29 października w chińskim Internecie pojawiła się fotografia z oblotu prototypu pokładowego samolotu wielozadaniowego 5. generacji J-35, opracowanego przez Shenyang Aircraft Corporation (SAC). Jest to jednocześnie trzeci prototyp wywodzący się z linii J-31/FC-31 Gyrfalcon, jednak wcześniejsze egzemplarze były dedykowane do startów z lotnisk lądowych. Co ciekawe, dwa dni wcześniej ujawniono fotografię dwumiejscowego egzemplarza, cięższego J-20, konkurencyjnej spółki Chengdu Aerospace Corporation (CAC) (Dwumiejscowy J-20 ujawniony).
Z lotniska przyzakładowego chińskiej spółki Shenyang Aircraft Corporation oblatano prototyp pokładowego samolotu wielozadaniowego J-35. Towarzyszył mu prawdopodobnie wielozadaniowy J-11 / Zdjęcia: chiński Internet
Opublikowana fotografia przedstawia samolot J-35 w charakterystycznym zielonkawym podkładzie antykorozyjnym przed malowaniem docelowym, któremu towarzyszy prawdopodobnie wielozadaniowy J-11 (w kodzie NATO Flanker-L). Nie jest znana data jego wykonania. Co ciekawe, równolegle pojawiła się też fotografia oblatanego w sierpniu ub. r. prototyp pierwszego chińskiego, pokładowego samolotu wczesnego ostrzegania KJ-600. Wydaje się, że prezentacja trzech samolotów (J-20B, J-35 i KJ-600) w tak krótkim czasie nie jest przypadkowa (Oblot chińskiego samolotu wczesnego ostrzegania KJ-600).
Pierwszy prototyp J-35, oznaczonego pierwotnie jako J-31 samolotu (o oznaczeniu własnym F-31 V1), został oblatany 31 października 2012 (napędzany rosyjskimi silnikami RD-93), natomiast drugi, nieco zmodyfikowany F-31 V2 – 23 grudnia 2015 (napędzany krajowymi WS-13E). Regularne loty testowane zapowiedziano wówczas na 2019, tak aby wstępna gotowość operacyjna (wariantu lądowego) mogła zostać ogłoszona w 2022 lub 2023. Początkowo, samolot w wersji lądowej oferowano na eksport, a pierwszym zainteresowanym miał być Pakistan (30-40 egzemplarzy), jednak w tej kwestii nie pojawiły się nowe informacje o ewentualnym zamówieniu (Chiński myśliwiec 6. generacji).
Co ciekawe, we wrześniu br. SAC ujawniła, że pracuje nad nowym pokładowym samolotem wielozadaniowym, nie ujawniając wprawdzie jego nazwy, ale grafikę z docelowym wyglądem. Nie ma wątpliwości, że jest to właśnie J-35 / Grafika: SAC
Trzeci, omawiany prototyp, otrzymał składane skrzydła, wzmocnione podwozie główne i podwójną goleń podwozia przedniego oraz zapewne hak do łapania liny hamującej. Warto przypomnieć, że 27 sierpnia chiński dziennik South China Morning Post (SCMP) informował, powołując się na anonimowe źródła w siłach zbrojnych, że Centralna Komisja Wojskowa Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej wybrała samolot J-20 jako preferowanego następcę myśliwców pokładowych Shenyang J-15( kopia rosyjskich Su-33). Pod znakiem zapytania stanął wówczas dalszy rozwój J-35 (J-20 następcą J-15?).
Najnowsza fotografia z oblotu zdaje się przeczyć doniesieniom prasy, albo może oznaczać, że ostateczny wybór pomiędzy J-20 a J-35 nie został jeszcze rozstrzygnięty. zwłaszcza że pokładowy J-20 albo jeszcze nie powstał albo go nie ujawniono. Trzecim rozwiązaniem może być wybór obu platform przez marynarkę wojenną Chin z przeznaczeniem do różnych zadań.
Jest jednak jasnym, że obecnie wykorzystywane na pokładach lotniskowców CNS Liaoning (CV-16) typu 001 i Shandong (CV-17) typu 002 samoloty J-15 nie trafią na kolejne budowane jednostki: typu 003 i 004, a będzie je czekać wymiana pokoleniowa – powodem są m.in. plany zastosowania katapulty elektromagnetycznej. Według różnych źródeł, do 2035 Chiny chcą posiadać przynajmniej sześć lotniskowców (Czwarty chiński lotniskowiec).