25 stycznia szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o podpisaniu dwóch umów o łącznej wartości 190 mln SEK (85,64 mln zł) z Agencją ds. Zamówień Obronnych (Swedish Defence Materiel Administration, FMV) na modernizację MLU (Mid-Life Upgrade) pięciu korwet rakietowych typu Visby oraz na opracowanie projektu ich następcy – Visby Generation 2 (Szwecja zwiększy zdolności swoich radarów, 2020-12-12).

Saab otrzymał zamówienia od szwedzkiego rządu na modernizację pięciu korwet rakietowych typu Visby i opracowanie ich następcy – Visby Generation 2. / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Saab otrzymał zamówienia od szwedzkiego rządu na modernizację pięciu korwet rakietowych typu Visby i opracowanie ich następcy – Visby Generation 2. / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Umowy dotyczą tzw. fazy definicyjnej (Product Definition Phase) obu projektów. Jest to analiza wymagań do realizacji prac i opracowanie rozwiązań, które mogą im najefektywniej sprostać. Lars Tossman, szef działu biznesowego Kockums w Saab Defence and Security powiedział, że korwety typu Visby są pionierskie w swojej klasie od 20 lat, a po modernizacji będą lepiej doposażone do przyszłych zagrożeń, a ich służba zostanie wydłużona do lat 2040. Otrzymają m.in. zaprezentowane w 2018 roku przeciwokrętowe pociski manewrujące Saab RBS15 Mk4 Gungnir, które zastąpią pociski RBS15 Mk2 oraz lekkie torpedy SLWT (Saab Lightweight Torpedo) (Farnborough 2018: Premiera RBS15 Gungnir, 2018-07-17). 

Jeśli chodzi o planowanych ich następców, Visby Generation 2, będą to jednostki uzbrojone w nowoczesny system przeciwokrętowy, torpedowy i przeciwlotniczy. Co ciekawe, w maju 2017 Saab Defence and Security zaprezentował koncepcję korwety rakietowej nowej generacji o nazwie 98 m Flex Patrol, która wydaje się być rozwinięciem koncepcji Visby (Saab Sensor Centre w ofercie dla Kanady, 2021-01-22). 

Korwety: HSwMS Visby (K31), Helsingborg (K32), Härnösand (K33), Nyköping (K34) i Karlstad (K35) weszły do służby w latach 2002-2015. Anulowano budowę szóstej jednostki, która miała nosić nazwę Uddevalla (K36). Okręty mają po 72,7 m długości, 10,4 m szerokości, 2,4 m zanurzenia i 650 t wyporności.