W czwartek, 17 sierpnia br., szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała, że dwa dni wcześniej w zakładzie w Karlskronie w regionie administracyjnym Blekinge rozpoczęto prace przy pierwszym z czterech masztów zintegrowanych SLIM (Saab Integrated Lightweight Mast) na potrzeby fińskich dużych korwet rakietowych typu Pohjanmaa w ramach projektu Laivue 2020 (pol. Eskadra 2020).
We wtorek, 15 sierpnia br., miała miejsce uroczystość cięcia pierwszych blach pod maszt zintegrowany. Co ciekawe, powstaje on z tych samych materiałów kompozytowych co pięć szwedzkich korwet rakietowych typu Visby (warto przy okazji wspomnieć, że projekt ich następców, Visby Generation 2, został anulowany na początku 2023 na rzecz korwet typu Luleå).
Są to tworzywa sztuczne zbrojone włóknami węglowymi CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) metodą przekładkową (sandwich). Każdy z paneli w przekroju składa się z dwóch poczwórnych warstw kompozytu laminowanego żywicą winylową pomiędzy którymi umieszczono rdzeń z pianki z polichlorku winylu (PVC).
Saab legitymuje się wiedzą know-how i wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu i budowaniu struktur okrętowych z materiałów kompozytowych, takich jak włókno węglowe, i dostarczał rozwiązania kompozytowe dla kilku różnych klas jednostek. Zainteresowanie takimi materiałami jest bardzo duże, ponieważ przyczyniają się one do redukcji wyporności okrętu i jego sygnatury radarowej. Włókno węglowe to zrównoważona alternatywa, która nie koroduje, redukuje zużycie paliwa i oznacza, że więcej całkowitej wyporności można przeznaczyć na dodatkowe zdolności.
To był ważny dzień i jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w pracach nad wzmocnieniem zdolności fińskiej marynarki wojennej. Nie możemy się doczekać dostarczania naszych wiodących na świecie rozwiązań kompozytowych i systemów bojowych w ścisłej współpracy z naszym fińskim klientem — powiedział Mats Wicksell, starszy wiceprezes i szef obszaru biznesowego Saab Kockums.
Zdjęcie i grafika: Saab Defence and Security
9 kwietnia 2019 Saab Defence and Security został wskazany jako dostawca i integrator okrętowego systemu walki korwet Pohjanmaa, a odpowiednią umowę sygnowano 26 września tego samego roku. Spółka-córka Saab Electronic Defence Systems opracuje system, który będzie spinał uzbrojenie z pokładowymi czujnikami. Całością ma zarządzać system dowodzenia i kontroli. Oferta szwedzka pokonała konkurencyjne; niemieckiej spółki Atlas Electronik i kanadyjskiej Lockheed Martin Canada. Zamawiający wysłał zapytania o wycenę ofert w październiku 2018, po czym przeprowadzono szczegółowe negocjacje. Systemy Saaba zostaną rozmieszczone we wspomnianych masztach zintegrowanych, które będą mieć wysokość równą pięciopiętrowemu budynkowi.
SLIM mieścić będzie większość anten najważniejszych systemów elektronicznych, w tym pracującego w paśmie E/F (2-4 GHz), trójwspółrzędnego radaru średniego zasięgu 3D typu Sea Giraffe 4A FF (Fixed Face) z czterema antenami ścianowymi (o wymiarach 2 m x 1 m). Zapewni on możliwość jednoczesnego śledzenia ponad 1000 obiektów latających, ponad 100 źródeł zakłóceń radioelektronicznych oraz ponad 50 obiektów takich jak rakiety, pociski artyleryjskie i granaty moździerzowe z określeniem miejsca wystrzelenia i upadku w odległości do 400 km. Uzupełnieniem będzie pojedyncza obrotowa antena pracującego w paśmie I/J (8-10 GHz) trójwspółrzędnego radaru Sea Giraffe 1X. Maszty SLIM zostaną też wyposażone w cztery czujniki systemu ostrzegającego o opromieniowaniu laserem NLWS (Naval Laser Warning System).
Przypomnijmy, że 31 marca br. służba prasowa Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat) informowała o harmonogramie prac przy opóźnionym programie budowy korwet typu Pohjanmaa. Zgodnie z marcową aktualizacją projekt ostateczny jest na ukończeniu, a produkcja prototypu rozpocznie się w październiku-listopadzie br.
Korwety będą mieć 117 m długości, 16 m szerokości i 5 m zanurzenia. Będą wypierały 4300 t. Zespół napędowy o mocy 29 000 kW zapewni prędkość maksymalną 26 w., a zasięg przy 14 w. wyniesie 3500 mil morskich. Autonomiczność wyniesie 26 dni. Załoga będzie składać się z 73 oficerów i marynarzy. Budowa pozostałych okrętów rozpocznie się w kolejnych latach, a próby morskie prototypu w 2026. Do końca 2029 ma zostać skompletowana budowa wszystkich okrętów. Nowe korwety zastąpią cztery małe okręty rakietowe typu Hamina (o długości 51 m i wyporności 250 t) i osiem jednostek typu Rauma (długość 48,5 m, wyporność 248 t). Pohjanmaa pozostaną w służbie operacyjnej do lat 2060.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.