W piątek, 25 października 2024, Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej podpisało umowę o wartości 11,3 mld CZK (1,916 mld zł) z brazylijską spółką Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) na dostawę dwóch egzemplarzy średnich, odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej, Embraer
Kontrakt został podpisany w imieniu strony czeskiej przez wiceministra obrony do spraw uzbrojenia i zakupów Lubora Koudelkę, a w imieniu Embraera przez dyrektora sprzedaży Marcio Eduardo Regisa Monteiro i dyrektora marketingu Rubensa A. de Figueiredo Mauada.
Umowa została poprzedzona porozumieniem o współpracy przemysłowej (Industrial Cooperation Agreement, ICA) z czeskim resortem obrony i spółkami AERO Vodochody AEROSPACE i LOM Praha, zawartym 2 października br., o łącznej wartości 1,89 mld CZK (320,56 mln zł).
Przeszłość i teraźniejszość wyraźnie pokazują nam, że wojsko musi mieć możliwość transportu ludzi i cięższych ładunków nawet na większe odległości. Ewakuacje z Afganistanu lub Sudanu są tego wyraźnym dowodem. Dlatego bardzo się cieszę, że udało nam się zakupić samoloty dla naszych sił powietrznych, które będą w stanie wykonać te zadania – powiedziała o zakupie minister obrony Jana Černochová.
Zamówienie z Czech stanowi kolejny ważny kamień milowy dla Embraera, który potwierdza zaufanie kraju do naszych topowych technologii dla misji czeskich sił zbrojnych i podkreśla, że samolot nadaje się do operacji w Europie i w ramach NATO. Ponadto pogłębia współpracę Embraera z czeskim przemysłem lotniczym, który od dziesięcioleci cieszy się uznaniem ze względu na swoją wiedzę fachową i jakość produktów – powiedział dyrektor ds. marketingu Embraera Marcio Eduardo Regis Monteiro.
Brazylijska konstrukcja została wskazana przez czeski resort obrony 16 października 2023, ale Praga była zainteresowane nowymi brazylijskimi samolotami transportowymi od dekady, podpisując list intencyjny w kwietniu 2013. Oczekuje się, że dostawa pierwszego samolotu zostanie zrealizowana w 2025. Oprócz samych samolotów Embraer dostarczy także kompleksowy pakiet szkoleń i wsparcia w celu sprawnej integracji samolotów C-390.
Obecnie, tamtejsze wojska lotnicze (Vzdušné síly) nie dysponują tak dużymi samolotami transportowymi, które mogłyby ewakuować większą liczbę osób z obszarów kryzysowych czy transportować znaczne ładunki. Na stanie jest sześć średnich Airbus C295 (w tym dwa zmodernizowane C295MW), cztery lekkie Turbolet L 410 UVP E-20 i dwa pasażerskie Airbus A319CJ. Dodatkowo Republika Czeska, w ramach współpracy w NATO, ma do dyspozycji ciężkie samoloty transportowe Boeing C-17A Globemaster III w eskadrze transportowej, zlokalizowanej w węgierskiej bazie lotniczej Pápa w ramach NATO Airlift Management Programme oraz transportowo-tankującymi Airbus A330-200 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport), należącymi do konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet).
Wprowadzenie samolotów C-390 znacznie poszerzy tym samym możliwości Vzdušné síly. Oprócz samego transportu, nawet w przypadku gaszenia pożarów, a samoloty będą wyposażone w systemy samoobrony do działań w niebezpiecznym środowisku lub moduły do działań poszukiwawczo-ratowniczych.
Obecnie, globalna flota samolotów C-390 zgromadziła ponad 15 000 godzin nalotu, ze wskaźnikiem zdolności do wykonywania misji wynoszącym 93% i wskaźnikami ukończenia misji przekraczającymi 99%, co świadczy o wyjątkowej niezawodności w swojej kategorii.
Jak dotąd na zakup, oprócz Czech, zdecydowały się po Brazylia (odebrano 6 z 19 zamówionych; zamiast 27 planowanych), Portugalia (odebrano 2 z 5 zamówionych), wspólnie Królestwo Niderlandów i Austria (odpowiednio 5 i 4 egzemplarze zamówione), Węgry (odebrano 1 z 2 zamówionych) oraz Korea Południowa (nieujawniona liczba została zamówiona; niewykluczone że 12). Obecnie są one promowane na rynku saudyjskim i szeroko pojętym azjatyckim oraz oferowane w indyjskim programie MTA (Medium Transport Aircraft) na dostawę od 40 do 80 samolotów.
C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.
Nákup letounů Embraer C-390 Millennium posílí schopnosti @ArmadaCR a jejích Vzdušných sil v oblastech přepravy lidí a materiálu, evakuaci osob, hašení požárů nebo tankování za letu.
Více 🔗 https://t.co/qzImLIRsgn pic.twitter.com/GVZ3JPUmrc
— Ministerstvo obrany (@ObranaTweetuje) October 25, 2024
#NEWS | Czech Republic Orders Two Embraer C-390 Millennium Multi-Mission Aircraft. Read full news: https://t.co/zvJ8nUBLKm #EmbraerStories #C390 pic.twitter.com/a29FDWz0G2
— Embraer (@embraer) October 25, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.