We wtorek, 2 września 2025, marokański portal Barlamane poinformował, powołując się na potwierdzone źródła w siłach zbrojnych, że dzień wcześniej Ministerstwo Obrony Królestwa Maroka podpisało umowę o nieujawnionej wartości z europejską spółką Airbus Helicopters (część grupy Airbus) na dostawę 10 średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal, które trafią do królewskich wojsk lotniczych (Adwas ujenna ageldan).
Według źródeł portalu, zainteresowanie władz w Rabacie H225M sięga co najmniej grudnia 2021, kiedy dowództwo tamtejszych wojsk lotniczych rozpoczęło rozmowy z Airbus Helicopters w sprawie zakupu 8 śmigłowców tego typu. We wrześniu 2024 rozmowy wznowiono po przerwie spowodowanej napięciami dyplomatycznymi między Marokiem a Francją (2021-2023). Z doniesień wynikało, że Maroko jest zainteresowane 12 H225M (warto dodać, że w ramach odprężenia, w kwietniu 2024 Francja wydała miała wydać zgodę od odsprzedaż przez Zjednoczone Emiraty Arabskie 30 samolotów Dassault Mirage 2000-9 do Maroka).
W listopadzie 2024 pojawiły się informacje o zaawansowanych negocjacjach w sprawie 10 śmigłowców H225M. Pomimo rozmów na wysokim szczeblu, w tym udziału prezesa Airbusa Bruno Evena w wizycie państwowej prezydenta Francji Emmanuela Macrona, negocjacje pozostawały w toku i koncentrowały się na konfiguracji śmigłowców, cenie i warunkach, z oczekiwaniami sfinalizowania sprzedaży do 2025. Airbus Helicopters zaproponował również utworzenie centrum wsparcia eksploatacji, remontów i przeglądów (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) w Maroku, aby wspierać eksploatację, ale i uzyskać dostęp do rynku zachodnioafrykańskiego.
H225M Caracal będą kolejnymi śmigłowcami Airbusa w składzie marokańskich wojsk lotniczych. W lipcu 2022 zamówiono 12 śmigłowców H135M (wcześniej Eurocopter EC635), przeznaczonych głównie do szkolenia pilotów jako następcy AgustaBell AB206A i AB206B. We wrześniu 2023 dostarczono pierwsze dwa, a w październiku kolejne cztery egzemplarze do bazy lotniczej w Meknes. Tymczasem w marcu br. rozpoczęły się dostawy pierwszych z 24 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Apache Guardian (z opcją na 12 kolejnych). Jeśli chodzi o modernizację wojsk lotniczych to warto wspomnieć także zakup 25 samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72 oraz pakietów modernizacyjnych dla 23 F-16C/D Block 52+ do standardu F-16V oraz prawdopodobny zakup dwóch samolotów transportowych Embraer KC-390 Millenium.
Poza Marokiem, ostatnio zamówienia na nowe H225M Caracal złożyło także Królestwo Niderlandów – 12 fabrycznie nowych egzemplarzy (zamiast 14 planowanych wcześniej) oraz Irak (także 12). Poza tym, śmigłowce Caracal trafiły na eksport do Brazylii, Indonezji, Kuwejtu, Malezji, Meksyku, Singapuru, Tajlandii oraz Węgier. Z zakupu wycofały się Polska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W planach pozyskanie miały też Kazachstan i Indie, ale nie doszło do sygnowania umów. Z kolei w styczniu br. Francja rozpoczęła odbiory nowych wiropłatów (dwóch z ośmiu zamówionych). W służbie znajduje się ponad 350 śmigłowców rodziny H225 Super Puma i H225M Caracal, których łączny nalot wyniósł ponad 880 000 godzin (według danych za listopad 2024).

