W poniedziałek, 6 listopada, Ministerstwo Obrony Węgier poinformowało, że wojska lotnicze (Magyar Légierő) odebrały kolejne dwa średnie śmigłowce wielozadaniowe Airbus H225M Caracal, które dołączyły do pierwszej pary dostarczonej 18 lipca br. (Węgry odebrały pierwsze dwa śmigłowce H225M Caracal).
Oba wiropłaty zostały przebazowane z zakładów europejskiej spółki Airbus Helicopters we francuskim Marignane, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu, do 86. Szkolnej Bazie Śmigłowcowej Szolnok, leżącej około 100 km na południowy wschód od Budapesztu. Następne dwa śmigłowce mają zostać dostarczone w grudniu br., natomiast pozostałe dziesięć do końca 2024.
Śmigłowce zostały zamówione 14 grudnia 2018 w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 węgierskich sił zbrojnych (Magyar Honvédség). Montaż końcowy we wspomnianych zakładach Airbusa w Marignane rozpoczął się w lipcu 2021. Airbus Helicopters dostarcza śmigłowce z pełnym pakietem szkoleń i wsparcia, po części zostaną też wyposażone w system uzbrojenia HForce. Caracale mają zastąpić trzynaście śmigłowców transportowych Mi-8/17 (Montaż pierwszego węgierskiego H225M Caracal, Węgry zamawiają H225M Caracal).
H225M zostają wyposażane w najnowszą wersję awioniki i łączności, wraz z czteroosiowym autopilotem. Będą wykorzystywane do transportu do 28 żołnierzy, akcji poszukiwawczo-ratowniczych i misji wsparcia bojowego powietrze-ziemia w każdych warunkach pogodowych w dzień i w nocy. Brana jest pod uwagę modyfikacja sześciu z nich do wykonywania misji wsparcia operacji specjalnych – poprzez integrację sond do pobierania paliwa w locie. Zwłaszcza, że 17 listopada 2020 Węgry zamówiły w Brazylii dwa samoloty Embraer C-390 Millenium w wersji transportowo-tankującej KC-390. Ponadto, w 2020 zacieśniono współpracę z Niemcami w zakresie wspólnej eksploatacji samolotów Airbus A400M Atlas, certyfikowanych do tankowania Caracali (Montaż pierwszego węgierskiego KC-390).
Na mocy porozumienia z Francuzami z 28 maja 2019, Węgry zostały włączone do globalnego łańcucha poddostawców spółki Airbus Helicopters. W miejscowości Gyula, w pobliżu granicy z Rumunią zbudowano zakłady produkujące metalowe podzespoły do przekładni głównych wszystkich typów wiropłatów Airbusa, które następnie będą wysyłane do montowni w innych państwach. Węgierskie zakłady, w których produkcja ruszyła w 2021, odpowiadają za obróbkę powierzchniową. Budowa fabryki na Węgrzech jest wynikiem podpisanego 17 grudnia 2018 memorandum o współpracy (Zakłady Airbusa na Węgrzech, Przemysłowe partnerstwo Airbusa i Węgier).
Zdjęcia: Horváth Sztaniszláv, Ministerstwo Obrony Węgier
H225M Caracal dołączą do 19 (z 20) lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M, zamówionych w niemieckich zakładach Airbusa 29 czerwca 2018 dla wojsk lądowych (Magyar Szárazföldi Haderő). Ostatni egzemplarz dostarczono 2 grudnia 2021. Węgry zamówiły 10 śmigłowców w konfiguracji wielozadaniowej-transportowej, 5 w poszukiwawczo-ratowniczej SAR oraz 5 w bojowej z systemem uzbrojenia HForce. Jeden ze śmigłowców utracono podczas ćwiczeń w Chorwacji, 21 czerwca br. Trzech żołnierzy znajdujących się na pokładzie zginęło na miejscu. Węgry dysponują również dwoma szkolno-treningowymi Airbus H125, które zostały zamówione w maju 2016 (Airbus dostarczył 20 śmigłowców H145M na Węgry, Węgry odbierają H145M, Uzbrojone H145M na Węgrzech).
Węgry są drugim państwem w NATO, które zdecydowało się na zakup H225M Caracal, obok Francji, a wkrótce dołączy do nich Królestwo Niderlandów z 14 planowanymi do zamówienia wiropłatami. Poza tym, śmigłowce Caracal trafiły na eksport do Brazylii, Indonezji, Kuwejtu, Malezji, Meksyku, Singapuru i Tajlandii. Z zakupu wycofały się Polska i Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Galeria zdjęć:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.