W czwartek, 30 listopada, europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że zgodnie z harmonogramem, z jej ośrodka produkcyjnego w Donauwörth w Bawarii dokonała oblotu pierwszego z 31 zamówionych w 2020 dla niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine) morskich śmigłowców pokładowych NHI NH90 MRFH (Multi-Role Frigate Helicopter), określanych jako Sea Tiger.
Airbus Helicopters wchodzi obecnie w fazę kwalifikacyjną, która skoncentruje się na testach w locie śmigłowca i nowych systemach, które zostaną zainstalowane na pokładzie NH90 Sea Tiger. Dostawy mają rozpocząć się pod koniec 2025 (Sonary Thalesa do niemieckich śmigłowców NH90 MRFH, Rohde & Schwarz dostarczy radiostacje do niemieckich śmigłowców NH90 MRFH).
Jesteśmy dumni, że wyposażamy niemiecką marynarkę wojenną w NH90 Sea Tiger. Eksploatacja zarówno NH90 Sea Lion, jak i Sea Tiger pozwoli marynarce wojennej na dalsze usprawnianie operacji i eksploatacji – powiedział Stefan Thomé, dyrektor zarządzający Airbus Helicopters w Niemczech. NH90 Sea Lion, który jest już w służbie marynarki wojennej, niedawno udowodnił swoje możliwości podczas pierwszej dużej akcji ratunkowej na Morzu Północnym.
Deutsche Marine otrzyma 31 śmigłowców NH90 MRFH, określanych jako Sea Tiger, które będą niemieckim wariantem NFH (NATO Frigate Helicopter), a ich konfiguracja będzie najbliższa francuskim NH90 NFRS Caïman. Śmigłowce będą zastępować 22 śmigłowce morskie bazowania okrętowego Westland Super Lynx Mk.88A z 5. Skrzydła Lotnictwa Marynarki (Marineflieger MFG5) w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii. W niemieckiej nomenklaturze program ich zakupu otrzymał kryptonim Mehrrollenfähige Fregattenhubschrauber, co oznacza śmigłowiec wielozadaniowy dla fregat. Będą pełnić zadania m.in. zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych. Koszt ich zakupu to około 2,7 mld EUR (Niemieckie NH90 Sea Tiger zatwierdzone).
Będą uzupełniać 18 zamówionych wcześniej NH90 NFH w standardowej konfiguracji (pierwotnie planowano 30), które są określane jako Marinetransporthubschrauber (czyli morski śmigłowiec transportowy) lub Sea Lion z przeznaczeniem do misji poszukiwawczo-ratowniczych, wsparcia działań wojsk specjalnych i dozoru morskiego. Dostawy rozpoczęły się 25 października 2019 i zakończyły się w bieżącym roku (Rheinmetall wesprze centrum szkolenia NH90 Sea Lion).
Śmigłowce zabezpieczą zdolności dla piętnastu fregat rakietowych zwalczania okrętów podwodnych typów F124 i F125, czterech nowych fregat wielozadaniowych typu F126 (z opcją na dwa kolejne) i trzech okrętów zaopatrzeniowych typu 702 Berlin (Kanadyjski dostawca mostku dla niemieckich fregat typu 126, Niemcy: Obrona przeciwrakietowa fregat F124, Stępka nowego okrętu zaopatrzeniowego dla Niemiec).
135 śmigłowców morskich NH90 zostało już dostarczonych do sześciu państw i wylatało ponad 90 000 godzin w ramach operacji poszukiwawczo-ratowniczych, humanitarnych i transportowych. Na całym świecie w służbie znajduje się ponad 500 śmigłowców rodziny NH90, które wylatały ponad 370 000 godzin (Katar odbiera śmigłowce NH90).
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1730234127117386125?s=20
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.