11 sierpnia amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) poinformowała o kontynuacji programu prób autonomicznych lotów odrzutowego bezzałogowego statku latającego (bsl) Avenger (Predator C) z uniwersalnym zasobnikiem Lockheed Martin Legion. Pierwsze testy rozpoczęto w grudniu ub. r. (Bezzałogowy Avenger z zasobnikiem Legion).
Amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. kontynuuje próby autonomicznych lotów bezzałogowca Avenger z uniwersalnym zasobnikiem Legion / Zdjęcie: GA-ASI
Kolejny lot zrealizowano 2 lipca nad południową Kalifornią, ale informacja o tym dopiero teraz została ujawniona. Po raz pierwszy udało się osiągnąć jeden z celów programowych: autonomiczny lot, śledzenie i podążanie za celem powietrznym. W tym celu oprogramowanie zasobnika Legion zostało zintegrowane z systemem zarządzania misją MMS (Mission Management System) samolotu. Inicjatywa jest w całości finansowana przez GA-ASI, ale ma na celu wspieranie wysiłków Departamentu Obrony USA w zakresie współdziałania i sterowania bezzałogowcami w ramach koncepcji MUM-T (Manned-UnManned Teaming) (Certyfikacja GA-ASI Avenger ER).
Chris Pehnson, wiceprezes GA-ASI ds. programów specjalnych, powiedział:
GA-ASI jest zaangażowana w opracowywanie trwałych i niedrogich rozwiązań, aby sprostać wyzwaniom związanym ze świadomością domen powietrznych przed zagrożeniami ze strony równorzędnych przeciwników. Sukces tej demonstracji Avenger z zasobnikiem Legion stanowi ważny krok w kierunku bardziej wyrafinowanych autonomicznych misji dla bezzałogowych samolotów i koncepcji MUM-T w złożonym środowisku walki.
Zasobnik Legion jest wyposażony w czujnik termolokacyjny IRST21 (Infrared Search and Track), który zapewnia pasywne, precyzyjne wykrywanie i śledzenie celów powietrznych na dużych dystansach na podstawie ich sygnatury termicznej. Ma to szczególne znaczenie podczas działań, w których możliwość wykorzystania własnego radaru do tych zadań wiązałoby się ze zlokalizowaniem emisji elektromagnetycznej statku powietrznego przez przeciwnika (Super Hornet z IRST Block II).
Dave Belvin, wiceprezes ds. czujników i globalnego zrównoważonego rozwoju w Lockheed Martin, dodał:
Ten lot wykazuje kluczową zdolność czujnika [IRST21], która umożliwia bezzałogowym samolotom, takim jak Avenger, autonomiczną pracę w połączonych operacjach w całej domenie działań bojowych. Zaprojektowaliśmy zasobnik Legion do pasywnego wykrywania i śledzenia celów dla pilotów myśliwców w czasie, gdy radar pokładowy jest wyłączony. Ta zdolność zapewnia dane niezbędne do umożliwienia bezzałogowcom możliwości śledzenia i rażenia wrogich celów w powietrzu bez interwencji człowieka.
Analiza
Informacja GA-ASI zbiegła się z komunikatem amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) z 10 sierpnia o udanej próbie zestrzelenia pociskiem średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM bezzałogowego celu latającego QF-16 przez samolot przewagi powietrznej F-15C Eagle. Przenosił on zasobnik Legion, który wykrył i śledził cel. Jest to o tyle ważne, że dotąd testowano pod tym kątem tylko pociski krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder.
Wcześniej, w październiku 2020 GA-ASI na zlecenie USAF przetestowała na jednym z bsl Avenger półautonomiczny układ sterowania z algorytmami opartymi na sztucznej inteligencji o nazwie CODE (Collaborative Operations in Denied Environment) (General Atomics Avenger ze sztuczną inteligencją).
Z kolei w czerwcu br. należący do USAF, MQ-20 Avenger, wykonał lot z zasobnikiem podwieszanym z autonomicznym systemem sterowania Skyborg (Autonomy Core System), również opartym na sztucznej inteligencji. Obie inicjatywy odbyły się w ramach programu Skyborg Vanguard, który ma na celu opracowanie bezzałogowca o otwartej architekturze, który będzie działał przy minimalnej interakcji człowieka, wspierając załogowe samoloty jako tzw. lojalny skrzydłowy (Loyal Wingman) (Avenger ze sztuczną inteligencją Skyborg).