W środę, 15 października 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała o podpisaniu umowy z Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na dostawy 20 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 5. Zakup został zatwierdzony przez Bundestag 8 października br.
Grafiki: Airbus Defence and Space
Na mocy kontraktu obejmującego 20 samolotów, w tym silników turbowentylatorowych Eurojet EJ200 oraz części zamiennych i naprawczych w pakiecie za około 3,75 mld EUR (15,97 mld zł), Airbus wyprodukuje je na swojej linii montażu końcowego w Manching, niedaleko Monachium w Niemczech. Dostawa pierwszego samolotu do niemieckich Sił Powietrznych (Luftwaffe) planowana jest na 2031, ostatniego na 2034.
To nowe zamówienie jest kolejnym dowodem na znaczenie Eurofightera dla niemieckich Sił Powietrznych i strategiczną rolę, jaką odgrywa on w obronie powietrznej naszego kraju i zdolnościach NATO – powiedział Mike Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space. Ciągła ewolucja Eurofightera służy jako niezbędny technologiczny i operacyjny pomost do samolotu wielozadaniowego 6. generacji Future Combat Air System (FCAS), zapewniając płynne przejście na nową generację sił powietrznych. Dzięki tym dodatkowym Eurofighterom Niemcy wzmacniają swoją zdolność do prowadzenia nadzoru nad swoją przestrzenią powietrzną i zabezpieczania nieba NATO, wspierając Niemcy w ich roli niezawodnego partnera w zakresie bezpieczeństwa zbiorowego.
Zakup został ogłoszony przez ówczesnego kanclerza Olafa Scholza 5 czerwca 2024 podczas targów ILA Berlin Air Show i jest finansowany z budżetu obronnego. Wcześniej rozpoczną się dostawy 38 samolotów w wersji Tranche 4, zakontraktowanych 11 listopada 2020 w programie Quadriga – łącznie 58 nowych samolotów.
Nowe samoloty będą wyposażone w radar Captor E-Scan Common Radar System Mk.1 (ECRS Mk.1) z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) oraz wielokanałowym odbiornikiem. Spośród nich, 35 zostanie zabudowanych do konfiguracji walki radioelektronicznej Eurofighter EK (Electronik Combat) z pociskami przeciwradiolokacyjnymi AGM-88E AARGM i systemem WRE typu Arexis szwedzkiej spółki Saab Defence and Security.
Obecnie, Luftwaffe dysponuje łącznie 133 Typhoonami (trzy samoloty miały wypadki: dwa 24 czerwca 2019 zostały rozbite i skreślone ze stanu oraz jeden 23 czerwca 2014 został uszkodzony i przywrócony do służby). Najstarsze Tranche 1 w liczbie 38 egz. będą stopniowo wycofywane.
Jako największy europejski program wojskowy, obejmujący Niemcy, Włochy, Hiszpanię i Wielką Brytanię, Eurofighter jest nie tylko gwarantem bezpieczeństwa. Jest również motorem wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Eurofighter zapewnia ponad 100 000 miejsc pracy w Europie, z czego 25 000 w samych Niemczech. W programie bierze udział 120 niemieckich dostawców.
Dzięki temu nowemu kontraktowi dziewięć krajów zamówiło ponad 740 samolotów Eurofighter, a w służbie Luftwaffe do lat 60. XXI wieku. W ostatnich latach na zakup kolejnych Typhoonów, oprócz Niemiec, zdecydowały się Włochy (+24 egz.), Hiszpania (+20 + 25 egz.), Katar (+12 egz.), zakup zadeklarowała Turcja (ok. 40 egz.), a zainteresowanie wyrażają Arabia Saudyjska i Ukraina, a samoloty są obecnie oferowane Filipinom. Poza tym, wcześniej Typhoony trafiły do eksport do Austrii i Omanu. Wielka Brytania jeszcze nie podjęła decyzji o zastąpieniu swoich najstarszych Typhoonów nowymi, choć te muszą zostać wycofane do 2027 (1 lipca br. wycofano 26 z 30 Tranche 1, zgodnie z informacją Marii Eagle, podsekretarz stanu ds. zamówień obronnych i przemysłu w Ministerstwie Obrony).
Just announced: Germany orders 20 new #Eurofighter Typhoons – also known as Tranche 5 – to strengthen air superiority.
To the full press release: https://t.co/6Lchftc4am@eurofighter pic.twitter.com/0CPi7jKFBL
— Airbus Defence (@AirbusDefence) October 15, 2025

