7 września spółka Airbus Helicopters, Inc., amerykański oddział europejskiego producenta, przekazała Gwardii Narodowej amerykańskich wojsk lądowych (US Army National Guard) pierwszy z partii osiemnastu zamówionych lekkich śmigłowców wielozadaniowych UH-72B Lakota. Został on wyprodukowany w zakładzie Airbusa w Columbus w stanie Mississippi.
Spółka Airbus Helicopters, Inc., amerykański oddział europejskiego producenta, przekazała Gwardii Narodowej amerykańskich wojsk lądowych pierwszy śmigłowiec UH-72B Lakota / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Pułkownik Calvin Lane, kierownik projektu śmigłowców wielozadaniowych w US Army, powiedział:
Wraz z przyjęciem UH-72B Lakota do służby, amerykańskie wojska lądowe zwiększają zdolności ratowania życia, ochrony społeczności lokalnych i niesienia pomocy w przypadku katastrof, gdy jest to najbardziej potrzebne. Śmigłowiec Lakota (starszy wariant UH-72A – przyp. red.) służy naszym wojskom lądowym od ponad 15 lat. Cieszymy się, że będziemy mogli korzystać z najnowszych technologii i osiągów nowego wariantu UH-72B bez ponoszenia kosztów dodatkowych badań i rozwoju.
Airbus Helicopters ujawniła zamówienia na nową wersję śmigłowca przez US Army 28 sierpnia 2020 podczas wirtualnej wystawy Stowarzyszenia Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych (National Guard Association of the United States) (Airbus ujawnił UH-72B Lakota).
UH-72B to najnowsze wcielenie sprawdzonego na rynku cywilnym statku powietrznego, który w 2006, wraz z podpisaniem pierwszego kontraktu na Lakoty, przeistoczył się w lekki śmigłowiec wojskowy. US Army docenia zalety zakupu śmigłowców z komercyjnej półki (COTS), gdyż korzystają z ulepszeń wdrażanych w wyniku normalnego doskonalenia statku powietrznego, bez inwestowania pieniędzy rządowych w rozwój (Ostatni H145 LUH SAR dla Niemiec).
W konstrukcji bazującej na popularnym śmigłowcu H145 (wcześniej znanym jako EC145/BK 117 C2), inżynierowie Airbusa zastosowali rozwiązania techniczne, które zwiększają zarówno bezpieczeństwo lotu, jak i osiągi, w tym pięciołopatowy wirnik główny, osłonięty wirnik ogonowy Fenestron, silniki turbowałowe Arriel 2E dostarczone przez spółkę Safran (mocniejszy o 20%; 2x 1039 KM/775 kW w porównaniu z Arriel 1E2 w UH-72A o mocy 2x 738 KM/550 kW) i zaprojektowany przez konstruktorów Airbusa pakiet awioniki Helionix.
W skład pakietu Helionix wchodzi zaawansowany, zdwojony czteroosiowy autopilot zapewniający właściwe parametry lotu, chroniący przed przekroczeniem ograniczeń eksploatacyjnych, umożliwiający automatyczny start i przejście do zawisu.
Scott Tumpak, wiceprezes Airbus Helicopters, Inc., odpowiedzialny za programy śmigłowców wojskowych, dodał:
Nasi pracownicy w Mississippi, z których wielu służyło w wojskach lądowych i Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych, są dumni mogąc budować i dostarczać wojsku najnowszy wariant Lakoty. Wiedzą, że posłuży on do wsparcia głównych zadań związanych z obroną kraju. Dziękujemy US Army za zaufanie, jakim obdarzają naszą spółkę od ponad 15 lat.
Dzięki prawie dziesięciu dostępnym konfiguracjom, Lakota oferuje wyjątkową niezawodność, wszechstronność oraz wydajność operacyjną w szerokim spektrum misji wojskowych. Airbus Helicopters, Inc. produkuje Lakoty w zakładzie w Columbus w Mississippi, zatrudniającym niemal 250 pracowników, w tym 40% weteranów służby wojskowej w siłach zbrojnych USA (Airbus dostarczy kolejne UH-72A dla US Army).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.