W poniedziałek, 11 listopada 2024, włoskie spółki Iveco Defence Vehicles (część grupy Iveco) i Leonardo podpisały umowę przedwstępną w sprawie udziału tej pierwszej w przyszłych włoskich programach pancernych jako dostawca spółki joint venture Leonardo Rheinmetall Military Vehicles (LRMV), którą zawiązano 15 października br.
Demonstrator czołgu KF51-U Panther / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Udział Iveco Defence Vehicles (IDV) w programach wyniesie od 12 do 15% całkowitej działalności joint venture w zakresie rozwoju i produkcji gąsienicowych pojazdów bojowych dla włoskich wojsk lądowych (Esercito Italiano).
IDV jest dobrze przygotowane do wniesienia wkładu do joint venture, biorąc pod uwagę unikalne kompetencje, jakie rozwinęło w swoich zakładach we Włoszech. Współpraca wykorzysta wiedzę specjalistyczną spółki, która obejmuje zaawansowane systemy napędowe i układy napędowe dla pojazdów wojskowych, a także wysoce wyspecjalizowane technologie ochrony balistycznej. Zagwarantuje to również, że znaczna część podstawowych dostaw dla joint venture będzie pochodzić z Włoch, wykorzystując wysoko wykwalifikowaną siłę roboczą, jaką IDV ma w tym kraju.
Umowa umożliwi spółce dalszy udział w rozwoju pojazdów na potrzeby obronności, czego dowodem jest portfel zamówień, który w 2023 przekroczył 4 mld EUR.
Przypomnijmy, że w ubiegłym miesiącu Leonardo zawiązała umowę z niemiecką grupą Rheinmetall AG w sprawie powołania spółki joint venture LRMV, co zostało poprzedzone podpisaniem protokołu ustaleń w tej sprawie 3 lipca br.
Bojowy wóz piechoty KF41 Lynx / Zdjęcie: Rheinmetall AG
Leonardo Rheinmetall Military Vehicles będzie miała swoją siedzibę prawną w Rzymie i siedzibę operacyjną w La Spezia, a jej formalne utworzenie jest spodziewane w pierwszym kwartale 2025. Głównym celem spółki joint venture jest rozwój przemysłowy i późniejszy marketing nowego włoskiego czołgu na bazie KF51 Panther oraz nowego bojowego wozu piechoty KF41 Lynx dla programu Armoured Infantry Combat System (AICS) w ramach modernizacji Esercito Italiano.
Planowane jest również opracowanie i produkcja innych pojazdów z tej rodziny, takich jak pojazdy ewakuacji technicznej, wozy inżynieryjne i mosty szturmowe. Zapotrzebowanie jest szacowane na 380 czołgów wraz z wozami towarzyszącymi oraz do 1000 bojowych wozów piechoty wraz z pojazdami specjalistycznymi (artyleryjsko-rakietowy system przeciwlotniczy Oerlikon Skyranger, wóz rozpoznawczy i niszczyciel czołgów). Do zastąpienia jest 200 czołgów C1 Ariete (z których 125 ma być modyfikowanych do standardu AMV) i 200 bwp VCC-80 Dardo. Oba programy są szacowane na około 20 mld EUR w perspektywie od 2026 do 2037.
Obaj partnerzy spodziewają się również, że ich wspólne produkty zapewnią szerokie możliwości sprzedaży na rynkach międzynarodowych. 60% prac ma być realizowanych na terytorium Włoch.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.