We wtorek, 27 maja 2025, z hali kadłubowej w stoczni brytyjskiej spółki Babcock International w szkockim Rosyth wytoczono kadłub pierwszej z pięciu fregat rakietowych nowej generacji typu 31 Inspiration, przyszłego HMS Venturer (F12).
Zdjęcia: Babcock International Group
Jak czytamy w informacji prasowej, kadłub został wytoczony za pomocą samojezdnych transporterów modułowych SPMT (Self-Propelled Modular Transporter), co oznacza przejście z fazy budowy do końcowych przygotowań do zejścia na rzekę Forth, co nastąpi za kilka tygodni.
Po zakończeniu wstępnych prób okręt powróci do Rosyth, gdzie w doku przeprowadzone zostaną gruntowne prace wyposażeniowe i integracja systemów, a następnie przejdzie próby morskie i wejdzie do służby operacyjnej w Królewskiej Marynarce Wojennej (Royal Navy).
Sir Nick Hine, dyrektor naczelny działu Marine w Babcock, powiedział:
Po raz pierwszy widzimy HMS Venturer, pierwszy okręt swojego typu, który wychodzi z hali budowy – potężny symbol brytyjskich ambicji morskich i suwerennych zdolności. To kolejny ważny kamień milowy w wyjątkowym tygodniu dla brytyjskiego budownictwa okrętowego, w czasach, gdy globalna niepewność wymaga jeszcze większych zdolności obronnych. Tutaj, w Szkocji, budujemy pięć skomplikowanych okrętów wojennych w jednej stoczni, w ciągu zaledwie dekady, prawdziwie światowej klasy wydajność. To niesamowicie dumny moment dla wszystkich w Babcock i szerszych partnerów programu. Nie tylko odzwierciedla ciężką pracę, poświęcenie i wyjątkowe umiejętności naszych ludzi, ale ten program i inne prace, które wykonujemy tutaj w Rosyth, w znacznym stopniu przyczyniają się do dobrobytu lokalnej i krajowej gospodarki.
Steve Ranyard, lider zespołu Type 31 w agencji logistycznej DE&S (Defence Equipment & Support) Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, powiedział:
Widok okrętu HMS Venturer osiągającego ten kluczowy kamień milowy jest powodem do świętowania dla wszystkich, którzy pracują nad programem, aby ten dzień stał się rzeczywistością. Wprowadzenie HMS Venturer otwiera drogę do sukcesu całej floty fregat typu 31 Royal Navy. Po zakończeniu budowy będą one na czele odstraszania agresji i utrzymywania bezpieczeństwa i dobrobytu naszego narodu i naszych sojuszników.
Cdre Steve Roberts, starszy odpowiedzialny właściciel Type 31, powiedział:
Widząc HMS Venturer, pierwszy z klasy Type 31 Inspiration, odsłonięty jest dumnym momentem nie tylko dla Royal Navy i jej załogi, ale także dla wszystkich instytucji w ministerstwie, które przyczyniły się do tego kluczowego kamienia milowego. To pierwszy z wielu ekscytujących etapów programu Type 31, w którym obecnie trwają prace nad trzema z pięciu okrętów. Z niecierpliwością czekam na moment, w którym HMS Venturer wejdzie na wodę w bardzo niedalekiej przyszłości.
Cdr Chris Cozens, starszy oficer HMS Venturer, powiedział:
Załoga okrętu widziała, jak HMS Venturer rośnie od stępki w górę w hali budowy. Będzie to pierwszy raz, kiedy Babcock i Royal Navy będą mogły zaprezentować publicznie tę fregatę nowej generacji. Ten moment przybliża okręt o krok do miejsca, w którym jest potrzebny, i przyczynia się do bezpieczeństwa i dobrobytu Wielkiej Brytanii.
Opis
Przypomnijmy, że cięcie blach przyszłego kadłuba okrętu rozpoczęto 23 września 2021, natomiast stępkę położono 26 kwietnia 2022. Obecnie w budowie są dwa kolejny okręty: przyszły HMS Active (palenie blach: 24 stycznia 2023, stępka: 16 września 2023) oraz HMS Formidable (palenie blach: 9 października 2024).
We wrześniu 2019 Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało, że zwycięzcą w programie fregat typu 31 zostało konsorcjum Team 31, złożone ze spółek Babcock, BMT Defence Services, Ferguson Marine, Harland and Wolff, Odense Maritime Technology (OMT) i Thales. Zaoferowało ono okręty projektu Arrowhead 140 opracowany przez OMT. Wartość podpisanej umowy wyniosła 1,25 mld GBP.
Koncepcja Arrowhead 140 zakłada okręt o długości 138,7 m, szerokości 19,8 m, zanurzenia 4,8 m i wyporności 5700 t. Załogę ma stanowić do 100 oficerów i marynarzy, a na pokładzie znajdzie się miejsce dla 60 marines. Cztery silniki wysokoprężne Rolls Royce/MTU 20V 8000 M71 o mocy 32,8 MW i cztery generatory Rolls Royce/MTU 16V 2000 M41B o mocy 3,6 MW w układzie CODAD zapewnią zasięg do 9300 mil morskich przy prędkości 18 w (prędkość maksymalna 28 w.). Moc będzie przenoszona na wały napędowe MAN Alpha VBS Mk 5 CP. Okręt przyjmie maksymalnie 15-tonowy śmigłowiec (Merlin lub Wildcat), a także cztery łodzie RHIB typu Pacific 24 lub sześć standardowych kontenerów ISO (przewidziano miejsce dla bezzałogowych systemów nawodnych i podwodnych).
Uzbrojenie przeciwlotnicze będzie składać się z 24 pocisków rakietowych MBDA Sea Ceptor, z możliwością zwiększenia ich liczby do 32. Uzbrojenie dodatkowe to jedna 57-mm armata morska Bofors 57 Mk3 i dwie 40-mm Bofors 40 Mk4, które dostarczy BAE Systems, a także po cztery 7,62-mm karabiny maszynowe ogólnego przeznaczenia i napędowe (razem osiem).
Przewidziano także pakiet czujników wraz z systemami zbierania, dystrybucji i analizy informacji Babcock iFrigate TM, system walki i dowodzenia Thales Tacticos oraz otwartą architekturę do dalszych modyfikacji i integracji. W okrętach typu 31 Inspiration przewidziano integrację radaru dozoru przestrzeni powietrznej i powierzchni morza Thales NS110 3D, mostku nawigacyjnego Raytheon Warship Integrated Navigation and Bridge System, radarów nawigacyjnych Terma Scanter i Raytheon NSX, dwóch systemów optoelektronicznych Thales Mirador Mk2, systemu łączności satelitarnej Viasa oraz walki radioelektronicznej Thales Vigile-D.
Projekt Arrowhead 140 został wybrany także przez Indonezję w programie Merah Putih (pierwszy okręt: cięcie blach 9 grudnia 2022, położenie stępki 25 sierpnia 2023; drugi okręt: cięcie blach 5 czerwca 2024, położenie stępki 15 listopada 2024) oraz oczywiście Polskę w programie Miecznik jako trzy okręty projektu 106 (ORP Wicher: cięcie blach 16 sierpnia 2023, stępka 31 stycznia 2024; ORP Burza: cięcie blach 5 maja 2025).