22 września br. europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że przekazała francuskiej marynarce wojennej (Marine Nationale) pierwszy z sześciu zamówionych śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych H160 (Search And Rescue, SAR). Egzemplarz ten został oblatany 14 lutego br. (Pierwszy Airbus H160 SAR dla Marine Nationale).
Francuska marynarka wojenna odebrała pierwszy z sześciu zamówionych śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych Airbus H160 / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Dostarczenie pierwszego H160 odbiorcy wojskowemu jest jednym z najbardziej kluczowych momentów programu, powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. Jest to pierwszy śmigłowiec H160 na świecie dostarczony klientowi publicznemu. Co więcej, dostawa ma miejsce wkrótce po tym, jak latem tego roku weszły do służby dwa śmigłowce H160, w Brazylii do segmentu lotnictwa prywatnego i biznesowego oraz w Japonii dla rynku medialnego, dodał. Razem z tym H160 wzmocnimy naszą współpracę z francuską marynarką wojenną, dostarczając odpowiedni śmigłowiec do kluczowych misji poszukiwawczo-ratowniczych. Wspólnie z naszymi partnerami zadbamy również o to, aby H160 był gotowy do działań, gdy będzie potrzebny (H160 dla All Nippon Helicopter).
Przekazany wiropłat pochodzi z pierwszej partii czterech śmigłowców, na mocy umowy z 31 stycznia 2020 (o czym informowano 10 lutego 2020) pomiędzy spółkami Airbus Helicopters, Babcock i Safran Helicopter Engines a francuską Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement). Dodatkowe dwa wiropłaty zamówiono 20 maja 2021 (Dodatkowe H160 dla francuskiej marynarki wojennej, Francja zamawia H160 SAR).
https://twitter.com/BrunoEven/status/1572922920212602880?s=20&t=CPCRnaTxjlXW1z-pDIZGNg
Zgodnie z umową, początek dostaw zaplanowano na maj 2022 (co oznacza czteromiesięczne opóźnienie – przyp. red.). Wiropłaty mają stacjonować w bazie lotnictwa morskiego Lanvéoc-Poulmic (Bretania), na lotnisku Cherbourg (Normandia) i bazie lotnictwa morskiego Hyères (Prowansja). Są wyposażane w głowice elektrooptyczne EuroFLIR 410, które są dostarczane przez spółkę Safran Electronics & Defense.
Planuje się, że będą eksploatowane przez około 10 lat, zastępując w misjach SAR przestarzałe śmigłowce Aérospatiale Alouette III, które są uzupełniane przez NH90 Caïman i Eurocopter AS365 Dauphin zanim do służby wejdą docelowe, zmilitaryzowane lekkie śmigłowce wielozadaniowe H160M Guépard, pozyskiwane w ramach programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) – łącznie Marine Nationale ma otrzymać 49 śmigłowców z puli 169 (także dla wojsk lądowych i lotniczych) (Francja zamówiła 30 pierwszych śmigłowców H160M Guépard).
Zdjęcie: Bruno Even, Airbus Helicopters
Warto dodać, że 10 śmigłowców wielozadaniowych H160 w konfiguracji policyjnej zamówiła 10 stycznia br. DGA dla Żandarmerii Narodowej (Gendarmerie Nationale). Poza tym cywilny H160 został zamówiony przez odbiorców komercyjnych: spółki Derazona Helicopters, All Nippon Helicopter, Héli-Union czy Milestone Aviation Group (Zamówienie na H160 dla francuskiej żandarmerii, H160 dla Derazona Helicopters, Airbus H160 dla Héli-Union, Pierwszy cywilny odbiorca H160).
Makietę H160 o nazwie X4 zaprezentowano w 2011. Prototyp śmigłowca ujawniono podczas Heli-Expo w Orlando na Florydzie 3 marca 2015. Jego oblot nastąpił w czerwcu tego samego roku. Wiropłat był projektowany jako potencjalny następca modeli AS365 Dauphin i H155. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano, które zapewniają mu prędkość maksymalną do 296 km/h oraz zasięg do 833 km.
H160 został certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) 1 lipca 2020, natomiast w sierpniu tego samego roku certyfikat otrzymał symulator misji poziomu D. Do końca roku śmigłowiec został też certyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) (Certyfikacja H160).