W środę, 11 września 2024, biuro Air Dominance Division Contracting Office z bazy lotniczej Eglin na Florydzie (część Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę 1 195 985 081 USD (4,622 mld zł) na produkcję 38. partii wielkoseryjnej lotniczych pocisków rakietowych średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) w najnowszych wersjach C-8 i D-3.
AIM-120D-3 AMRAAM / Zdjęcie: RTX
Umowa obejmuje produkcję nieujawnionej liczby pocisków bojowych AIM-120C-8 i AIM-120D-3, zestawów systemów telemetrycznych, części zamiennych, innego sprzętu oraz realizację działań wspierających inżynierię produkcji. Prace będą wykonywane w Tucson w Arizonie i oczekuje się, że zostaną zakończone do 31 grudnia 2028.
Zamówiona parta uzbrojenia jest przeznaczona dla odbiorców eksportowych w ramach programu FMS (Foreign Military Sales): Bahrajnu, Bułgarii, Kanady, Finlandii, Niemiec, Węgier, Włoch, Japonii, Norwegii, Szwajcarii, Ukrainy i Wielkiej Brytanii.
Środki finansowe z budżetu USAF na realizację umowy w bieżącym roku fiskalnym wynoszą 323 807 617 USD (1.251 mld zł), z budżetu US Navy – 262 102 997 USD (1,013 mld zł), na badania i rozwój z US Navy – 2 067 754 USD (7,99 mld zł), na operacje i wsparcie Lotnictwa Gwardii Narodowej – 861 564 USD (3,329 mln zł), na badania i rozwój z USAF – 344 626 USD (1,332 mln zł), na działalność operacyjną i wsparcie USAF – 344 626 USD (1,332 mln zł), na zakup uzbrojenia z USAF z budżetu 2023 – 260 804 USD (1,008 mln zł) oraz z programu FMS w kwocie 602 921 149 USD (2,33 mld zł). Finansowanie zostało uruchomione w momencie podpisania umowy.
Jest to największa jak dotąd umowa produkcyjna na pociski AIM-120C-8 i AIM-120D-3, a do tej pory na szczycie było zamówienie z 20 czerwca 2023 o wartości 1,15 mld USD.
Wariant AIM-120C-8 został opracowany w ramach programu modernizacyjnego wariant AIM-120C-7 o nazwie F3R (Form, Fit, Function Refresh). Obejmował on zastąpienie niektórych komponentów równoważnymi częściami z rynku komercyjnego, przy zachowaniu są identyczne jak w poprzedniku możliwości bojowych. W ramach programu F3R inżynierowie wykorzystali projekty inżynierii systemów opartych na modelach i inne technologie cyfrowe do modernizacji wielu kart obwodów i zaawansowanych procesorów w sekcji naprowadzania rakiety oraz do ponownego hostowania starszego oprogramowania w AIM-120C-8.
Pierwszy test AIM-120C-8 AMRAAM, z amerykańskiego samolotu przewagi powietrznej Boeing F-15C Eagle, został przeprowadzony 1 września 2023. Oprócz wyżej wymienionych, na zakup AIM-120C-8 zdecydowały się Belgia, Czechy, Tajwan, Arabia Saudyjska, Szwecja, Dania, Rumunia i Singapur, a w ostatnim czasie Polska zamówiła kilkaset pocisków za ok. 850 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,133 mld zł brutto) – przy czym zgoda dotyczyła 745 egz.
Jeśli chodzi natomiast o AIM-120D-3 AMRAAM, to 10 lipca 2023 Raytheon (część korporacji RTX) informowała, że we współpracy z USAF przeprowadziła ostatnie próby operacyjne tego zmodernizowanego wariantu, także opracowanego w ramach programu F3R. W pociskach zmodernizowano karty obwodów w sekcji naprowadzania pocisku i umożliwiono ciągłe usprawnienia oprogramowania. Wśród pierwszych użytkowników eksportowych będą Australia, Kanada i Wielka Brytania.
Na ponad 12 tys. wyprodukowanych pocisków rodziny AMRAAM, wystrzelono ok. 5000, w większości w ramach testów oraz ćwiczeń. W działaniach bojowych odnotowano zestrzelenie ponad 13 statków powietrznych. Pociski te są też na uzbrojeniu zestawów obrony powietrznej NASAMS, które są obecnie używane w działaniach bojowych przez Ukrainę.