Przejdź do serwisu tematycznego

Fińskie korwety Pohjanmaa w końcu na start

Marynarka Wojenna Finlandii poinformowała o harmonogramie prac przy opóźnionym programie budowy czterech dużych korwet rakietowych typu Pohjanmaa w ramach projektu Eskadra 2020.

31 marca br. służba prasowa Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat) poinformowała o harmonogramie prac przy opóźnionym programie budowy czterech dużych korwet rakietowych typu Pohjanmaa w ramach projektu Laivue 2020 (pol. Eskadra 2020). Zgodnie z najnowszą aktualizacją projekt ostateczny jest na ukończeniu, a produkcja prototypu rozpocznie się w październiku-listopadzie br.

Przypomnijmy, że przygotowania do projektu rozpoczęto jeszcze w 2008, a oficjalne uruchomienie nastąpiło 25 września 2015. Umowa o wartości 1,2 mld EUR pomiędzy spółką Rauma Marine Constructions (RMC) a Dowództwem Logistyczne Sił Obronnych Finlandii (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) została zawarta 5 lutego 2018. Budowa prototypu miała rozpocząć się w stoczni Rauma nad Zatoką Botnicką w 2022. Tak się jednak nie stało.

W międzyczasie, 21 lutego 2019 ogłoszono plany zakupu rakietowych pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) o wartości 83 mln EUR, a 5 lipca 2018 przeciwokrętowych pocisków kierowanych Gabriel V Advanced Naval Attack Missile za 162 mln EUR netto. Oba systemy trafią na uzbrojenie rzeczonych okrętów. 9 kwietnia 2019 Puolustusvoimat wskazało szwedzką spółkę Saab Defense and Security jako poddostawcę jednego kluczowych komponentów do okrętów, a więc systemu walki.

23 czerwca 2020 fiński państwowy urząd kontroli VTV (Valtiontalouden tarkastusvirasto) opublikował raport dotyczący kontroli projektu Laivue 2020 (a także zakupu 64 samolotów wielozadaniowych), w którym stwierdzono, że zamawiający przekroczył pierwotny budżet o 100 mln EUR. Krytyce poddano również odrębny zakup podsystemów, co określono brakiem odpowiedniej przejrzystości. Oszacowano, że koszty eksploatacji okrętów do lat 2050. wyniosą około 3 mld EUR.

Według najnowszych informacji ze strony Merivoimat zakupy wyposażenia okrętów zostały już prawie zakończone. Dopiero jesienią 2022 rozpoczęto planowanie produkcji. Podstawowy projekt i zakup wyposażenia zostały opóźnione w stosunku do pierwotnego harmonogramu, dlatego rozpoczęcie produkcji nie nastąpiło na początku ubiegłego roku.

Ostatnim czynnikiem wpływającym na harmonogram prac projektowych było zmodyfikowane wymiarów okrętów – kształt kadłuba musiał zostać nieznacznie zmieniony poprzez poszerzenie i wydłużenie go, aby uzyskać planowaną ładowność i nośność, a także odpowiednią manewrowość i prędkość. Musi też spełniać wymogi eksploatacyjne, gdyż okręty pozostaną w służbie operacyjnej do lat 2060.

Według najnowszych informacji, korwety będą mieć 117 m długości, 16 m szerokości i 5 m zanurzenia. Będą wypierały 4300 t. Zespół napędowy o mocy 29 000 kW zapewni prędkość maksymalną 26 w., a zasięg przy 14 w. wyniesie 3500 mil morskich. Autonomiczność wyniesie 26 dni. Załoga będzie składać się z 73 oficerów i marynarzy.

Grafiki: Merivoimat

Budowa pozostałych okrętów rozpocznie się w kolejnych latach, a próby morskie prototypu w 2026. Do końca 2029 ma zostać skompletowana budowa wszystkich okrętów. Nowe korwety zastąpią cztery małe okręty rakietowe typu Hamina (o długości 51 m i wyporności 250 t) i osiem jednostek typu Rauma (długość 48,5 m, wyporność 248 t).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Rosja: K-564 Archangielsk rozpoczął próby morskie

Rosyjską stocznię OAO PO Siewmasz w Siewierodwinsku po raz pierwszy opuścił wielozadaniowy okręt podwodny K-564 Archangielsk zmodernizowanego projektu 885M Jasień-M o napędzie jądrowym. Jednostka…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X