W poniedziałek, 22 września 2025, amerykańska spółka Pratt & Whitney (część korporacji RTX) poinformowała o rozpoczęciu prac nad rodziną małych silników odrzutowych o ciągu od 227 do 840 kg (500 do 1800 funtów) na potrzeby nowej amunicji lotniczej oraz bezzałogowych statków powietrznych klasy CCA (Collaborative Combat Aircraft).
Tę nową rodzinę silników opracowuje nasz zespół GATORWORKS, który priorytetowo traktuje tempo rozwoju i przystępność cenową – powiedziała Jill Albertelli, prezes działu Military Engines w Pratt & Whitney. Skalowalność architektury, spójność modeli oraz wykorzystanie technologii wytwarzania addytywnego [druku 3D – przyp. red.] pozwolą nam znacznie skrócić czas rozwoju i produkcji, ponieważ analizujemy istniejące i przyszłe zastosowania z klientami.
Druga seria testów ma się odbyć na początku 2026, aby dodatkowo zweryfikować kluczowe cechy konstrukcyjne. Ta rodzina silników będzie dostępna dla krajowych i międzynarodowych klientów Pratt & Whitney.
Analiza
Niedawno, bo 3 czerwca br. amerykańskie spółki GE Aerospace (część General Electric) i Kratos Defense & Security Solutions, Inc. ogłosiły podpisanie porozumienia o współpracy przy rozwijaniu zaawansowanych technologii napędowych dla nowej generacji bezzałogowych systemów latających typu CCA, czyli tzw. Lojalnych Skrzydłowych (Loyal Wingman): GEK800 i GEK1500.
Oznacza to, że Pratt & Whitney zamierza oferować konkurencyjne jednostki napędowe.
Konkurencyjne prototypy bezpilotowców w ramach programu CCA (faza Increment 1) dla Sił Powietrznych USA (US Air Force, USAF) opracowały spółki Anduril Industries (YFQ-44A) i General Atomics Aeronautical Systems Inc. (YFQ-42A). Ostatnio jednak spółka Lockheed Martin zaprezentowała swoją koncepcję systemu tej klasy o nazwie Vectis, a Marynarka Wojenna USA (US Navy) jest także zainteresowana wdrożeniem podobnych systemów lotniczych, ale bazowania okrętowego.
📰NEWS: Pratt & Whitney is developing new engines for munitions and Collaborative Combat Aircraft.
Details: https://t.co/dEu6PCWyKL pic.twitter.com/TAuNzgSBpM
— RTX (@RTX_News) September 22, 2025
AKTUALIZACJA
Zaskakująco, bo raptem dwa dni później, poinformowano o zakończeniu pierwszych testów omawianej rodziny silników. Sprecyzowano, że pierwotnie miały służyć do zastosowań komercyjnych, ale testy wykazały możliwość zwiększenia ciągu do zastosowań w CCA.
W przypadku zastosowań bezzałogowych nasze komercyjne silniki dostępne od ręki mogą zapewnić nawet o 20% wzrost kwalifikowanego ciągu – powiedziała Jill Albertelli. Oznacza to, że możemy zapewnić wyższą wydajność tych silników. Ostatecznie pozwoli to na obniżenie kosztów i masy w wielu zastosowaniach.
Obecnie trwa druga seria testów po zintegrowaniu z bliżej nieokreśloną platformą powietrzną.
Komentarz MILMAG:
Niewykluczone, że druga informacja dotyczy równoległego projektu albo po prostu pierwsza musiała zostać opublikowana z opóźnieniem.
📰NEWS: Pratt & Whitney completes critical engine testing for use on Collaborative Combat Aircraft (CCAs).
Details: https://t.co/EwhpQBeuF5 pic.twitter.com/DkEwkfu9N6
— RTX (@RTX_News) September 24, 2025
Czytaj także:

