W piątek, 2 lutego, Agencja Uzbrojenia podpisała drugą umowę wykonawczą z francuską spółką CNIM Systèmes Industriels (CSI) na dostawę kolejnych parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé) w ramach programu Daglezja-P (Umowa na mosty towarzyszące MS-20 Daglezja-S).
Zdjęcie: CNIM Systèmes Industriels
Przedmiotem umowy jest dostawa 7 kompletów parków pontonowych PFM wraz z pakietem szkoleniowym. Umowa została zawarta pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a CNIM Systèmes Industriels. Wartość zamówienia wynosi ok. 1,2 mld zł brutto. Dostawy parków pontonowych zostaną zrealizowane w latach 2026-2029.
15 czerwca 2022 roku została zawarta umowa ramowa na dostawę parków pontonowych PFM. Do podpisania pierwszego kontraktu wykonawczego doszło 29 sierpnia 2022 roku. Wartość umowy wyniosła ok. 300 mln zł brutto i obejmuje dostawę w 2025 r. dwóch kompletów parków pontonowych wraz z pakietem szkoleniowym oraz opracowaniem dokumentacji technicznej (Półtora miliarda złotych na parki pontonowe).
Parki pontonowe PFM umożliwiają budowę przepraw przez szerokie przeszkody wodne. Pojedynczy zestaw parku pontonowego umożliwia budowę 100 m mostu lub dwóch promów, o nośności nie mniejszej niż MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 dla kołowych. W jego skład wchodzi m.in.: 12 zestawów transportowych złożonych z ciągnika siodłowego Jelcz C662D.43 oraz naczepy, 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi, 4 rampy najazdowe oraz wyposażenie, narzędzia i urządzenia zabezpieczające budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy.
Umowa o wartości ponad 52 mln zł na pierwszą partię 24 ciągników siodłowych Jelcz C662D.43 pomiędzy wchodzącą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, spółką Jelcz, a CNIM Systèmes Industriels została podpisana 18 lipca 2023 (Umowa na Jelcze do parków pontonowych w programie Daglezja-P).
Po zrealizowaniu wszystkich dostaw, przewidzianych zarówno w pierwszej, jak i drugiej umowie wykonawczej, SZ RP dysponować będą zdolnościami budowy 900 m mostów.
Daglezja-P
W maju 2016 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął analizę rynku dotyczącą pozyskania nowych parków pontonowych, które zastąpią pozostające na wyposażeniu Wojska Polskiego od 1966 zestawy PP-64 Wstęga przewożone na samochodach ciężarowych Star 266 AP i Star 266 BP (i opartych na radzieckim parku pontonowym PMP) dla czołgów Leopard 2A5 i 2PL o nośności 63,5 t. Pozytywna odpowiedź dały wówczas spółki BAE Systems, CEFA SAS, CNIM, KABE, IMS-Griffin i Monrex (Parki pontonowe dla WP).
19 grudnia 2018 IU MON rozpoczął postępowanie przetargowe ws. pozyskania 10 zestawów parków pontonowych (7 w ramach zamówienia podstawowego i 3 opcjonalnego), a 14 marca 2019 zgłosiło się trzech oferentów: francuska spółka Constructions Industrielles de la Méditerranée (CNIM), konsorcjum polskich spółek H. Cegielski-Poznań (HCP) i WB Electronics wraz z francuską CEFA SAS oraz polska spółka Griffin Group Defence, reprezentującej koncern General Dynamics European Land Systems (GDELS). Jednak 29 sierpnia 2019 postępowanie unieważniono z powodu ograniczenia środków finansowych (Trzy oferty na Daglezję-P).
10 stycznia 2020 IU MON rozpoczął drugie postępowanie w tej sprawie, ale tym razem nie sprecyzowano liczby zamawianych zestawów. Tym razem przetarg jednak zakończył się pomyślnie. Ocenie poddano dwie oferty: konsorcjum H.Cegielski-Poznań, CEFA SAS i PGZ o wartości 950,5 mln zł brutto i spółki CNIM o wartości 699 mln zł brutto (Parki pontonowe po raz drugi).
Dziś podpisaliśmy drugą umowę na dostawę parków pontonowych #PFM dla #WojskoPolskie. Nowy kontrakt obejmuje pozyskanie w latach 2026-2029 7 kompletów. Uzupełnią dwie pierwsze przeprawy zakontraktowane w ramach umowy wykonawczej nr 1.
📷CNIM pic.twitter.com/mOHcmkpC4r
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) February 2, 2024
Wzmacniamy wojska inżynieryjne. Dziś @AgencjaUzbr podpisała umowę na dostawę za blisko 1,2 mld zł brutto kolejnych 7 parków pontonowych, które umożliwią szybką i sprawną budowę przepraw dla pojazdów samochodowych i czołgów będących na uzbrojeniu polskiej armii. pic.twitter.com/Rnf59dM6Kn
— Paweł Bejda (@pawelbejda) February 2, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.