We wtorek, 31 grudnia 2024, włoski portal branżowy Rivista Italiana Difesa jako pierwszy poinformował, że tego samego dnia niemiecka grupa Rheinmetall AG dostarczyła do Centrum testowego włoskich wojsk lądowych CEPOLISPE (Centro Polifunzionale di Sperimentazione dell’Esercito) położonym w Montelibretti (w regionie Lacjum, w prowincji Rzym) egzemplarz gąsienicowego, bojowego wozu piechoty KF41 Lynx.
Węgierski KF41HU Lynx / Zdjęcie: Rheinmetall AG
Pojazd będzie wykorzystywany do działań weryfikacyjnych, testów i wstępnych ocen technicznych (przygotowawczych do programu A2CS, wcześniej znanego jako AICS). Inżynierowie i kierowcy testowi wojsk lądowych (Esercito Italiano) będą odpowiedzialni za działania zapoznawcze i przeprowadzą serię ocen w celu przetestowania mobilności, ochrony balistycznej i przeciwminowej, siły ognia i interoperacyjności pojazdów.
Program Army Armored Combat System (który przemianowano z Armoured Infantry Combat System) zakłada zakup do 1050 nowych bojowych wozów piechoty (w tym ok. 650 w wariancie bazowym), które zastąpią 200 bwp VCC-80 Dardo, wraz z pojazdami specjalistycznymi w 16 wariantach (w tym m.in. artyleryjsko-rakietowy system przeciwlotniczy taki jak Oerlikon Skyranger, wóz rozpoznawczy i niszczyciel czołgów). Równolegle planowany jest zakup 380 czołgów wraz z wozami towarzyszącymi. Oba programy są szacowane na około 20 mld EUR w perspektywie od 2026 do 2037.
Dlatego włoska spółka Leonardo i niemiecka grupa Rheinmetall AG zawiązały 15 października 2024 spółkę joint venture Leonardo Rheinmetall Military Vehicles (LRMV), o zostało poprzedzone podpisaniem protokołu ustaleń w tej sprawie 3 lipca 2024. Następnie, 11 listopada 2024 włoska spółka Iveco Defence Vehicles (część grupy Iveco) została poddostawcą LRMV na rzecz obu programów.
LRMV oferuje Ministerstwu Obrony Włoch rzeczone bojowe wozy piechoty KF41 Lynx oraz czołgi KF51 Panther.
Jak dotąd na zakup 218 KF41HU Lynx zdecydowały się Węgry. 24 lipca 2024 w węgierskich zakładach ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg, w komitacie Zala, należących spółki zależnej Rheinmetall Hungary Zrt. miała miejsce uroczystość przekazania Ministerstwu Obrony Węgier pierwszego lokalnie wyprodukowanego egzemplarza. Lokalnie ma powstać łącznie 172 pojazdy.
Zakupem KF41 Lynx zainteresowana była Grecja (ostatecznie zmodernizuje 500 egz. M113), a pojazd jest oferowany także w Rumunii oraz w Stanach Zjednoczonych. Z kolei w Australii oferta niemiecka przegrała z południowokoreańską Hanwha z bwp AS21 Redback, a w Czechach i Słowacji – ze szwedzką BAE Systems Hägglunds z CV90 MkIV. Oprócz tego do końca 2024 dostawy KF41 miały ruszyć do walczącej Ukrainy – na razie brak nowych informacji w tej sprawie.