W poniedziałek, 7 kwietnia 2025, amerykańska spółka spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) poinformowała, że przetestowała nowe oprogramowanie umożliwiające aktualizacje danych dotyczące namierzania celów przez morski bezzałogowy statek latający MQ-9B SeaGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) podczas lotu.
Możliwość reagowania na zmianę pozycji celów w czasie rzeczywistym jest istotne w morskiej domenie operacyjnej, w której jednostki pływające mogą znajdować się w ciągłym ruchu. Aktualizacje podczas lotu bezzałogowca pozwolą na zlikwidowanie luk w pętli decyzyjnej pomiędzy różnymi zasobami.
W niedawnym teście naziemnym GA-ASI zademonstrowała możliwość wysyłania danych z czujników samolotu do pocisku za pośrednictwem systemu transmisji danych Link 16. Oprogramowanie, będące częścią przedsiębiorstwa oprogramowania Quadratix, należącej do General Atomics, zostało zweryfikowane w Laboratorium Integracji Systemów (Systems Integration Lab) i przygotowywane jest do demonstracji w locie i użycia uzbrojenia jeszcze w tym roku.
Kontynuujemy rozwijanie innowacyjnych możliwości SeaGuardian dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych — powiedział prezes GA-ASI David R. Alexander. Zademonstrowany przez nas system namierzania będzie szczególnie cenny w środowiskach spornych*, umożliwiając wykorzystanie bezzałogowego zasobu, takiego jak SeaGuardian, do misji o wyższym ryzyku, zamiast narażania zasobów załogowych na ryzyko.
* spornych, czyli gdzie występuje silne zakłócanie sygnałów elektromagnetycznych przez przeciwnika poprzez np. systemy walki radioelektronicznej (WRE) – przyp. red.
Możliwość użycia MQ-9B SeaGuardian do namierzania celów morskich raz pierwszy zostało zaprezentowane dla US Navy podczas ćwiczeń Rim of the Pacific (RIMPAC) 2024., gdy został zintegrowany z morskim wielofunkcyjnym radarem Raytheon SeaVue.
Równolegle, bo 27 czerwca 2024 GA-ASI informowała, że wspólnie z Lockheed Martin pracują nad możliwościami integracji sieciocentrycznego uzbrojenia o kryptonimie NEW (Net-Enabled Weapons) z MQ-9B SeaGuardian, natomiast 20 marca tego samego roku informowano o testach samolotu pod kątem integracji zasobnika SDS (Sonobuoy Dispensing System) przenoszącego sterowane satelitarnie sonoboje do wykrywania okrętów podwodnych.
Morski bezzałogowiec SeaGuardian (wariant lądowego SkyGuardian) był używany przez amerykańską US Navy w kilku ostatnich demonstracjach, w tym na ćwiczeniach Northern Edge, Integrated Battle Problem i Group Sail. Był integrowany z radarem GA-ASI AN/APY-8T Lynx z syntetyczną aperturą (SAR, Synthetic Aperture Radar) i stacją GMTI/DMTI (Ground/ Dismount Moving Target Indication) oraz zasobnikiem walki elektronicznej (ELINT) Leonardo SAGE 750 i radarem Seaspray 7500E V2.
SeaGuardian, w porównaniu ze SkyGuardian, charakteryzuje się odpornością całkowicie kompozytowej konstrukcji do działań w każdych warunkach pogodowych, w tym na wyższe temperatury powietrza, jego wilgotność, jak i zawartości soli, która jak powszechnie wiadomo ma destrukcyjne działania na metale.
Na zakup SeaGuardian zdecydowały się Japonia (oddzielnie Straż Przybrzeżna i Powietrzne Siły Samoobrony), Indie (wraz ze standardowym SkyGuardian) oraz Tajwan. Ostatnio zgodę na zakup otrzymał Katar.
Na zakup wariantu podstawowego SkyGuardian zdecydowały się z kolei Belgia, Wielka Brytania, Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC), Polska i Kanada, a wkrótce do nich dołączą Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z zakupu zrezygnowała Australia.
GA-ASI has developed new software that will provide in-flight target updates for MQ-9B SeaGuardian® #UAS, significantly enhancing the aircraft’s mission set for the @USNavy.
Read the news: https://t.co/f8eTWVo4fz #RPAS #UCAV #SAS2025 pic.twitter.com/BheitrNJ9u
— General Atomics Aeronautical Systems, Inc (GA-ASI) (@GenAtomics_ASI) April 7, 2025
Submarines have a new enemy to fear: MQ-9B SeaGuardian®.
Our sonobuoy management & control system and dispenser system enable SeaGuardian to both distribute sensors and process the data on board, performing end-to-end persistent ASW operations. Read more about this advanced… pic.twitter.com/ZGuBhNFI59
— General Atomics Aeronautical Systems, Inc (GA-ASI) (@GenAtomics_ASI) April 7, 2025