29 sierpnia 2023. Pracownicy PZL Mielec, firmy należącej do koncernu Lockheed Martin i jednego z najdłużej działających w Polsce producentów statków powietrznych, świętowali dziś ukończenie produkcji pierwszej struktury tylnej części kadłuba do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16C/D Fighting Falcon w wersji Block 70/72.
To symboliczny powrót do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych. Elementy F-16 powstają w wyremontowanej hali, w której ponad 20 lat temu produkowano samoloty szkolno-bojowe. Ukończona struktura tylnej części kadłuba F-16, podobnie jak pozostałe, mniejsze komponenty F-16, również produkowane w PZL Mielec, trafi na linię montażu końcowego Lockheed Martin w Greenville w Południowej Karolinie, gdzie samoloty wielozadaniowe F-16 Block 70/72 są obecnie produkowane dla klientów z Europy i Bliskiego Wschodu.
Produkcja struktur F-16 Block 70/72 w PZL Mielec jest prowadzona w kompleksowo zmodernizowanej hali, o łącznej powierzchni 14 tysięcy metrów kwadratowych. W przeszłości produkowano tu wojskowe samoloty odrzutowe – powiedział Janusz Zakręcki, prezes i dyrektor naczelny PZL Mielec. Cieszę się, że Lockheed Martin docenił kompetencje naszych pracowników oraz potencjał tego miejsca i zdecydował się ulokować tu produkcję struktur F-16. To także dowód zaangażowania Lockheed Martin w rozwój PZL Mielec i potencjału przemysłowego naszego kraju.
W 2022 roku blisko 50 przedstawicieli PZL Mielec, pracowników produkcyjnych i liderów wyjechało do zakładu produkującego F-16 w Greenville w Południowej Karolinie. Przez sześć miesięcy załoga z Mielca pracowała wspólnie z kadrą Lockheed Martin, aby zdobyć doświadczenie i poznać proces produkcji F-16, przygotowując się do wykonywania swoich zadań w Polsce (PZL Mielec w programie najnowszych F-16).
30 marca 2023 PZL Mielec informowała o ukończeniu pierwszych dwóch struktur do F-16C/D Block 70/72 (PZL Mielec wyprodukował i dostarczył pierwsze struktury do F-16 Block 70).
Współpraca przy programie F-16 w Polsce jest świadectwem naszego zaangażowania we wspieranie potencjału krajowego przemysłu – powiedział Orlando Sanchez, wiceprezes i dyrektor generalny Integrated Fighter Group w Lockheed Martin. Dzisiejsze wydarzenie, czyli ukończenie pierwszej struktury tylnej sekcji kadłuba samolotu F-16 Block 70/72 jest ukoronowaniem prac, które rozpoczęły się w 2021 roku. Poprzez transfer technologii i rozwój kompetencji pracowników pomogliśmy PZL Mielec powrócić do tradycji produkcji myśliwców.
Myśliwce F-16 są strategicznym wyborem dla klientów na całym świecie poszukujących najwyższej jakości wśród samolotów wielozadaniowych czwartej generacji, partnerstwa na poziomie regionalnym i globalnym, jak i przystępnych kosztów eksploatacji. F-16 to jeden z filarów systemu bezpieczeństwa XXI wieku i kluczowy komponent realizacji zadań operacyjnych na całym świecie, umożliwiający dominację w przestrzeni powietrznej.
10 marca 2023 Lockheed Martin przekazała pierwszy seryjny egzemplarz F-16C/D Block 70 (w wersji dwumiejscowej). Jeden z 16 egzemplarzy zamówionych dla królewskich wojsk lotniczych Bahrajnu (RBAF) (Pierwszy bahrański F-16D Block 70 przekazany).
Spółka Lockheed Martin uzyskała dotąd zamówienia na 128 samolotów F-16C/D Block 70, a wkrótce zostanie ona zwiększona do 148. Są to, oprócz wspomnianego Bahrajnu: Jordania (12 egzemplarzy), Bułgaria (16 egzemplarzy), Słowacja (14 egzemplarzy), Maroko (25 egzemplarzy) i Tajwan (66 egzemplarzy). Dodatkowo, samoloty są oferowane Indiom (jako wariant F-21), Ukrainie, Filipinom czy ostatnio Kolumbii.
Today in #Poland we celebrated completion of the first F-16 rear fuselage built by PZL Mielec an @LockheedMartin company. This event underlines our commitment to support Poland’s defense industry and economy through jobs, knowledge exchange and exports. pic.twitter.com/r1t3hbeNqc
— Lockheed Martin Europe (@LMEuropeNews) August 29, 2023
Na podstawie informacji prasowej