W czwartek, 31 października 2024, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) i Europejska Organizacja jednoczącej współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) podpisały umowy ramowe w sprawie Globalnej Usługi Wsparcia (GSS3) i modernizacji Block Upgrade 0, zwiększającą możliwości samolotu samolotów transportowych A400M-180 Atlas. Umowy podpisano w imieniu państw-klientów: Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Turcji, Belgii i Luksemburga.
Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Jean-Brice Dumont, szef działu Airpower w Airbus Defence and Space, ocenił, że A400M znakomicie wzmacnia suwerenność państw-użytkowników i autonomię zbrojeniową Europy:
Użycie Atlasów w operacjach takich jak most powietrzny do Kabulu lub niedawne ćwiczenie „Pacific Skies” podkreśla potrzebę utrzymania interoperacyjności i wspólności flot naszych klientów. Nowa umowa ramowa odpowiada na rosnące wymagania. Przy 130 eksploatowanych już A400M i ponad 200 000 godzinach przez nie wylatanych, pozwala klientom uzyskać znaczne oszczędności przy zachowaniu tego samego najwyższego standardu usług serwisowych i dostępności operacyjnej samolotów (Airbus unowocześnia zestaw prototypowy zestaw gaśniczy dla A400M, Remote Carrier Airbusa po raz pierwszy wystartował z lecącego A400M).
Joachim Sucker, dyrektor OCCAR-EA (Executive Administration) stwierdził, że aby umożliwić sprawną eksploatację wysokiej klasy systemu wojskowego, takiego jak A400M, najważniejsze jest skuteczne wsparcie techniczne. Kontrakt GSS3 podpisany przez OCCAR z Airbusem pokazuje, że państwa-użytkownicy chcą stale używać A400M do najbardziej wymagających zadań, korzystając z ich zasięgu, ładowności i wszechstronności (Airbus wycofał prototyp A400M Grizzly 4).
Umowa na globalne usługi wsparcia
Kontrakt Global Support Services, obejmujący wszystkich użytkowników A400M, zastępuje poprzednią umowę podpisaną w 2019. Zapewnia pełen zakres usług dostosowanych do potrzeb klientów. Usługi te obejmują dostęp do oprzyrządowania naziemnego, dostawę części zamiennych i wsparcie techniczne, umożliwiając producentowi samolotów i ich nabywcom możliwość ustalania nowych obszarów współpracy, koncepcji zastosowania i świadczonych usług.
Kontrakt GSS3 przynosi korzyści w postaci w pełni zintegrowanego pakietu wspólnych usług serwisowych, wykorzystujących współdzielone zasoby i aktywa w połączeniu z wymaganiami konkretnego kraju. Zakłada wsparcie przez producenta użytkowników stosownie do stanu technicznego samolotów, tworzy nowe ramy partnerstwa oparte na łączeniu i współdzieleniu, z jasnymi miernikami osiągania założonych celów. Zachęca obie strony do zwiększenia dostępności samolotów A400M oraz obniżenia kosztów ich eksploatacji.
Zwiększenie możliwości czyli Block Upgrade 0
Drugi kontrakt, tak zwany Block Upgrade 0, to pierwsze zamówienie na zwiększenie możliwości operacyjnych A400M, wykraczające poza zakres pierwotnej umowy na dostawę transportowców. Wykonanie tego kontraktu nie tylko poprawi ważne elementy systemów A400M (takie jak systemy zarządzania lotem), ale zapewni także, że flota A400M będzie w pełni zgodna z najnowszymi wymaganiami lotniczymi NATO. Zainstalowane zostaną systemy prezentacji informacji taktycznych, satelitarny system lądowania, wąskopasmowa radiostacja satelitarna i moduł Wi-Fi.
Kontrakt na modernizację Block Upgrade 0 jest kompleksową umową obejmującą rozwój, certyfikację, wdrożenie i wsparcie podczas użytkowania ulepszeń. Faza początkowa już się rozpoczęła i zostanie zakończona do końca 2026, podczas gdy kolejne etapy, w tym w szczególności zabudowa nowego wyposażenia i szkolenie lotników wojskowych, będą kontynuowane do końca dekady (Airbus Poland dostarcza moduły uzupełniania paliwa do A400M).
Po osiągnięciu i wykazaniu dojrzałości A400M w zadaniach bojowych i humanitarnych przez ponad 10 lat, ulepszenia floty transportowców zwiększą ich możliwości w operacjach taktycznych i strategicznych, zmniejszając obciążenie załogi pracą w kabinie (Pierwszy kazachski Airbus A400M oblatany, Indonezja zamówiła A400M).
Airbus has signed two strategic contracts with the Organisation for Joint Armament Cooperation (OCCAR). These new contracts are the so-called #A400M Global Support Services (GSS3) and Block Upgrade 0 to enhance the aircraft's scope of capabilities.
The Global Support Services… pic.twitter.com/1J3RN7yt2k
— Airbus Defence (@AirbusDefence) October 31, 2024
Informacja prasowa
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.