Przejdź do serwisu tematycznego

Ostatnie BWR-1 do modyfikacji?

1. Regionalna Baza Logistyczna podpisała kolejną umowę z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi na naprawę i modyfikację bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D i BWR-1S.

W piątek, 2 lutego, 1. Regionalna Baza Logistyczna z Wałcza (1. RBLog.) opublikowała informację z podpisania umowy o wartości 293 086 000 zł netto (358 650 780 zł brutto) z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi z Poznania (WZM), wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), na naprawę i modyfikację bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D i BWR-1S.

Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Umowa została zawarta 19 stycznia 2024 i będzie realizowana w latach 2024-2026. Negocjacje w tej sprawie były prowadzone od 24 października 2023.

Jest to trzecia umowa w tej sprawie z WZM. Pierwsza została podpisana 31 maja 2017 i miała wartość 76,3 mln zł brutto – obejmowała remont i modyfikację 5 pojazdów, w tym 3 BWR-1D i 2 BWR-1S. Druga umowa została podpisana 29 kwietnia 2021 i dotyczyła 18 pojazdów. Wszystkie prace ukończono w 2023 (Kolejne BWR-1 do modyfikacji, Modernizacja BWR-1D i BWR-1S).

W międzyczasie, podczas XXVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2019 w Kielcach zaprezentowano pierwszy zmodyfikowany pojazd.

Oznacza to, że pozostało 15 wozów, które muszą przejść prace, gdyż zmodyfikowanie wszystkich 38 egzemplarzy BWR-1D/S będących na stanie Wojska Polskiego zadeklarował zamawiający. Wartość umowy wskazuje, że wraz z jej ukończeniem zostanie zamknięty powyższy program.

Wojska Lądowe wyposażone są w dwa typy bojowych wozów rozpoznawczych: 22 BWR-1D (oznaczenie oryginalne: BRM-1K) wyprodukowane w ZSRR i służące od 1987 i 16 BWR-1S (BPzV Svatawa) kupione od Czechosłowacji początku lat 1990. W przyszłości oba typy pojazdów zostaną nowymi gąsienicowymi transporterami rozpoznawczymi Żuk, wykonanymi na bazie Uniwersalnej Platformy Gąsienicowej Borsuk.

Głównym wykonawcą wszystkich umów są Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, a podwykonawcami PCO z Warszawy, PIT-Radwar z Warszawy (a wcześniej Wojskowe Zakłady Łączności nr 2 z Czernicy) i Wojskowe Zakłady Elektroniczne (WZE) z Zielonki.

Zarówno zmodyfikowane BWR-1S, jak i BWR-1D otrzymały tożsame pakiety nowego wyposażenia. Zastosowano cyfrowe systemy łączności radiowej spółek L3Harris Technologies i Radmor (wchodzącej w skład Grupy WB), system teleinformatyczny wraz z cyfrowym systemem łączności wewnętrznej czy system obserwacji dookólnej oparty na wielofunkcyjnej lornetce termowizyjnej Safran JIM LR. Nowością jest radar rozpoznania pola walki SRC SR Hawk (V) 2E i zintegrowana głowica optoelektroniczna Etronika ZIG-T-2R.

Pojazdy otrzymały także systemy nawigacji i pozycjonowania satelitarnego DAGR i zliczeniowego TALIN 5000, System Samoosłony Pojazdu SSP-1 Obra-3, automatyczny przyrząd rozpoznawania skażeń chemicznych AP4C, miniaturowy wykrywacz min MIMID i wynośny radiometr DPO. Wyposażenie dodatkowe to wielozakresowe pokrycie maskujące Berberys typu C, zespół prądotwórczy 2 kW, ogrzewanie postojowe, pasywne przyrządy obserwacyjno-celownicze, taśmy gąsienicowe z nakładkami, ergonomiczne siedzenia załogi i powiększone zbiorniki paliwa w tylnych drzwiach.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X