We wtorek, 20 maja 2025, urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przy Ministerstwie Obrony Republiki Korei poinformował, że w zakładach spółki Korea Aerospace Industries (KAI) w Sacheon w prowincji Gyeongsang Południowy odbyła się uroczystość inauguracji procesu montażu końcowego pierwszego z 20 seryjnych samolotów wielozadaniowych KF-21 Boramae w wersji Block I.
Zdjęcie poglądowe: Prototypy KF-21 / Zdjęcie: KAI
W wydarzeniu zorganizowanym przez dział Future Power w DAPA wzięli udział minister urzędu DAPA Seok Jonggun, a także przedstawiciele Ministerstwa Obrony Republiki Korei, wojsk lotniczych (Daehanminguk Gong-gun, ROKAF), Agencji Rozwoju Obronności ADD (Agency for Defense Development), Agencji Obrony ds. Technologii i Inspektoratu Jakości (Defense Agency for Technology and Quality) oraz spółek związanych z programem KF-X (Korean Fighter eXperimental), w tym Hanwha Aerospace, która dostarczy silniki F414-400K o ciągu 57,8 kN każdy (97,9 kN z dopalaniem).
Przypomnijmy, że 25 czerwca 2024 południowokoreańska agencja prasowa Yonhap przekazała, że urząd DAPA podpisał umowę o wartości 1,96 bln KRW (wówczas 5,653 mld zł) z KAI na uruchomienie produkcji małoseryjnej 20 samolotów KF-21 Boramae (pol. Jastrząb). Umowa obejmuje także dalsze wsparcie logistyczne i szkoleniowe.
Pierwsze prace rozpoczęto 10 lipca po spotkaniu dotyczącym produkcji. Obejmowały obróbka małych komponentów, produkcję ważnych podzespołów oraz montaż przedniej, środkowej i tylnej części kadłuba. Obecnie pierwszy egzemplarz KF-21 Block I wkracza w końcową fazę montażu końcowego.
Obejmuje on integrację płatowca, poprzez połączenie kadłuba, skrzydeł, gondoli dla zespołów napędowych, podwozia, usterzenia i układów sterowania, a następnie montuje się wyposażenie elektroniczne, silniki i inne komponenty, po czym przeprowadza się podstawowe testy działania systemów pokładowych samolotu. Można to uznać za istotny punkt zwrotny w procesie produkcji samolotów.
Jak podkreśla urząd DAPA, dzisiejsze wydarzenie jest znaczące, gdyż stanowi oficjalne potwierdzenie dla opinii publicznej i kraju, że produkcja samolotów KF-21 przebiega bez zakłóceń. Jest to sygnał, że KF-21 przeszedł fazę rozwoju i osiągnął ważny kamień milowy, zbliżając się do ostatecznego ukończenia. Oczekuje się, że będzie to miało pozytywny wpływ na przyszłe negocjacje eksportowe.
DAPA stabilnie zarządza programem produkcji małoseryjnej samolotów, opierając się na doświadczeniu i technologicznych osiągnięciach zgromadzonych w trakcie procesu opracowywania systemu. Pierwszy egzemplarz, który wszedł w fazę końcowego montażu, ma zostać dostarczony ROKAF w drugiej połowie 2026 po przejściu testów akceptacyjnych. Ostatni egzemplarz ma zostać dostarczony w 2028.
Szef działu Future Power, starszy urzędnik państwowy Jeong Gyu-heon powiedział: To dzięki oddanym wysiłkom naszych inżynierów i programistów dotarliśmy do tego historycznego momentu rozpoczęcia końcowego montażu KF-21, który otworzy przyszłość Sił Powietrznych Republiki Korei.
Podkreślił również, że aby pomyślna masowa produkcja i wdrożenie KF-21 przyczyniły się do ożywienia gospodarczego i stały się siłą napędową podniesienia statusu Republiki Korei, ważne jest sprawne komunikowanie się i organiczna współpraca między rządem a przedsiębiorstwami, a także między firmami partnerskimi.
Przypomnijmy, że 22 marca 2024, podczas 160. posiedzenia komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działającego przy DAPA ogłoszono plan produkcji małoseryjnej samolotów KF-21 Boramae o łącznej wartości 7,92 bln KRW (wówczas 23,5 mld zł) w latach 2024-2028. Wcześniej, 10 stycznia 2024 informowano o pomyślnym zakończeniu wstępnej oceny testowej prototypów i ogłoszono plan pierwszych zamówień w tym roku. Następnie zrealizowano testy tankowania w powietrzu oraz strzelania pociskami rakietowymi powietrze-powietrze Meteor i IRIS-T.
Chociaż liczba KF-21 w wersji przewagi powietrznej Block I pierwotnie planowana do produkcji wynosiła 40 egzemplarzy, to koreański instytut analiz obronnych KIDA (Korea Institute for Defense Analyses) zalecił zmniejszenie wolumenu produkcji małoseryjnej i podzielenie go na dwa etapy.
Koreańsko-indonezyjski program KF-X/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental) jest prowadzony od 2016. Jednak partnerzy z Dżakarty są problematyczni, jeśli chodzi o dzielenie się kosztami jego realizacji. 6 maja 2024 Indonezja zwróciła się do władz Republiki Korei w sprawie renegocjacji warunków umowy dotyczącej wkładu finansowego. 26 sierpnia tego samego roku, Korea zgodziła się ograniczyć udział Indonezji w programie. 16 kwietnia br. zainteresowanie nabyciem KF-21 wyraziły Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Tymczasem KAI kontynuuje program badawczo-rozwojowy KF-21 Block 1 obejmujący około 2000 testów w oparciu o sześć prototypów (czterech jednomiejscowych i dwóch dwumiejscowych), które do końca 2024 wykonały ponad 1000 lotów. Najnowszym osiągnięciem było tankowanie w locie przeprowadzone w warunkach nocnych, o czym DAPA informował 9 kwietnia br.
Warto dodać, że 27 grudnia 2023 Korea Płd. zamówiła w 20 amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning w ramach drugiego etapu programu F-X III, które zastąpią wycofane w ubiegłym roku F-4E Phantom II.