W czwartek, 11 września 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała w mediach społecznościowych, że przekazała niemieckim wojskom lotniczym (Luftwaffe) pierwszy egzemplarz samolotu transportowego A400M-180 Atlas (o nr 54+35), zintegrowanego z izraelskim zestawem samoobrony DIRCM (Directed Infrared Counter Measures) od Elbit Systems.
Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Samolot odleciał z lotniska przyzakładowego spółki Airbus Defence and Space w San Pablo k. Sewilli w Hiszpanii, gdzie zrealizowano integrację zestawu z pierwszym samolotem, testy oraz certyfikację, która miała miejsce latem. Podobne prace na pozostałych 22 samolotach w ramach ich planowego serwisu w zakładach spółki w Manching w południowych Niemczech, a także w Getafe i Sewilli, zostaną zakończone do 2032.
Pakiety otrzymają samoloty wykorzystywane do operacji taktycznych, w tym misji ewakuacji medycznej w obszarach kryzysowych.
Przypomnijmy, że 6 czerwca br. niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) upoważnił Airbus Defence and Space do realizacji prac jako głównego wykonawcę prac (Niemieckie A400M otrzymają zestawy samoobrony DIRCM).
Następnie, 28 lipca br. Airbus zawarł umowę o wartości 260 mln USD (wówczas 961,32 mln zł) z izraelską spółką Elbit Systems na dostawy zestawów DIRCM (Elbit Systems z umową na zestawy samoobrony DIRCM dla niemieckich A400M).
Pakiet obejmuje zaawansowany cyfrowy odbiornik radarowy Elbit Systems, system ostrzegania przed pociskami kierowanymi na podczerwień MWS (IR Missile Warning System), system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązka lasera (LWS), system dozowania środków zaradczych (CMDS) oraz system osłony statków powietrznych J-MUSIC DIRCM (Direct Infrared Counter Measures) z rodziny MUSIC. Będzie chronić samoloty transportowe przed pociskami za pomocą głowic naprowadzających na podczerwień. Na mocy podpisanego w czerwcu kontraktu Airbus będzie również świadczyć usługi, w tym szkolenia, biuletyny serwisowe i narzędzia.
Wśród klientów systemu DIRCM znajdują się rządy, siły powietrzne i ministerstwa obrony z takich państw jak Izrael, Niemcy, Królestwo Niderlandów, Włochy i Brazylia. System został również wybrany przez kilku wiodących producentów samolotów jako preferowane rozwiązanie DIRCM do integracji z nowymi i modernizowanymi platformami (Zestawy samoobrony Elbit Systems na H225M i C-390 w Europie).
Warto dodać, że 18 grudnia ub. r. komisja budżetowa (Haushaltsausschuss) parlamentu (Bundestagu) zatwierdziła wniosek resortu obrony o sfinansowanie zakupu sześciu zestawów DIRCM dla trzech samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J-30 i trzech powietrznych tankowców KC-130J Super Hercules.
Airbus Defence and Space dostarczyła Luftwaffe jak dotąd 49 z 53 zamówionych A400M-180 Atlas jako następców wycofanych już Transall C-160. Pierwsze samoloty weszły do niemieckiej służby w grudniu 2013. Docelowo, 7 kolejnych może zostać zamówionych w ramach opcji, dzięki czemu Niemcy staną największym ich użytkownikiem na świecie. Są użytkowane przez 62. Eskadrę Lotnictwa Taktycznego (Lufttransportgeschwader 62, LTG 62), stacjonującą w bazie lotniczej Wunstorf w Dolnej Saksonii.
Niemieckie Federalne Ministerstwo Obrony chce też, aby 13 z nich mogło być udostępnianie innych państwom NATO w ramach wsparcia sojuszniczego zdolności transportowych. Niemieckie Atlasy mają w przyszłości latać na 50% paliwie zrównoważonym (Sustainable Aviation Fuel, SAF), zwanym potocznie biopaliwem (Kolejny symulator ładowni A400M dla Luftwaffe).
Germany’s @team_luftwaffe 🇩🇪 is flying home its first #A400M with a brand new DIRCM protection system! DIRCM stands for ‘Directed Infrared Counter Measures’ and protects the airlifter from missiles with infrared seekers. In all, Airbus will equip 23 German A400Ms with DIRCM… pic.twitter.com/jqW0anQdFK
— Airbus Defence (@AirbusDefence) September 11, 2025



