10 listopada br. europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że dzień wcześniej w niemieckiej Bremie odbyła się uroczystość wycofania z eksploatacji jednego z prototypowych samolotów transportowych A400M o nazwie własnej Grizzly 4 i nr rejestracyjnym MSN004 (Airbus testuje zestaw strażacki dla A400M).
Airbus A400M Grizzly 4 (MSN004)
Oblatany 20 grudnia 2012 egzemplarz A400M wykonał 1000 lotów testowych oraz doświadczalnych trwających łącznie ponad 2000 godzin. Teraz po prawie 12-letniej eksploatacji po raz ostatni wylądował w Bremie z pilotami Michelem Gagneux i Luisem Danielem Sabariego w kabinie, gdzie trafi na wystawę muzealną.
Rzeczony A400M Grizzly 4 (MSN004) miał swój wkład w próby zrzutów ładunków, testy systemu ułatwiającego loty na małej wysokości czy certyfikacja układu uzupełniania paliwa w locie. Główny pilot doświadczalny Airbusa, Ignacio Lombo, wykonał 200 lotów w trwających około 500 godzin: Będę pamiętać o Grizzly 4 jako o silnej i solidnej bestii. Doprowadziliśmy go do granic prędkości maksymalnej, 1 Macha, pułapu, współczynnika przeciążenia (g) i prawie zerwaliśmy z niego powłoki malarskie. Ten samolot przekroczył wszelkie oczekiwania dotyczące wydajności we wszelkiego rodzaju operacjach – powiedział Lombo.
Jak wspomniano, A400M Grizzly 4 miał również kluczowy udział w rozwoju i certyfikacji zdolności tankowania powietrze-powietrze (AAR), ponieważ dla użytkowników seryjnych A400M-180 Atlas ważne jest dziś, aby latać dalej i bezpieczniej podczas operacji wojskowych, a także być w stanie doskonalić operacje kombinowane z innymi platformami wojskowymi (Airbus Poland dostarcza moduły uzupełniania paliwa do A400M, Certyfikacja CHT dla A400M).
César González był inżynierem ds. testów w locie odpowiedzialnym za opracowanie i certyfikację zdolności AAR, zarówno jako tankowca, jak i odbiorcy paliwa: MSN004 był naszym koniem roboczym do tankowania w powietrzu, ponieważ to on testował możliwości odbioru paliwa z tankowców takich jak A330 Voyager i C160 Transall. Jako tankowiec wykorzystaliśmy MSN004 do opracowania i certyfikacji tankowania elastycznych przewodów z F/A-18 [hiszpańskie C.15 – przyp. red.], tankowania z bębna z przewodem elastycznym [hose and drum unit, HDU – przyp. red], modułom CHT [Cargo Hold Tanks – przyp. red.], a ostatnio możliwości tankowania powietrznego śmigłowca H225M Caracal. Czuję się szczególnie dumny z misji, podczas której A400M (Grizzly 6) odebrał paliwo z tankowca A400M (Grizzly 4) (Airbus zakończył testy tankowania Caracali z A400M).
Właśnie zdolność tankowania powietrze-powietrze przyszła do głowy Lombo, gdy zapytano go o jego najtrudniejsze doświadczenie z MSN004 jako pilotem. Gdybym musiał wybrać, powiedziałbym, że tankowanie powietrze-powietrze jako odbiorca paliwa było najtrudniejsze. Rozwój tej zdolności był bardzo trudny. Poprzez różne kroki osiągnęliśmy wymagane przepisy dotyczące lotów, aby w łatwy sposób wykonywać rolę odbiorcy w odniesieniu do innych platform. Jako pilot fantastycznie było latać według różnych przepisów dotyczących kontroli lotów i krok po kroku udało nam się osiągnąć idealną zwrotność samolotu – powiedział Ignacio Lombo.
MSN004 był wyznacznikiem rozwoju i certyfikacji zrzutów ładunków i spadochroniarzy – są to obecnie kluczowe zdolności dla użytkowników A400M-180 Atlas – ponieważ samolot został zaprojektowany w taki sposób, aby ładownia była wolna od oprzyrządowania i, dlatego, w pełni nadaje się do desantowania z powietrza lub montażu dodatkowych zbiorników CHT. Z radością przypominam sobie pierwsze dni testów w locie, w których przeszliśmy od samego początku od pojedynczych ładunków przez zrzut grawitacyjny i ekstrakcję, holowanie (dużych) spadochronów na niskim i dużym pułapie, jednoczesny zrzut 25 ton ładunków na jednej linie, a także demonstracje lotnicze na niektórych pokazach w Wielkiej Brytanii, powiedział Simon Nicastro, kierownik programu testów w locie i integracji A400M w Airbusie (Zakończenie certyfikacji A400M do zrzutu spadochroniarzy).
Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Ponad 100 samolotów A400M-180 Atlas jest obecnie użytkowanych w 8 różnych państwach i, w ramach kompromisu Airbusa w sprawie bardziej zrównoważonego lotnictwa wojskowego, MSN004 był także pierwszym samolotem wśród wojskowych platform lotniczych, który zeszłego lata wykonał pierwszy lot demonstracyjny z paliwem zrównoważonym (Sustainable Aviation Fuel, SAF), prowadząc swoich następców w czystszą przyszłość i pomagając utorować drogę do dekarbonizacji lotnictwa wojskowego (Niemieckie A400M-180 Atlas na biopaliwie, Setny egzemplarz A400M Atlas przekazany).
Dennis Neumann, szef programu A400M w Bremie, a obecnie kierujący projektem dotyczącym przyszłości MSN004, poinformował o przyszłości Grizzly 4: Zanim samolot zostanie umieszczony w obok lotniska w Bremie, gdzie wszyscy lądujący będą mogli go zobaczyć, otrzyma nową powłokę malarską i zostanie skonfigurowany do obsługi spotkań zespołowych i warsztatów, a także oficjalnych wycieczek z przewodnikiem.