W środę, 16 kwietnia 2025, w siedzibie południowokoreańskiej spółki Korea Aerospace Industries (KAI) w Sacheon, szefowie sztabów wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun, ROKAF) i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (al-Quwwāt al-Jawiyah wa al-Defa’ al-Jawiy al-ʾImārāty, UAEAF), gen. Lee Young-su i gen. Rashed Mohammed A. Al Shamsi podpisali list intencyjny (Letter of Intent, LoI) dotyczący możliwości kompleksowej współpracy przy rozwoju samolotów wielozadaniowych KF-21 Boramae (pol. Jastrząb).
Zdjęcia: Republic of Korea Air Force via Facebook
Wizyta delegacji ZEA rozpoczęła się we wtorek od spotkania w Kwaterze Głównej Sił Powietrznych w Gyeryongdae, podczas którego omówiono sytuację bezpieczeństwa na Półwyspie Koreańskim i na Bliskim Wschodzie.
Podpisany dzień później dokument przewiduje udział przedstawicieli wojsk lotniczych Zjednoczonych Emiratów Arabskich w przyszłych szkoleniach z udziałem KF-21 i wizyty we wskazanych jednostkach wojskowych. Obaj dowódcy zobowiązali się w szczególności do kontynuowania współpracy między wojskami lotniczymi obu krajów w zakresie obronności, ale także przemysłu zbrojeniowego.
Pierwsze informacje o zaoferowaniu samolotów KF-21 dla ZEA pojawiły się 30 stycznia 2021, gdy urzędnik Ministerstwa Obrony Korei Południowej powiedział, że najwyżsi przedstawiciele resortu, a także Agencji Rozwoju Obronności ADD (Agency for Defense Development) złożyli niezapowiadaną wizytę w Arabii Saudyjskiej w dniach 23-26 stycznia. Podkreślono, że współpraca przy samolotach bojowych nowej generacji jest w szczególności oferowana Arabii Saudyjskiej i sąsiednim Zjednoczonym Emiratom Arabskim.
Oczywiście dokument LoI nie zobowiązuje władz w ZEA do zakupu KF-21, zwłaszcza, że są one zainteresowane także tureckimi samolotami TF Kaan, zgodnie z informacją z 18 lutego br. ujawnioną podczas Międzynarodowej Wystawy i Konferencji Obronnej IDEX 2025 w Abu Zabi przez dyrektora generalnego tureckiego holdingu TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii/Turkish Aerospace Industries) dr. Mehmeta Demi̇roğlu. Samolotami tego typu zainteresowana jest także Arabia Saudyjska (były też informacje o zainteresowaniu programem GCAP), co będzie oznaczać ostrą rywalizację o oba rynki przez KAI i TUSAŞ/TAI.
Nowe samoloty wielozadaniowe dla ZEA
W listopadzie 2020 władze w Abu Zabi otrzymały zielone światło na zakup do 50 samolotów wielozadaniowych Lockheed F-35A Lightning II za maksymalnie 10,4 mld USD (wówczas 39,09 mld zł), na co zgodę wydała pierwsza administracja Donalda Trumpa, ale wkrótce zostało to zablokowane przez Joe Bidena (samo zainteresowanie było od 2011, ale administracja Baracka Obamy blokowała sprzedaż). Dlatego zdecydowano się na zakup 80 francuskich Dassault Rafale F4, z których pierwszy egzemplarz niedawno zaprezentowano.
Wcześniej, na IDEX 2017 przedstawiciele ZEA i Rosji podpisali wstępne porozumienie w sprawie podjęcia wspólnych prac rozwojowych nad samolotami myśliwskimi 5. generacji, na bazie obecnego Su-57. Wyrażono również zainteresowanie zakupem samolotów Su-35S.
Natomiast teraz może ponownie wrócić kwestia ewentualnej sprzedaży F-35A dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w związku z powrotem Donalda Trumpa do Białego Domu, zwłaszcza, że te już zostały zaoferowane Indiom.
KF-21 Boramae
Przypomnijmy, że 25 czerwca 2024 urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przy Ministerstwie Obrony Republiki Korei podpisał umowę o wartości 1,96 bln KRW (wówczas 5,653 mld zł) z KAI na uruchomienie produkcji małoseryjnej 20 samolotów KF-21 w wersji przewagi powietrznej Block I. Dostawy rozpoczną się w połowie 2026 i potrwają do 2028.
Niedługo potem, bo 26 sierpnia tego samego roku, na prośbę władz w Dżakarcie, Korea zgodziła się ograniczyć udział Indonezji w programie KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental), w ramach którego zbudowano KF-21. Był to wynik trwających od 2017 problemów związanych z niewywiązywaniem się Indonezji ze swoich zobowiązań finansowych. Stąd poszukiwania innych partnerów zagranicznych (udział w programie był też oferowany m.in. Polsce).
Tymczasem KAI kontynuuje program badawczo-rozwojowy KF-21 Block 1 obejmujący około 2000 testów w oparciu o sześć prototypów (czterech jednomiejscowych i dwóch dwumiejscowych), które do końca 2024 wykonały ponad 1000 lotów. Najnowszym osiągnięciem było tankowanie w locie przeprowadzone w warunkach nocnych, o czym DAPA informował 9 kwietnia br.: