Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy koreański P-8K Poseidon

Amerykańska spółka Boeing zaprezentowała pierwszy egzemplarz samolotu patrolowego i zwalczania okrętów podwodnych P-8K Poseidon, przeznaczonego dla Korei Południowej.

3 lutego br. amerykańska spółka Boeing zaprezentowała w mediach społecznościowych pierwszy z sześciu zamówionych egzemplarzy samolotu patrolowego i zwalczania okrętów podwodnych P-8K Poseidon, przeznaczonych dla lotnictwa marynarki wojennej Korei Południowej (Daehan-minguk Haegun), gdzie zastąpią starzejącą się flotę ośmiu P-3CK i P-3C-III Orion z 613. Eskadry z bazy Pohang w prowincji Gyeongsang Północny i 615. Eskadry z bazy Jeju na wyspie o tej samej nazwie (Prezentacja pierwszego norweskiego Poseidona).

Amerykańska spółka Boeing zaprezentowała pierwszy egzemplarz samolotu patrolowego i zwalczania okrętów podwodnych P-8K Poseidon, przeznaczonego dla Korei Południowej / Zdjęcie: Boeing

Samolot o nr seryjnym 170023/230921 i taktycznym 921 otrzymał docelowe malowanie Daehan-minguk Haegun oraz emblemat 61. Lotniczej Grupy Patrolowej, do której zostanie dostarczony w 2023 roku (początkowo planowano w 2022). Dostawa pozostałych ma zostać zrealizowana do końca 2024. Rzeczony samolot obecnie znajduje się w zakładach Boeinga w Renton, a jego oblot nastąpi w najbliższym czasie. Został dostarczony do lakierni z linii montażowej samolotów pasażerskich i wojskowych w Everett koło Seattle. P-8A powstają w oparciu o zmodyfikowane kadłuby cywilnych B737-800ERX/NG (Modyfikacja południowokoreańskich Peace Eye).

Program pozyskania nowych samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych przez Koreę Południową rozpoczął się w lutym 2018, a 13 września tego samego roku zgodę na ewentualną sprzedaż samolotów P-8A Poseidon wyraził Departament Stanu USA (za maksymalnie 2,1 mld USD) (Więcej AEW&C dla Korei).

Platforma na której bazuje zmodyfikowany P-8K, została wybrana procedurą bezprzetargową przez południowokoreańską agencję ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), 25 czerwca 2019, po porównaniu jej osiągów z konkurencyjnymi samolotami dostępnymi na rynku Saaba i Airbusa. Kontrakt międzyrządowy procedurą FMS (Foreign Military Sales) został wyceniony na około 1,9 bln KRW (6,3 mld zł) (P-8A Poseidon dla Korei).

Oprócz samych samolotów, rząd w Seulu wnioskował o dziewięć zestawów systemu łączności MIDS-JTRS 5, czternaście zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej LN-251 (GPS/EGI), czterdzieści dwa czujniki AN/AAR-54 systemu ostrzegania przed pociskami rakietowymi, komercyjne silniki turbowentylatorowe CFM International CFM56-7, oprogramowanie operacyjne TOMS, głowice optoelektroniczne pracujące w podczerwieni Wescam MX-20HD, czujniki akustyczne AN/AAQ-2(V)1, wielozadaniowe radary powierzchniowe nowej generacji Raytheon AN/APY-10 z syntetyczną aperturą, zestawy systemu rozpoznania radiolokacyjnego Northrop Grumman ALQ-240 i zestawy wyrzutników flar i dipoli BAE Systems AN/ALE-47. Nie wnioskowano o uzbrojenie do samolotów, które zapewne zostanie pozyskane oddzielnie.

Umowa produkcyjna pomiędzy Departamentem Obrony USA a spółką Boeing na budowę 6 koreańskich P-8K została zawarta 30 marca 2020, w ramach 11. partii seryjnej, obejmującej także 8 samolotów P-8A dla USA i 6 dla Nowej Zelandii, o łącznej wartości 1,55 mld USD (6,17 mld zł) (Jedenasta partia Poseidonów).

Jak dotąd Boeing dostarczył ponad sto egzemplarzy samolotów P-8A Poseidon do sił zbrojnych USA (ze 128 egz. zamówionych), Australii (12 egz.), Indii (zmodyfikowany P-8I Neptune; 12 + 6 egz.), Wielkiej Brytanii (jako Poseidon MRA Mk1; 9 egz.) i Norwegii (5 egz.). Kolejnymi użytkownikami będą Nowa Zelandia (4 egz.) i Niemcy (5 egz.), a zainteresowanie zakupem wyraziła Arabia Saudyjska (LRASM na uzbrojenie Poseidonów, Współpraca Boeinga z niemieckim przemysłem na rzecz P-8A Poseidon, Sześć P-8I Neptune dla Indii, Setny Poseidon dla US Navy).

Źródło: Naver TV

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X