We wtorek, 4 listopada 2025, podczas International Fighter Conference w hotelu Sheraton Rome Parco de’ Medici w Rzymie (zaplanowanej do 6 listopada), amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) zaprezentowała najnowszego, szóstego członka rodziny bezzałogowych platform powietrznych Gambit, przeznaczonego do misji uderzeniowych powietrze-ziemia, oznaczonego jako Gambit 6.
Zgodnie z zaprezentowaną koncepcją, Gmabit 6 będzie przenosić m.in. precyzyjne bomby lotnicze GBU-53/B StormBreaker / Grafika: GA-ASI
Zgodnie z opublikowaną informacją, Gambit 6 jest autonomicznym bojowym bezzałogowym statkiem latającym, tzw. Lojalnych Skrzydłowych (Loyal Wingman), klasy CCA (Collaborative Combat Aircraft). Ma być przeznaczony do atakowania celów powierzchniowych w głębi operacyjnej przeciwnika, prowadzenia walki radioelektronicznej (WRE) i przełamywania jego obrony powietrznej podczas misji SEAD (Suppression of Enemy Air Defences).
Jak podkreśla producent, coraz więcej państw jest zainteresowanych wprowadzeniem na uzbrojenie bezzałogowych Lojalnych Skrzydłowych, które wesprą i odciążą załogowe statki powietrzne w misjach o szczególnych ryzyku. Domena powietrze-ziemia, jest kolejną, oprócz powietrze-powietrze, w kierunku której rozwijane są koncepcje bojowych platform nowej generacji. Gambit 6 jest opracowywany, aby sprostać odpowiednim potrzebom w zakresie zdolności adaptacyjnych, skalowalności i wydajności specyficznej dla misji.
Są to realne zagrożenia i wymagają realnych rozwiązań – powiedział prezes GA-ASI David R. Aleksander. Modułowa architektura i wewnętrzna komora uzbrojenia Gambit 6 redukująca sygnatury umożliwiają łatwą integrację zaawansowanych systemów autonomii, czujników i systemów uzbrojenia, zapewniając samolotowi możliwość dostosowania się do szerokiego zakresu scenariuszy operacyjnych.
Jak poinformowano, Gambit 6 w bazowej konfiguracji trafi do sprzedaży na rynki eksportowe już w 2027, w dwa lata później będzie dostępny wariant na rynek europejski dostosowany do lokalnych wymogów operacyjnych i przemysłowych, dzięki partnerstwom, które GA-ASI buduje na Starym Kontynencie (General Atomics zaoferuje bezzałogowce YFQ-42A w Europie).
Koncepcja Gambit została ujawniona 3 marca 2022. i jest elementem pierwszej generacji autonomicznych platform powietrznych ACP (Autonomous Collaborative Platform). Zakłada ona rozwój modułowych platform powietrznych różnego przeznaczenia, charakteryzujących się wspólnym rdzeniem tzw. Gambit Core, tak aby stopień pokrewieństwa między poszczególnymi modelami wynosił nawet 70% (wspólna awionika i układ sterowania oparty na sztucznej inteligencji, centropłat, podwozie i silnik). Różnicą ma być płatowiec, skrzydło, wloty powietrza do silnika, charakterystyczne cechy poszczególnych wersji czy inne ładunki użyteczne (czujniki, uzbrojenie).
Gambit 1 ma być platformą do prowadzenia zwiadu i rozpoznania (ISR) dalekiego zasięgu, Gambit 2 do prowadzenia walki powietrze-powietrze jako CCA, Gambit 3 platformą do prowadzenia szkoleń, Gambit 4 samolotem o najniższym przekroju radarowych do rozpoznania z możliwości prowadzenia walki, a pokładowy Gambit 5 z kolei ma bezpośrednio wywodzić się z wariantu Gambit 2, ale otrzymać ma wzmocniony kadłub, dostosowany do warunków morskich (m.in. zasolenie i wilgotność) oraz wzmocnione podwozie, dostosowane do startów/ lądowania za pomocą katapulty/lin hamujących, np. katapulty elektrycznej dla bezzałogowych statków latających (Electric Launch System for Unmanned Aircraft) opracowanej przez siostrzaną spółkę General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS).
Jedną z pochodnych rodziny Gambit jest autonomiczny bojowy bezzałogowiec YFQ-42A, zbudowany na potrzeby konkurencyjnego programu CCA (Collaborative Combat Aircraft) fazie Increment 1 (jak dotąd oblatano dwa prototypy), który konkuruje z oblataną kilka dni temu konstrukcją YFQ-44A od Anduril Industries.
YFQ-42A został oparty na oryginalnej koncepcji Gambit 2 jako wsparcie dla załogowych samolotów przewagi powietrznej 6. generacji Boeing F-47 NGAD (oblot prototypu zaplanowano na 2028), ale również 5. generacji jak Lockheed Martin F-35 Lightning II.
GA-ASI adds a new variant to its #GambitUAS Series of modular uncrewed aircraft: Gambit 6 for air-to-ground operations. The multi-role #UCAV offers international air forces a versatile air-to-ground collaborative combat aircraft to address emerging threats.
Read the news:… pic.twitter.com/Rs1U9ImhxM
— General Atomics Aeronautical Systems, Inc (GA-ASI) (@GenAtomics_ASI) November 4, 2025
"Fighter Conference"❌ "CCA Conference"✔️ https://t.co/w9KWCsSGr6 pic.twitter.com/TsDyk3IICe
— 笑脸男人 (@lfx160219) November 5, 2025
Czytaj także:
- Shield AI ujawniła odrzutowy bezzałogowiec X-Bat
- Królestwo Niderlandów dołącza do amerykańskiego programu bezzałogowców bojowych CCA
- Vanquish: Royal Navy chce autonomicznych bezzałogowców na lotniskowcach
- US Navy będzie mieć własnych bezzałogowych Lojalnych Skrzydłowych
- Lockheed Martin ujawnia bezzałogowego lojalnego skrzydłowego Vectis
- Kratos ujawniła bezzałogowiec Clone Ranger
- General Atomics zbuduje bezzałogowiec GHOST
- General Atomics XQ-67A oblatany
