We wtorek, 25 marca 2025, szwajcarska spółka Pilatus Aircraft Ltd. poinformowała, że zgodnie z warunkami programu offsetowego dla Szwajcarii w ramach dostaw samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II, amerykańska spółka Lockheed Martin będą współpracować w zakresie transferu technologii i rozwoju awioniki oraz funkcjonalności szkoleniowych turbośmigłowych samolotów szkolnych PC-21.
PC-21 / Zdjęcie: Pilatus Aircraft Ltd.
Dzięki temu spółka Pilatus Aircraft będzie mogła zapewnić dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwiązanie w zakresie szkolenia pilotów klientom użytkującym samoloty rodziny F-35 i inne samoloty wielozadaniowe 5. generacji.
Przypomnijmy, że 19 września 2022 szwajcarski federalny urząd zakupów obronnych Armasuisse zawarł umowę o wartości 6,035 mld CHF (wówczas 29,44 mld zł) na zakup 36 F-35A w programie nowych samolotów bojowych (Neues Kampfflugzeug, NKF) w ramach modernizacji zdolności powietrznych sił zbrojnych o kryptonimie Bodluv (Bodengestützte-Luft-Verteidigung).
28 listopada 2020 amerykańska spółka Lockheed Martin, główny integrator i producent samolotów, informowała, że złożyła Szwajcarii ofertę przemysłową w programie, który wówczas opiewał na około 40 samolotów, o równowartości 60% programu. W offsecie uwzględniano m.in. montaż czterech samolotów przez RUAG Aerostructures Schweiz AG, która w drugiej połowie ub. r. została przejęta przez Pilatus Aircraft Ltd., zgodnie z jej komunikatem prasowym z 22 stycznia 2024.
Projekty offsetowe przyniosą korzyści różnym sektorom szwajcarskiego przemysłu, w tym przemysłowi lotniczemu. W ramach umowy offsetowej Lockheed Martin zapewni Pilatusowi dane i wsparcie w opracowaniu zaawansowanego systemu szkolenia pilotów nowej generacji, który będzie oferował rozwiązanie szkoleniowe dostosowane do użytkowników samolotów F-35.
Markus Bucher, dyrektor wykonawczy Pilatus Aircraft Ltd., podkreślił:
Jesteśmy zachwyceni, że mamy wsparcie [szwajcarskiego urzędu zamówień] Armasuisse i Lockheed Martin. Ten transfer technologii jest sytuacją korzystną dla wszystkich trzech stron i Szwajcarii. Dzięki tej współpracy możemy w dalszym ciągu dostarczać naszym klientom najbardziej zaawansowany na świecie system szkoleniowy.
JR McDonald, wiceprezes ds. rozwoju biznesu F-35 w Lockheed Martin, dodał:
Nie możemy się doczekać dalszej współpracy ze Szwajcarią w ramach programu F-35 A i rozwijania tej ważnej możliwości szkolenia pilotów z Pilatus.
Urs Loher, dyrektor Armasuisse podkreślił:
Ta współpraca przemysłowa w znaczący sposób przyczynia się do wzmocnienia naszej bazy technologicznej i przemysłowej istotnej dla bezpieczeństwa. Promuje zrównoważone innowacje, rozwój technologiczny i konkurencyjność szwajcarskiego przemysłu, co bezpośrednio przynosi korzyści bezpieczeństwu narodowemu.
Projekt offsetowy otrzymał wstępną zgodę Armasuisse na początku 2024, a umowy, w tym zestawienie prac, pomiędzy Lockheed Martin i Pilatus zostały zawarte latem ubiegłego roku.
PC-21
PC-21 jest zaawansowaną platformą szkoleniową specjalnie zaprojektowaną, aby spełniać wymagania nowoczesnego szkolenia pilotów. PC-21 jest znany ze swojej wydajności i wszechstronności i jest uznawany na całym świecie za wiodący samolot szkoleniowy. Oprócz samego samolotu, zintegrowany system szkoleniowy PC-21 obejmuje również systemy planowania misji i odprawy, a także materiały szkoleniowe – wszystkie niezbędne elementy do wsparcia szkolenia naziemnego.
Flota PC-21 na całym świecie obejmuje obecnie nieco poniżej 250 egzemplarzy samolotów. Użytkownikami są wiodące wojska lotnicze w Europie, na Bliskim i Dalekim Wschodzie oraz w Australii. Szwajcarskie wojska lotnicze przyjęły PC-21 do służby w 2008 i od tego czasu z powodzeniem wykorzystują je do szkolenia przyszłych pilotów wojskowych (Umowa na Pilatus PC-21 dla Kanady, Kolejne Pilatus PC-21 dla Francji, Hiszpania wybrała PC-21).
Pilatus PC-21 jest napędzany pojedynczym silnikiem turbośmigłowym Pratt & Whitney Canada PT6A-68B o mocy 1600 KM. Pozwala on rozwinąć prędkość maksymalną 685 km/h i zasięg 1333 km. Dwuosobowy samolot z kabiną w układzie tandemowym ma 11,233 m długości, 9,108 m rozpiętości skrzydeł i 3,74 m wysokości. Masa własna wynosi 2270 kg, a maksymalna masa startowa to 4250 kg. Samolot może zostać przystosowany do przenoszenia uzbrojenia powietrze-ziemia o masie 1150 kg na czterech węzłach podskrzydłowych i jednym podkadłubowym.