o pozyskaniu czołgów nowej generacji samodzielnie (także po fiasku negocjacji zakupu Leopardów 2A8) i obecnie nowo powołana spółka joint venture Leonardo Rheinmetall Military Vehicles (LRMV) oferuje platformę KF51 Panther (wraz z bojowymi wozami piechoty KF41 Lynx).
#MGCS – Création de la société de projet (« Project Company ») MGCS GmbH à Cologne. Pour en savoir plus ➡️ https://t.co/AL1UK0dpH5
MGCS Project Company GmbH established in Cologne. More information ➡️ https://t.co/AL1UK0dpH5 pic.twitter.com/qyzXxBgNK6
— KNDS France (@KNDS_France) April 17, 2025
#MGCS Project Company GmbH (MPC) established in #Cologne. On the basis of the approval by the German Federal Cartel Office, KNDS Deutschland, @KNDS_France, Rheinmetall Landsysteme and @thalesgroup legally incorporated the ‘MGCS Project Company GmbH (MPC)’ on 10 April 2025.… pic.twitter.com/KETg12x1Tw
— Rheinmetall (@RheinmetallAG) April 17, 2025