W czwartek, 17 lipca 2025, amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) poinformowała, że jej niemiecka filia czyli General Atomics Aerotec Systems GmbH (GA-ATS) z siedzibą Oberpfaffenhofen koło Monachium, będzie oferować w Europie autonomiczny bojowy bezzałogowy statek latający, wywodzący się z YFQ-42A, zbudowanego w amerykańskim programie CCA (Collaborative Combat Aircraft).
GA-ASI chce zbudować europejski odpowiednik CCA, czyli ECCA (European Collaborative Combat Aircraft), który byłby montowany w Niemczech dla użytkowników na Starym Kontynencie. Ma się wywodzić z prototypu YFQ-42A, który ma zostać oblatany jeszcze latem tego roku (obecnie przechodzi próby naziemne), jako konkurencyjna oferta dla programu Sił Powietrznych USA (US Air Force, USAF), w którym rywalizuje z YFQ-44A od spółki Anduril Industries.
Dostosowanie systemów misji do potrzeb europejskich oraz produkcja w Europie będą wspierane przez niemiecką filię, General Atomics Aerotec Systems GmbH (GA-ATS). Jak twierdzi GA-ASI, wykorzystanie wcześniejszych inwestycji spółek po obu stronach Atlantyku daje impuls do rozwoju europejskich bezzałogowych myśliwców i otwiera drogę do spełnienia szybkich harmonogramów zakupów wyznaczonych przez kraje europejskie (warto zauważyć, że dzień wcześniej Airbus Defence and Space nawiązała współpracę z amerykańską Kratos Defense & Security Solutions w sprawie dostaw autonomicznych bezzałogowców XQ-58A Valkyrie dla niemieckiej Bundeswehry).
Jesteśmy podekscytowani możliwością połączenia naszej wiedzy w zakresie bezzałogowych systemów lotniczych z doświadczeniem europejskiego przemysłu obronnego w dziedzinie czujników i systemów uzbrojenia, począwszy od naszej własnej filii GA Aerotec Systems GmbH w Niemczech — powiedział dyrektor generalny GA-ASI, Linden Blue. Dzięki sprawdzonej konstrukcji CCA, która jest już w produkcji, systemy te będą dostarczane w znacznych ilościach z zaawansowanymi technologicznie komponentami europejskimi, aby budować i utrzymywać przystępną masę [bojową] dla sił myśliwskich NATO.
Prototyp YFQ-42A został szybko opracowany na bazie odrzutowego bezzałogowego samolotu XQ-67A w programie OBSS (Off-Board Sensing Station), zamówionego przez laboratorium amerykańskich sił powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) w celu wsparcia rozwoju koncepcji niezbędnych do wdrożenia wizji CCA. Oblot ma nastąpić w zaledwie 18 miesięcy po swoim poprzedniku.
Międzynarodowa współpraca jest kluczowym celem dla General Atomics. Samoloty GA-ASI są używane przez USA, Wielką Brytanię, Hiszpanię, Francję, Włochy, Królestwo Niderlandów, Japonię, Indie, Polskę i wielu innych klientów na całym świecie. Łańcuch dostaw GA-ASI dla obejmuje kraje partnerskie, gdzie produkowane są główne komponenty płatowca, podsystemy i kompletne ładunki czujników.
GA-ATS to niemiecka filia produkująca samoloty oraz zajmująca się ich wsparciem eksploatacji, naprawami i remontami. Od ponad 40 lat produkowane i serwisowane są statki powietrzne. Spółka przeprowadza konserwację i remonty śmigłowców NH-90 dla niemieckiej armii, zbudowała oraz utrzymuje sprawność wielozadaniowych samolotów Dornier Do-228 oraz wykonuje remonty silników TPE-331-10, wspólnych dla samolotów Do-228 oraz bezzałogowych MQ-9A Reaper i MQ-8B SkyGuardian/SeaGuardian.
Nowy ECCA, oparty na bazie YFQ-42A, skorzysta z tych wcześniejszych sukcesów, wyjaśnił Linden Blue. Kraje europejskie są kluczowymi i niezastąpionymi sojusznikami dla Stanów Zjednoczonych i naszej firmy. Dostarczymy dojrzałą bazę samolotu, która jest już dobrze zaawansowany w rozwoju, i oczekujemy na partnerstwa z Niemcami oraz innymi krajami europejskimi, aby wprowadzić te samoloty do służby w europejskich i natowskich siłach powietrznych, gdy kontynent rozwija nową generację wysoce zdolnych systemów obronnych.
Taking a bold step toward rapidly delivering a European Collaborative Combat Aircraft, GA-ASI plans rapid international uncrewed fighter development by aligning its independent U.S. and German aerospace affiliates under a teamed operation.
Read the news: https://t.co/vCXdNGXsSH… pic.twitter.com/0oseDVS6cP
— General Atomics Aeronautical Systems, Inc (GA-ASI) (@GenAtomics_ASI) July 17, 2025
Collaborative combat aircraft will seamlessly integrate with current and next-gen crewed aircraft, expanding the mission capabilities critical to securing air dominance.
YFQ-42A delivers affordable combat mass for U.S. and allied #airpower, enabling forces to deter and defeat… pic.twitter.com/exaHVTE8qp
— General Atomics Aeronautical Systems, Inc (GA-ASI) (@GenAtomics_ASI) July 18, 2025
Czytaj także: