W piątek, 31 października 2025, amerykańska spółka Anduril Industries poinformowała, że oblatała prototyp autonomicznego bojowego bezzałogowego statku powietrznego YFQ-44A, oferowanego w programie Sił Powietrznych (US Air Force, UAF) tzw. Lojalnych Skrzydłowych (Loyal Wingman) o kryptonimie CCA (Collaborative Combat Aircraft).
Dzisiaj USAF poczyniły dalsze postępy w naszym programie CCA, realizując pierwszy lot YFQ-44A opracowanego przez Anduril Technologies. Ten kamień milowy pokazuje, jak konkurencja napędza innowacje i przyspiesza dostawy – poinformował sekretarz Sił Powietrznych dr Troy E. Meink.
Jak podkreśla producent, od rozpoczęcia prac nad samolotem do oblotu minęło zaledwie 556 dni. Samolot został zaprezentowany w bazie lotniczej Beale w Kalifornii 1 maja br., a wcześniej przechodzi testy w tunelu aerodynamicznym w Costa Mesa. Choć nie podano miejsca oblotu, według doniesień jest to Southern California Logistics Airport w Victorville. Oblot nastąpił w eskorcie dwóch samolotów L-29 Delfin.
Zakładowa nazwa samolotu to Fury. Opiera się na koncepcji platformy, opracowanej pierwotnie przez spółkę Blue Force Technologies, która w 2023 została częścią Anduril. Początkowo był to symulator zagrożeń (aggressor platform) o nazwie Grackle, później REDmedium, a ostatecznie Fury. Zakładała ona samolot o rozpiętości 5,18 m (17 stóp) o prędkości poddźwiękowej, dalekiego zasięgu, którego koncepcja wyewoluowała zarówno do misji rozpoznawczych, jak i bojowych. Wykorzystuje oprogramowanie sterujące ArsenalOS. Produkcja seryjna jest planowana w zakładzie Arsenal-1 w Columbus, w stanie Ohio, którego lokalizację ogłoszono 16 stycznia br.
Tymczasem konkurencyjny prototyp – YFQ-42A, zbudowany przez spółkę General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) został oblatany wcześniej, bo 27 sierpnia br.
W 2026 planowane są testy w zakresie taktyk bojowych, lotów autonomicznych z wieloma bezzałogowcami i załogowymi samolotami, w tym poza poligonami.
Przypomnijmy, że oznaczenia YFQ-42A i YFQ-44A zostały ujawnione 3 marca br. przez gen. Davida Allvina. Wcześniej, 4 kwietnia 2024 Departament USAF informował o wyborze ofert spółek General Atomics Aeronautical Systems Inc. i Anduril Industries w kolejnym etapie programu CCA (fazie Increment 1).
Program przewiduje ponad 20 poddostawców, którzy będą brać udział w koprodukcji komponentów (wśród odrzuconych oferentów są Boeing, Lockheed Martin i Northrop Grumman, które mogą ubiegać się o ten status). W 2026 zostanie udzielona umowa jednemu z podmiotów, tak aby do końca dekady system CCA osiągnął wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC). Jednocześnie zostanie uruchomiona faza Increment 2 w zakresie budowy ulepszonej platformy.
Zgodnie z wcześniejszymi planami przewidywany jest zakup ponad 150 egzemplarzy bezzałogowców w wersji Increment 1 z wprowadzeniem do służby do 2030, które będą współpracować samolotami przewagi powietrznej 6. generacji Boeing F-47 NGAD (oblot prototypu zaplanowano na 2028).
Departament Sił Powietrznych wybrał bazę lotniczą Beale jako preferowaną lokalizację do utworzenia nowej jednostki, CCA Aircraft Readiness Unit (ARU). Misją ARU będzie utrzymywanie gotowości operacyjnej bezzałogowych samolotów do rozmieszczenia na całym świecie w każdej chwili. CCA będą półautonomiczne, więc ARU nie będzie musiało wykonywać znacznej liczby lotów bojowych dziennie, aby utrzymać gotowość. Samoloty będą utrzymywane w stanie gotowości do lotu i będą wykonywać minimalną liczbę lotów, więc liczba operatorów wymaganych do wsparcia floty będzie znacznie niższa niż w przypadku innych systemów uzbrojenia.
Tymczasem 16 października br. dołączenie do programu CCA ogłosiło Królestwo Niderlandów.
Czytaj także:
YFQ-44A took flight today. Anduril has launched a new age of airpower with the push of a button.
From clean-sheet design to one-click takeoff in 556 days. pic.twitter.com/hUxIZCP8Zz
— Anduril Industries (@anduriltech) October 31, 2025
Today, the @usairforce made continued progress in our CCA program with the first flight of the YFQ-44A developed by @anduriltech. This milestone shows how competition drives innovation & accelerates delivery. (1/2) pic.twitter.com/MlxyJ85WvF
— Office of the Secretary of the Air Force (@SecAFOfficial) October 31, 2025
The fighter for fighters.
On 10.31.25, Anduril's YFQ-44A flew at the press of a button.
A new era of airpower. pic.twitter.com/Ot7gg21toz
— Anduril Industries (@anduriltech) November 4, 2025

