12 lipca amerykańska spółka Bell Textron poinformowała o zrealizowaniu dostawy wielozadaniowego jednosilnikowego lekkiego śmigłowca Model 505 Jet Ranger X do Etiopii. Lokalna spółka W.A. Oil Factory and Distribution z siedzibą w Addis Abebie została pierwszym w kraju użytkownikiem wiropłatu tego typu.
Etiopska spółka W.A. Oil Factory and Distribution została pierwszym w kraju użytkownikiem wielozadaniowego jednosilnikowego lekkiego śmigłowca Bell Model 505 Jet Ranger X / Zdjęcie: Bell Textron
Razem ze zrealizowaną właśnie dostawą, obecnie w regionach Afryki i Bliskiego Wschodu jest użytkowanych prawie 30 śmigłowców 505 JRX w sześciu państwach. Lynette Loosen, regionalna kierownik sprzedaży w Afryce i na Bliskim Wschodzie, w spółce Bell Textron, powiedziała:
Bell 505 to wyjątkowy śmigłowiec do transportu cywilnego, przekraczający oczekiwania klientów dzięki dużej, konfigurowalnej kabinie oraz w pełni zintegrowanym funkcjom high-tech.
Zajmująca się górnictwem, nieruchomościami i transportem, a także przetwórstwem ropy naftowej spółka W.A. Oil Factory and Distribution została założona w 2016 przez obecnego prezesa i dyrektora generalnego, Worku Aytenewa:
Z dumą odbieramy pierwszego Bella 505 w Etiopii. Biorąc pod uwagę niedostępny teren i ograniczoną infrastrukturę drogową w wielu częściach kraju, śmigłowiec ten zaoszczędzi nam godzin, a czasem dni podróży – powiedział Aytenew.
Śmigłowiec o nr rejestracyjnym ET-AVX został dostarczony z USA do jednego z niezależnych przedstawicieli producenta w Afryce, spółki Africair’s Bell Customer Service Facility (CSF) z siedzibą w Nairobi, w sąsiedniej Kenii, gdzie został ponownie zmontowany i przebazowany do międzynarodowego portu lotniczego Addis Abeba – Bole, które jest położone na wysokości 2334 m n.p.m. (7625 stóp).
Bez żadnych problemów możemy latać na wysokości 2470 m (8100 stóp). Bell 505 ma olbrzymi zapas mocy i sprawuje się bardzo dobrze – stwierdził kpt. Gilbert Gitonga, pilot W.A. Oil.
Jim Evans, dyrektor generalny spółki Africair’s Bell Customer Service Facility, dodał:
Dzięki tej ostatniej dostawie flota Bell w Afryce nadal się rozwija, opierając się na swojej reputacji w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności i opłacalności. W szczególności w ostatnich latach popularność Bell 505 wzrosła, a operatorzy na kontynencie doceniają elastyczność i wszechstronność tego lekkiego śmigłowca. Z niecierpliwością czekamy na budowanie nowych relacji z W.A. Oil Factory and Distribution.
W maju br. spółka Bell Textron świętowała dostarczenie 300. egzemplarza Modelu 505 JRX, który trafił do sił obronnych Jamajki (JDF, Jamaica Defence Force) (Bell dostarczył trzechsetny śmigłowiec Model 505 JRX).
Bell 505 JRX miał premierę podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2013 i nosił wówczas nazwę Bell SLS (Short Light Single). Docelowa nazwa została ujawniona podczas wystawy Heli-Expo w kalifornijskim Anaheim, 25 lutego 2014. Bell 505 JRX został certyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w czerwcu 2017. W tym samym roku zrealizowaną pierwszą dostawę (Sześćdziesiąty Bell 505 w Europie).
Śmigłowce tego typu są ciągle rozwijane. 4 lutego br. Bell dostarczył wariant 505 NXi dla nieujawnionego odbiorcy europejskiego – podmiotowi korporacyjnemu, poprzez filię Bell Textron Prague w czeskiej Pradze. Egzemplarz został wyposażony w nowy, zintegrowany pakiet awioniki Garmin G1000 NXi oraz dwukanałowy cyfrowy system sterowania silnikiem FADEC. Z kolei 4 maja br. wiropłat otrzymał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) zezwalający na transport ładunków o masie do 2000 funtów (907 kg) na haku przy dopuszczalnej masie startowej do 4475 funtów (2030 kg) (Bell 505 z nowymi możliwościami, Pierwszy Bell 505 NXi w Europie).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.