Przejdź do serwisu tematycznego

Korea Płd. oferuje Arabii Saudyjskiej wspólne prace nad samolotem bojowym nowej generacji

Południowokoreańscy urzędnicy z tamtejszego resortu obrony odwiedzili Arabię Saudyjską, aby omówić i zaproponować wspólny rozwój samolotu wielozadaniowego 5. lub 6. generacji opartego na projekcie KAI KF-21 Boramae.

We wtorek, 30 stycznia, urzędnik Ministerstwa Obrony Korei Południowej powiedział, że najwyżsi przedstawiciele resortu, a także Agencji Rozwoju Obronności ADD (Agency for Defense Development) złożyli niezapowiadaną wizytę w Arabii Saudyjskiej w dniach 23-26 stycznia. Zauważył, że południowokoreańska delegacja spotkała się z wiceministrem obrony Arabii Saudyjskiej dr Chalidem bin Husajnem Al-Biyarim i innymi urzędnikami w celu omówienia wspólnego rozwoju samolotu wielozadaniowego 5. lub 6. generacji opartego na projekcie KAI KF-21 Boramae (Korea: Produkcja seryjna KF-21 Boramae w tym roku).

Wizualizacja KF-21 Boramae wraz z bezzałogowcami w ramach technologii MUM-T / Grafika: DAPA

W lipcu 2023 Arabia Saudyjska wyraziła chęć udziału w programie rozwoju samolotów wielozadaniowych 6. generacji o kryptonimie GCAP (Global Combat Air Programme), wspólnie z Wielką Brytanią, Włochami i Japonią. O ile, Londyn i Rzym odpowiedziały pozytywnie w tej sprawie, ale Tokio wyraziło sprzeciw wobec udziału Arabii Saudyjskiej, ponieważ program GCAP mógłby zostać opóźniony przez to. Wynika to również z faktu, że nie jest jasne, czy Japonia zgodzi się na transfer technologii, w związku z dobrymi stosunkami wojskowymi na linii Arabia Saudyjska-Chiny (Brytyjsko-japońsko-włoska Międzynarodowa Organizacja Rządowa GCAP).

Aby uzyskać przewagę w rozwoju i eksporcie samolotów bojowych nowej generacji z innych krajów, Korea Południowa proponuje krajom Azji Południowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu, zwłaszcza Zjednoczonym Emiratom Arabskim i Arabii Saudyjskiej wspólny rozwój KF-21 i jego następcy.

Lojalni skrzydłowi KUS-LW i KUS-FC – bezzałogowce opracowywane przez instytut badawczy Korean Air Aerospace Division (KAL-ASD) / Zdjęcie: Hyunmin Park, MILMAG

Następna generacja samolotów bojowych, których koncepcję Korea Południowa zaprezentowała tym razem w Arabii Saudyjskiej, to wspólny rozwój samolotu 5. generacji KF-21 Block 3 i samolotu 6. generacji opartego na KF-21.

KF-21 Block 3 to proponowane rozwinięcie KF-21 Boramae, dzięki któremu samolot będzie dysponował przekrojem radarowym na poziomie samolotu F-35A Lightning II i możliwością kontroli bezzałogowych bojowych statków latających (UCAV), tzw. lojalnych skrzydłowych. Według strony koreańskiej, technologie stealth samolotu KF-21 i bezzałogowców KUS-LW i KUS-FC (zdjęcie powyżej) osiągnęły wymaganą wydajność, ponieważ od 1996 r. kontynuowano rozwój i badania tychże technologii. KF-21 Block 3 jest na razie tylko wzmiankowany, ale przewiduje się, że program rozwoju tej wersji rozpocznie się, gdy pojawi się potrzeba po badaniach w siłach powietrznych Korei (ROKAF) po 2026 roku.

Ponadto ROKAF rozpoczęły przegląd rozwoju samolotów bojowych generacji 5,5/5+ w 2022 roku. W odpowiedzi spółka Korea Aerospace Industries (KAI) zaproponowała program samolotu 6. generacji, który polegałby na zwiększeniu kubatury i możliwości konstrukcji KF-21. Byłby to analogiczny krok jaki wykonał Boeing, konstruując F/A-18E/F Super Hornet na bazie F/A-18C/D Hornet. Przeanalizowano, że w ten sposób można by go opracować szybko i przy oszczędności kosztów.

W szczególności samolot 6. generacji potrzebuje zwiększonego ciągu i mocy napędu, a 26 grudnia 2023 urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) ogłosił, że rozpocznie badania koncepcyjne nad rozwojem koreańskiego silnika lotniczego i zakończy prace w latach 2030.

Proponowany rozwój KF-21 i samolotu bojowego 6. generacji / Infografika: KAI

W porównaniu z KF-21 Block 1 i Block 2, prace rozwojowe nad KF-21 Block 3 lub samolotem 6. generacji będą niezwykle kosztowny, a Korea Południowa zaprezentowała koncepcję takiej inicjatywy, identyfikując zapotrzebowanie ze strony Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Arabii Saudyjskiej. W rezultacie możliwe było zaproponowanie wspólnego rozwoju samolotów nowej generacji państwom Bliskiego Wschodu, podkreślając zalety KF-21 Block 3 lub samolotów 6. generacji w porównaniu z innymi programami, takie jak niższe koszty, niższy współczynnik ryzyka i szybsze rozpoczęcie produkcji.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X