Kontrakt na budowę przyszłego Artemisa podpisano w 2017 roku, a część prac zlecono polskim firmom. Projekt przygotowało biuro MMC Ship Design & Marine Consulting natomiast za budowę kadłuba odpowiadała Stocznia Remontowa Nauta wraz z PGZ Stocznią Wojenną jako podwykonawcą. Wodowanie miało miejsce w kwietniu 2019 roku i planowano, że platforma okrętowa trafi do odbiorcy pod koniec 2020 roku. Ze względu na trudną sytuację ekonomiczną Nauty prace zostały wstrzymane w kwietniu 2020 roku. Niewykończony kadłub został wyholowany z gdyńskiego portu w dniu 15 lutego 2021 roku i trafił do Szwecji gdzie dokończono budowę oraz zamontowano specjalistyczne wyposażenie elektroniczne. Cykl prób morskich rozpoczął się w listopadzie 2022 roku, przekazanie zamawiającemu 28 kwietnia 2023, a chrzest okrętu odbył się 3 kwietnia 2024 roku. Tym samym zakończył się czternastoletni okres, w którym szwedzka flota nie posiadała okrętu zwiadu elektronicznego.
Zdjęcia: Michał Szafran, MILMAG
Artemis ma 74,6 m długości, 14 m szerokości, 3,8 m zanurzenia, ok. 2200 t wyporności standardowej i ok. 3000 t wyporności pełnej. Prędkość maksymalna wynosi 14,7 w., dzięki czterem agregatom prądotwórczym po 990 kW każdy w ramach napędu spalinowo-elektrycznego. Załoga składa się z 40 oficerów, marynarzy i specjalistów wywiadu.
Zmodyfikowany projekt szwedzkiego Artemisa posłużył do opracowania projektu 107 Delfin. Na mocy umowy pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Saab Kockums AB z 25 listopada 2022 roku stocznia Remontowa Shipbuilding buduje dwa okręty:
- ORP Jerzy Różycki (261) – cięcie blach 17 kwietnia 2023, położenie stępki 27 lipca 2023, chrzest i wodowanie 1 lipca 2025;
- ORP Henryk Zygalski (264) – cięcie blach 15 listopada 2023, położenie stępki 23 stycznia 2024.
Zastąpią one okręty rozpoznania radioelektronicznego projektu 863: OORP Hydrograf (263) i Nawigator (262) w działaniach związanych z rozpoznaniem radioelektronicznym/wywiadem sygnałowym (Signals Intelligence, SIGINT) na Bałtyku. Obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding trwają prace nad przyszłym ORP Jerzy Różycki oraz przy łączeniu elementów kadłuba przyszłego 264.
Obecność Artemisa w polskim porcie to kolejny przykład zaangażowania Szwecji w zapewnianie bezpieczeństwa na Bałtyku oraz współpracy z partnerami z NATO.







