W poniedziałek, 15 lipca 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część Grupy Airbus) poinformowała, że uzyskała zamówienia na lekkie śmigłowce wielozadaniowe H160 i H145 od amerykańskiego operatora Memorial Hermann Life Flight z Teksasu, świadczącego Śmigłowcową Służbę Ratownictwa Medycznego (Helicopter Emergency Medical Service, HEMS).
Wizualizacja H160 w barwach Memorial Hermann Life Flight. Śmigłowiec wyposażono w redukujące hałas łopaty wirnika Blue Edge, osłonięty wirnik ogonowy Fenestron o większej wydajności oraz pakiet awioniki Helionix od Airbus Helicopters, który zmniejsza obciążenie pracą pilota / Grafika: Airbus Helicopters
Memorial Hermann Life Flight złożył zamówienia na jeden H160 i cztery H145, które zastąpią obecną flotę EC145. W 2007 zamówiono siedem Eurocopter EC145, które zastąpiły cztery MBB/Kawasaki BK 117. Teraz flotę czeka kolejna wymiana generacyjna. Co ciekawe, pojedynczy H160 będzie pierwszym na świecie śmigłowcem swojego typu, dostosowanym do roli HEMS.
Memorial Hermann Life Flight, wykonuje usługi na rzecz Memorial Hermann Health System, a spółka została założona w 1976 roku przez chirurga urazowego dr Jamesa Reda Duke’a i służy społeczności w promieniu 400 km (250 mil) od Texas Medical Center w Houston. Od samego początku operator korzysta wyłącznie ze śmigłowców Airbusa (a żeby być precyzyjnym spółek z których Airbus później wyewoluował – przyp. red.) i wykonał ponad 166 000 misji ratunkowych.
Memorial Hermann zainwestował w nową flotę śmigłowców, aby poszerzyć nasz zasięg i umożliwić nam pomoc jeszcze większej liczbie osób, które pilnie potrzebują transportu lotniczego ambulansem – powiedziała Toni Von Wenkstern, wiceprezes ds. urazów w Memorial Hermann Health Systems.
Zespół Memorial Hermann Life Flight od dawna jest liderem na rynku HEMS, wyznaczając standardy branżowe i wykorzystując najnowsze technologie z korzyścią dla społeczności, którym służy – powiedział Bart Reijnen, prezes Airbus Helicopters, Inc. i dyrektor ds. regionu Ameryki Północnej. Nasz zespół jest dumny z długotrwałego partnerstwa, jakie łączy nas z programem, i dokłada wszelkich starań, aby wspierać ich po wejściu nowych śmigłowców do służby oraz przez cały cykl życia floty.
Ulepszona technologia i funkcje bezpieczeństwa, większa kabina i przestrzeń ładunkowa, większy ładunek paliwa i krótszy czas rekonfiguracji zapewnią nam możliwości mobilnego oddziału intensywnej terapii – powiedział Tom Flanagan, konsultant i dyrektor programowy.
Przypomnijmy, że H160 został certyfikowany przez Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) 30 czerwca 2023, a pierwszym operatorem w USA tego nowego śmigłowca Airbusa została spółka PHI Aviation. Wcześniej trafił do Kanady: odbiorcą była Chartright Air Group. H160 wszedł do służby w Brazylii, Japonii, Arabii Saudyjskiej, Francji i wielu innych krajach europejskich. Airbus Helicopters otrzymała zamówienia na ponad 100 śmigłowców, w tym kilkanaście od klientów z USA. Wiropłaty wylatały już dotąd ponad 2000 godzin (Zamówienie na H160 dla francuskiej żandarmerii, H160 dla Derazona Helicopters, H160 dla All Nippon Helicopter, Airbus H160 dla Héli-Union, Pierwszy cywilny odbiorca H160).
12 lutego br. zrealizowano dostawy sześciu poszukiwawczo-ratowniczych H160 (Search And Rescue, SAR) dla marynarki wojennej Francji (Marine Nationale). Obecnie trwają prace nad wojskową wersją śmigłowca H160M Guépard, pozyskiwanego w ramach programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) – łącznie Marine Nationale ma otrzymać 49 śmigłowców z puli 169 (także dla wojsk lądowych oraz lotniczych i kosmicznych).
Makietę H160 o nazwie X4 zaprezentowano w 2011. Prototyp śmigłowca ujawniono podczas Heli-Expo w Orlando na Florydzie 3 marca 2015. Jego oblot nastąpił w czerwcu tego samego roku. Wiropłat był projektowany jako potencjalny następca modeli AS365 Dauphin i H155. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano, które zapewniają mu prędkość maksymalną do 296 km/h oraz zasięg do 833 km.
H160 został certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) 1 lipca 2020, natomiast w sierpniu tego samego roku certyfikat otrzymał symulator misji poziomu D.
Z kolei H145 w najnowszej wersji otrzymał innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający obciążenie użyteczne helikoptera o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwia czynności konserwacyjne, poprawia łatwość serwisowania i niezawodność statku powietrznego, a także zwiększa komfort lotu zarówno dla pasażerów, jak i załogi (Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zamówiło kolejne śmigłowce Airbus H145, Litewska Straż Graniczna zamówiła trzy śmigłowce H145, Kolejne pięciołopatowe H145 dla DRF Luftrettung).
Na całym świecie w służbie znajduje się ponad 1675 śmigłowców z rodziny H145, które wylatały łącznie przeszło 7,6 miliona godzin. Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) oraz cyfrową awionikę Helionix. Posiada wydajnego czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i redukującego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencji. Opracowano też wariant wojskowy H145M, który zamówiły Niemcy, Luksemburg, Cypr, Ekwador, Serbia, Tajlandia, Węgry, a ostatnio Brunei i Belgia.
The 🇺🇸 recognised emergency medical services programme Memorial Hermann Life Flight® will be the first in the world to operate the #H160 for #HEMS.🚁🚑#MakingMissionsPossible #AirAmbulance https://t.co/0iY82Mv28W
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) July 15, 2024