18 lutego br. niemiecka grupa Rheinmetall AG zaprezentowała prototyp wozu wsparcia ogniowego Lynx 120, opartego na podwoziu bojowego wozu piechoty KF41 Lynx. Pojazd został wyposażono w nowy, skalowalny system wieżowy ze 120-mm armatą gładkolufową, pochodną z Rh-120/L55A1 czołgu rodziny Leopard 2, która może wykorzystywać najnowocześniejszą amunicję programowalną DM11 z pociskami odłamkowo-burzącymi (HE) (Kompozytowe gąsienice KF41 Lynx).
Niemiecka grupa Rheinmetall AG zaprezentowała prototyp wozu wsparcia ogniowego Lynx 120, opartego na podwoziu bojowego wozu piechoty KF41 Lynx / Zdjęcie: Rheinmetall AG
Uzbrojenie dodatkowe obejmuje współosiowy karabin maszynowy oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm karabinem maszynowym, sterowanym przez dowódcę pojazdu. System kamer w zakresie 360° z automatycznym wykrywaniem i śledzeniem celów zmniejsza obciążenie załogi pracą we wszystkich scenariuszach operacyjnych. Pojazd można doposażyć w aktywny system ochrony pojazdów Rheinmetall ADS (Active Defence System).
Jak informuje grupa obronna z siedzibą w Düsseldorfie, konstrukcja Lynx 120 łączy przetestowaną koncepcję dwuosobowej wieży ze 120-mm armatą czołgową i podwozie bwp nowej generacji, co ma zapewnić zdolności przeciwpancerne oraz wsparcia ogniowego. Pojazd ma być zbalansowany pod kątem siły ognia, ochrony balistycznej, mobilności i zdolności przetrwania na współczesnym polu walki. Dzięki zastosowaniu gotowych komponentów, szczegółowej inżynierii i modułowej konstrukcji opancerzenia, masa bojowa pojazdu może zostać zredukowana i dostosowana, zgodnie z wymogami operacyjnymi użytkownika.
Architektura elektroniczna pojazdu została uproszczona i zapewnia otwarty interfejs typu plug-and-play, co przekłada się na zdolność do modernizacji w przyszłości, przy jednoczesnym zachowaniu i dostosowywaniu się do standardów NATO. Według niemieckiego producenta, współczesne siły zbrojne będą musiały stawić czoła nowym wyzwaniom, takim jak zaawansowanego systemy walki przeciwnika, a konwencjonalnie rozwiązania mogą wówczas osiągnąć swoje granice modernizacji. Dlatego wóz wsparcia ogniowego Lynx 120 został zaprojektowany tak, aby zapewnić maksymalizację w zakresie siły ognia, łącząc do tego najnowsze technologie, co pozwoli utrzymać siły przeciwnika na dystans.
Według Rheinmetall AG modułowa konstrukcja podwozia KF41 i system wieżowy dużego kalibru (z możliwością zastosowania najnowszej 130-mm armaty gładkolufowej Rh-130/L51), który można dostosować do odbiorcy jest rozwiązaniem o wysokiej wydajności, zapewniającym ogromny wzrost potencjał i gwarantowane możliwości przewyższenia (Challenger 2 z 130-mm armatą).
Lynx 120 to kolejny wariant pojazdu, który powstał w oparciu o podwozie bwp KF41 Lynx, po tym jak 18 października ub. r. W australijskich zakładach Rheinmetall Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w pobliżu Brisbane w stanie Queensland, spółka Rheinmetall Defence Australia zaprezentowała wóz wsparcia bojowego Lynx CSV (Combat Support Vehicle) (Australijska premiera Lynx CSV).